Citat:
Ursprungligen postat av
Kokadu
Ja det var nok ikke helt enkelt for politiet dette med tanke på både «settingen» og de de hadde med å gjøre.
Slik jeg oppfatter den opprinnelige planen. TH kan ha spekulert i at trusselbrevet skulle bli offentliggjort mye tidligere enn det ble, og satset på mange falske løsepengeinnkrevere. Trusselen om at draps-video av AE skulle bli lastet opp på nettet, er et frieri til terror-organisasjoner. Slik jeg ser det.
Det kunne ha forvansket etterforskningen enda mer.
Det er helt umulig å samarbeide med manipulatorer som TH. TH ba om at politi i sivil måtte komme hjem til han snarest. Men, om politiet hadde etterkommet ønsket hans, så hadde det vært galt det også. Som det var galt at politiet møtte han på Shell-stasjonen på Knatten.
Uansett hva du gjør i møte med slike folk, så er det galt. Det er forsøk på å fremkalle skyldfølelse hos involverte polititjenestemenn, og samtidig svekke vurderingsevnen deres. Folk som føler skyld gjør oftere dårligere vurderinger enn folk som ikke er manipulerte.
Politiet må jo ta selvstendige beslutninger ut fra sakens natur og skaffe seg oversikt over hva som har skjedd. Som de har gjort.
Når vi nå streifer innom de første ukene etter at AE forsvant, så leste jeg for noen dager siden at mangelen på spor etter GM ble av politiet ansett som kritisk av allerede i november 2018.
Det har vært en vanskelig og krevende sak for politiet. Ingen tvil om det. Så vanskelig at en tidligere etterforsker omtalte saken som nærmest et angrep på politiet.