2020-07-21, 12:50
Medlem
Lakrits höjer kaliumet i kroppen vilket kan påverka hur hjärtat slår. Framförallt påverkar det hjärtat elektriska signalsystem. Har haft en patient som legat inne på kardiologen för hjärtbesvär då han åt flera hundra gram lakrits per dag under en längre tid.

Jag läste en artikel för några år sedan som berättade att man inte skall äta mer än 100 g lakrits per dag. Sant eller inte, låter jag vara osagt. Har inte forskat vidare i ämnet.
Citera
2020-09-24, 18:36
Medlem
Byggarbetare i Massachusetts dog av lakrits. Fick hjärtinfarkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KE78E/man-dod-at-for-mycket-lakrits
Citera
2020-09-24, 23:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Byggarbetare i Massachusetts dog av lakrits. Fick hjärtinfarkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KE78E/man-dod-at-for-mycket-lakrits
Mer än 50 g lakrits ska man inte äta per dag.
Citera
2021-09-24, 17:58
Medlem
Överdosera är ingen hit, lagom är bäst.
Lakrits är hur gott som helst, kan fungera till
rödvin eller öl. Sötlakrits är godast.
Citera
2021-11-03, 08:39
Medlem
Lakritsens fördelar: Höjer ett lågt blodtryck, kan lindra magkatarr och är bra mot hosta.
Citera
2021-11-05, 07:58
Medlem
Negersmurfens avatar
Om man har blodgrupp B är det inga problem med att äta lakrits.
Citera
2021-11-05, 08:59
Medlem
6.A.M.s avatar
En kollega gillade laktrits och åt det varje dag. När hon var på läkarbesök hade hon högt blodtryck och när hon och läkaren diskuterade orsaker kom laktrisen upp och läkaren sade då att det mycket väl kan vara laktritsen som är orsaken. Enligt kollegan slutade hon då äta laktrits och då blev blodtrycket bättre.

Det ska dock nämnas att hon var väldigt överviktig och det framgår inte om hon skaffade fler goda vanor i samband med att hon slutade äta laktrits.
Citera
2022-01-13, 21:18
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Om man har blodgrupp B är det inga problem med att äta lakrits.

Jaha, kan du förklara varför det är så? Låter som nån med B blodgrupp känner sig ha frikort.

/SS
Citera
2022-01-13, 21:53
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Jaha, kan du förklara varför det är så? Låter som nån med B blodgrupp känner sig ha frikort.

/SS

Jag kan inte förklara varför det är så. Men enligt blodgruppsdieten tål personer med blodgrupp B lakrits.
Om man googlar hittar man sidor som skriver om det.
Citera
2022-01-14, 19:27
Medlem
movsds avatar
Älskar och konsumerar saltlakrits på löpande band så jag sökte i ämnet angående lakrits och högt blodtryck för något år sedan. Då det skrevs att folk dog hit och dit.

Det jag kom fram till var att de som dog hade underliggande sjukdomar, var feta och konsumerade gigantiska mängder dagligen av SÖTLAKRITS.

Så äter man inte sötlakrits så ska det vara chill. De flesta andra lakritssorter här i Sverige har lakrits-/salmiakextrakt och av det är det bara att mumsa på bäst man vill. Ex. Djungelvrål.

Kul att läsa att blodgrupp B är lakritsvänlig, den har jag.
Citera
2022-01-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Lakrits kan vara farligt har jag förstått. Man kan tydligen få hjärtklappning och stroke. Jag åt en påse med lakrits i förrgår och hjärtat det klappade på, svårt att sova. Sökte på nätet och fann en massa otäcka saker om lakrits som måste diskuteras.

Vad har flashbackarna för erfarenheter? En påse då och då borde inte vara farligt eller?
Om lakritsen är farlig kanske varningstext behövs på påsarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QpKE8/myndighet-varnar-sa-lite-lakrits-bor-du-ata

https://nyheter24.se/nyheter/forskning/839072-1-5-studier-som-bevisar-varfor-du-inte-ska-ata-lakrits

/SS

Sägs att det kan påverka könshormonerna. Har läst att studier pekat på en negativ inverkan på testosteron, men vet inte vilka mängder detta gällde samt om det gjorts studier som påvisat motsatsen.
Citera
2022-01-14, 20:31
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Sägs att det kan påverka könshormonerna. Har läst att studier pekat på en negativ inverkan på testosteron, men vet inte vilka mängder detta gällde samt om det gjorts studier som påvisat motsatsen.

Alltså, risk för högt blodtryck och låga testonivåer, lakrits bör tas med försiktighet av män som passerat 40 års strecket.

/SS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in