Citat:
Ursprungligen postat av
retardo
Fortsätt gärna din teori här.. Vem kommer det skada?
En våldtäksman som är inlåst bakom låst och bom för all framtid kan inte skada/våldta någon på utsidan.. Så offren kommer inte ta skada av att deras gärningsman sitter inlåst, dom kanske känner sig tryggare.
Den enda som "skadas" (psykiskt?) är ju förövaren med din teori..
Eller tänkte du annorlunda?
Jag tror det är omöjligt för dig att förstå min synpunkt då du verkar resonera på ett väldigt svart vitt sätt.
En förövare är lika mycket människa som ett offer. Jag tror inte på att segregera en andel av befolkningen bara för att det får en större andel att känna sig "trygga". Jag tycker att det är fel oavsett brott. Jag menar då oavsett brott vare sig det är våldtäkt, pedofili eller mord så tror jag inte på fängelsestraff eller långvarig frihetberövning som något annat än en dålig och antik icke lösning på något som absolut till 100% skulle gå att förebygga.
Jag tycker inte heller synd om brottsoffer och tycker inte att de ska änglaförklaras I media och framlyfta som om de vore ett hjältedåd att bli utsatt för ett sexualbrott. De ska inte skamläggas så klart men man ska inte heller deifiera de då det i längden skadar de mest av allt och får de att fastna i traumat istället för att kunna bearbeta och släppa det och gå vidare med sina liv så som deras kroppar vill göra och som de är byggda för att hantera trauma.