2021-11-04, 16:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

I og med at VG ikke nevner badekarhistorien, så tror jeg at TV2s kilder for badekarhistorien ikke er rettsdokumenter lagt frem i åpen rett. Da tror jeg at også VG ville ha nevnt den.

TV2 må da ha hatt andre kilder.

VG ville mest sannsynlig ikke sitere TV2 på detaljer fra politiavhør, som badekarhistorien angivelig skal være, uten å ha mottatt bekreftelse fra egne politikilder på at historien er sann. Eventuelt har VGs egne politikilder minnet VG om at lekkasjer fra politiavhør ikke skal forekomme, og er ulovlig.

Sant nok, jeg tror også dette er mest nærliggende - at TV2 har "skitne" kilder.
Dvs. at det har blitt lekket biter fra avhør med TH som ikke skulle vært offentlig, ikke
minst kanskje fordi TH ikke har signert på noen av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så isfronten har tint? Det var jo gledelig nytt.

Dette er bløff. Det er kun advokatene som har kontakt med politiet, ingen fra
familien har noen direkte kontakt.
Senast redigerad av Svartediket 2021-11-04 kl. 17:19.
Citera
2021-11-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeanJenie
Det jeg lurer på er hvordan kidnapperne hadde tenkt å levere livsbevis når eneste kommunikasjonsform var via kryptovaluta? Står det noe om dette i brevet? Det kan jo være en god grunn til å prøve å få kommunikasjonen over på en mer egnet plattform i det minste.

Jeg mener det var snakk om bilder av henne sammen med aviser av ny dato og det ble vel truet med opplastning av drapet på henne dersom TH ikke betalte. Hvordan dette var tenkt gjennomført kan ikke jeg si noe om.

Men sistnevnte burde definitivt fått litt fart på sakene i forhold til å vise forhandlingsvilje hos de som kunne utvise det, politiet og familien, men nei.
Citera
2021-11-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Nei, jeg tror ikke politiet tok kontakt med kidnapperen fordi de ville betale. De tok straks kontakt fordi de ville gripe kidnapperen.

Jaha, noen tanker om hvordan de skulle fått til det med null informasjon om hvem som stod bak dette på dette tidspunktet?
Citera
2021-11-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Dette er bløff. Det er kun advokatene som har kontakt med politiet, ingen fra
familien har noen direkte kontakt.

T-skje metoden (eksempel):

Politiet: -Vi behøver å vite om Tom Hagen fikk kontanter eller en bankoverføring når han solgte den bilen sin.

- Spør via Holden.

Mail: fra politiet til Holden
Hei. Fikk Tom Hagen kontanter eller en bankoverføring når han solgte den bilen sin?

Mail/telefon/eller personlig møte:
Hei.Politiet lurer på hvordan bilforrerningen gjorde opp for bilen du solgte?

Tom Hagen: - De pengene satt de inn på xxxxx xx xxxxx kontoen. Jeg får MB til å sende deg bilaget.

Mail: fra Holden til Politiet
Hei. Her følget svaret frs Tom Hagen. Bilaget er lagt ved som en PDF. Vennlig hilsen S.H.

Du fremstår kun som kverrulerende, lite voksen og ordentlig med slike svar på noe opplagt.
Citera
2021-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
De tekniske detaljene rundt hvordan meldinger ble sendt er én ting, men her tror jeg vi snakker om ting et par hakk opp, altså tanker og motiver rundt "kommunikasjonen" som har foregått.

Hvordan den teknisk har funnet sted er selvfølgelig en viktig del og kan avsløre mye, men man må også se på de litt mer perifere og mindre håndfaste elementene, psykologien rett og slett, både når det kommer til valget av kommunikasjonsform, og dynamikken i den.

Noe av det mest påfallende når det kommer til den biten er kanskje nettopp mangelen på dynamikk, det at "kidnapperne" ikke viste noen vilje til å kommunisere i den tidlige fasen, utover brevet som ble lagt igjen.

Samtidig som "familien" også ikke valgte å initiere kommunikasjon, angivelig fordi de egentlig ville opprette dialog/kommunikasjon med "kidnapperne", bare på en annen plattform.

Det er et steinhardt trekk fra familien i så fall, å nekte å kommunisere med "kidnapperne" og med det håpe å gjøre de så desperate at de skal "tvinges over på en annen plattform" (familiens ord).

Når trusselen om drap allerede var nevnt i brevet så skal det noe helt spesielt til for å ta sjansen og gamble på at å gjøre "kidnapperne" desperate vil føre til at de bare sender en mail istedenfor, og ikke bare dreper dama, som de truet med å gjøre.

Det er vel heller på dette planet "kommunikasjonen" er merkelig.

Jeg forstår bare ikke hvordan de, familien, kunne ta den sjansen dette innebar og med ingen mulighet til å formidle det. Og heller ikke at politiet lot dem kjøre den taktikken. Fru Hagen svevde i livsfare på dette tidspunktet om vi skal legge løsepengekrav brevet til grunn.
Citera
2021-11-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg forstår bare ikke hvordan de, familien, kunne ta den sjansen dette innebar og med ingen mulighet til å formidle det. Og heller ikke at politiet lot dem kjøre den taktikken. Fru Hagen svevde i livsfare på dette tidspunktet om vi skal legge løsepengekrav brevet til grunn.
Datteren forteller hva som skjedde « i løpet av de første dagene, var et av de største spørsmålene: Hva skulle vi gjøre? Ingen i familien hadde kjennskap til kryptovaluta, og svarene vi fikk var diffuse, slik jeg opplevde det. Tok det to eller tre måneder å skaffe slike summer i kryptovalutaen det var snakk om? Min forståelse var at politiet mente dette var så godt som umulig å gjøre på mindre enn måneder. Min far landet raskt på at det beste var å ikke gjøre noe med kryptovaluta-kommunikasjon»

De trodde at kidnapperen ville kontakte TH på en annen måte, dersom de ikke gikk inn i kryptovaluta-kommunikasjon. Det de ikke viste var at kryptovaluta-kommunikasjon med kidnapperen straks kom igang og at derfor kidnapperen ikke hørte av seg på en annen måte, som de hadde tenkt.

https://www.tv2.no/a/11480054/
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-11-04 kl. 18:33.
Citera
2021-11-04, 18:34
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Datteren forteller hva som skjedde « i løpet av de første dagene, var et av de største spørsmålene: Hva skulle vi gjøre? Ingen i familien hadde kjennskap til kryptovaluta, og svarene vi fikk var diffuse, slik jeg opplevde det. Tok det to eller tre måneder å skaffe slike summer i kryptovalutaen det var snakk om? Min forståelse var at politiet mente dette var så godt som umulig å gjøre på mindre enn måneder. Min far landet raskt på at det beste var å ikke gjøre noe med kryptovaluta-kommunikasjon»

De trodde at kidnapperen ville kontakte TH på en annen måte, dersom de ikke gikk inn i kryptovaluta-kommunikasjon. Det de ikke viste var at kryptovaluta-kommunikasjon med kidnapperen straks kom igang og at derfor kidnapperen ikke hørte av seg på en annen måte, som de hadde tenkt.

Veldig greit å vite at det var TH selv som tok den avgjørelsen. Bildet blir klarere.
Citera
2021-11-04, 18:42
Medlem
Citat:

https://www.tv2.no/a/11480054/

Aha så den siktede i saken landet raskt på at å kommunisere slik det ble krevd av dem og som var eneste mulighet på det tidspunktet å få henne hjem i live var det best å la være.

Noen tanker om hvorfor kidnapperne gjorde det så vanskelig for seg selv å kunne motta noe som helst? De må også ha visst at dette kom til å ta et hav av tid, eller?

Dette fremstår noe uvanlig. Kidnappere vil vel i det fleste tilfeller foretrekke en rask avklaring. Penger inn og offeret hjem. Å bli sittende med en person på hånda i måneder krever i seg selv store ressurser.

Politiet må vel også ha tenkt sitt om akkurat dette når de konkluderte med at her har de gjort det vanskelig for seg selv.
Senast redigerad av Kokadu 2021-11-04 kl. 18:45. Anledning: Feil i tekst.
Citera
2021-11-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Veldig greit å vite at det var TH selv som tok den avgjørelsen. Bildet blir klarere.
Når vi ser på resultatet kryptovaluta-kommunikasjon. Hvilken avgjørelse var rett ?
Citera
2021-11-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Og för 2015 da?

I fengsel kanskje?
Citera
2021-11-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Aha så den siktede i saken landet raskt på at å kommunisere slik det ble krevd av dem og som var eneste mulighet på det tidspunktet å få henne hjem i live var det best å la være.

Noen tanker om hvorfor kidnapperne gjorde det så vanskelig for seg selv å kunne motta noe som helst? De må også ha visst at dette kom til å ta et hav av tid, eller?

Dette fremstår noe uvanlig. Kidnappere vil vel i det fleste tilfeller foretrekke en rask avklaring. Penger inn og offeret hjem. Å bli sittende med en person på hånda i måneder krever i seg selv store ressurser.

Politiet må vel også ha tenkt sitt om akkurat dette når de konkluderte med at dette her har de gjort det vanskelig for seg selv.
Mitt inntrykk er at kidnapperen ville bli mangemillionær uten å bli tatt. At det var derfor han hadde det kompliserte oppsettet.
Citera
2021-11-04, 18:48
Medlem
Citat:
Når vi ser på resultatet kryptovaluta-kommunikasjon. Hvilken avgjørelse var rett ?

Utdyp gjerne, for når avgjørelsen ble tatt var ingenting gitt i dette. Og ei mor, kone og bestemor svevde i livsfare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in