2021-11-04, 14:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror ju inte att det var flera procent sossar som gick tillbaka till S p.g.a. att SD inte var mot demonstrationsförbud som S införde? Då borde de väl gått till PP eller något och inte till partiet som faktiskt gjorde det? Jag tror de bara tyckte S var det gamla vanliga trygga i osäkra tider samt att de ses som ett parti för en stark sjukvård och offentlig sektor som de tyckte var viktiga i Corona. Kanske många kvinnor.

Ja men tyvärr drabbas inte Stockholm så mycket då vi har fjärrvärme, även i villaområdena. Men det drabbar ju folk i mindre orter i Mälardalen.
De gick antagligen tillbaka till S pga Corona. Frågan löd;
Varför återvänder de inte till SD nu?

Edit;
Vi talar alltså troligen om LO- kvinnor.
Citera
2021-11-04, 14:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De gick antagligen tillbaka till S pga Corona. Frågan löd;
Varför återvänder de inte till SD nu?

Jag skulle gissa på att det beror på att de är tröga och ängsliga sossar som tycker att S minsann minskat invandringen och krossar de kriminella gängen. Men jag är dålig på att sätta mig in i hur folk tänker som fortfarande efter asylinvasionen 2015 röstar på S. Varför tror du att de inte återvänder? För att SD ville ha mer demonstrationsförbud än S under Corona? Varför tror de i så fall det?
Citera
2021-11-04, 14:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag skulle gissa på att det beror på att de är tröga och ängsliga sossar som tycker att S minsann minskat invandringen och krossar de kriminella gängen. Men jag är dålig på att sätta mig in i hur folk tänker som fortfarande efter asylinvasionen 2015 röstar på S. Varför tror du att de inte återvänder? För att SD ville ha mer demonstrationsförbud än S under Corona? Varför tror de i så fall det?
De är ängsliga, och som Steffe förklarade kan vi inte ha lock-down med våra grundlagsskyddade rättigheter.

Själv trodde jag att de skulle återvända om/när MSM återgick till att skriva om skjutningar. En mindre del tycks ha gjort det, men inte det större flertalet.
Citera
2021-11-04, 14:51
Medlem
Citat:
Det kan man ju tycka men hur menar du att det påverkade väljarströmmarna?

Ja det är ju ganska ickerelevant med väljarströmmar när väljarna är maktlösa.

När EU politik klubbas igenom i denna takt och makten förskjuts till Bryssel så kommer riksdagsvalet vara lika relevant för Sveriges framtid som telefonröster är för utgången av eurovision. EU juryn bestämmer allt ändå.

Byebye demokrati.

All Heil Van der Leyen och andra icke folkvalda diktatorer.
Senast redigerad av ligalajs 2021-11-04 kl. 14:51. Anledning: Felstavning
Citera
2021-11-04, 15:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Ja det är ju ganska ickerelevant med väljarströmmar när väljarna är maktlösa. När EU politik klubbas igenom i denna takt och makten förskjuts till Bryssel så kommer riksdagsvalet vara lika relevant för Sveriges framtid som telefonröster är för utgången av eurovision. EU juryn bestämmer allt ändå. Byebye demokrati. All Heil Van der Leyen och andra icke folkvalda diktatorer.

Ja det är ju därför vi kämpar emot EU-federalismen, nu vill ju M ge EU makten över migrantströmmarna till Sverige och de röstade också för Sveriges stora lån till EU. Vilket får mig att återkomma till om man skall rädda KD med SD-röster, nej det gör bara EU-federalisterna fler i Riksdagen.

irrelevant
Citera
2021-11-04, 15:26
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
De är ängsliga, och som Steffe förklarade kan vi inte ha lock-down med våra grundlagsskyddade rättigheter.

Själv trodde jag att de skulle återvända om/när MSM återgick till att skriva om skjutningar. En mindre del tycks ha gjort det, men inte det större flertalet.

2022 är inte det val när SD kommer in i riksdagen eller får ett samarbete med en blågul regering. Däremot vet vi att en förkrossande majoritet av unga män är blågula och att kvinnor över 40 börjar rösta på SD. På sikt kommer de blågula att bli allt större. Redan nu några kommuner som är SD-ledda och efter detta val lär de bli många fler. S kommer att tvingas till en restriktivare invandringspolitik och man gör sig av med mp.
Citera
2021-11-04, 15:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
2022 är inte det val när SD kommer in i riksdagen eller får ett samarbete med en blågul regering. Däremot vet vi att en förkrossande majoritet av unga män är blågula och att kvinnor över 40 börjar rösta på SD. På sikt kommer de blågula att bli allt större. Redan nu några kommuner som är SD-ledda och efter detta val lär de bli många fler. S kommer att tvingas till en restriktivare invandringspolitik och man gör sig av med mp.
Jag tycker inte att vi bör skriva i sten att det blir ett blå/gult block.
Citera
2021-11-04, 16:04
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att vi bör skriva i sten att det blir ett blå/gult block.

Nej jag börjar mer och mer efter senaste veckorna luta åt att de blir en Eu koalition. Antingen en S +C regering, eller ensamt S med passivt stöd av M och C. Eller tvärtom M+KD (om KD klarar sig) med passivt stöd av S och C.

Annie Lööf får igenom det mesta av en politik, som ligger närmast Eu hållning. (Minus kärnkraft, fast där är M och S överens ändå)

Inga anti-Eufederalistiska partier får inflytande.
Citera
2021-11-04, 17:33
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ja de kör klimatet för fullt nu, men jag ser en viss optimism för rapporteringen om klimatmötet är inte enbart positiv i gammelmedia, de nämner att de viktigaste aktörerna inte är där, att Kinna bygger mer kolkraftverk, att Biden inte får stöd i sitt eget parti för sin klimatsatsning etc. All galen politik i Sverige blir allt mer svårförståelig om resten av världen skiter i MPs projekt. Oppositionen mot vindkraften ökar också med föreningar som bildas, Samnytt med Kent Ekeroth har gjort en bra ny dokumentär som skall komma i fler delar, SVT rapporterar i sina lokalnyheter om motståndet.

En annan positiv sak är om de tjatar ut klimatet redan nu så här långt innan valet, de blir det svårare att uppbåda intresset i valrörelsen.

Klimatmötena är ett enda stort hittepå, tyvärr är det alldeles för icke-PK att yttra det än så länge. Ungefär som invandringen innan 2015. Jag menar vad fan, ett klimatmöte utan Kina, ingen vettig kritiskt tänkande människa kan ta ett sånt möte seriöst. Bara hittepå-politiker som Bolund och MP. Återigen så kommer dock verkligen komma ikapp även här. Precis som du är inne på är vindkraften en enda stor återvändsgränd när det gäller effektiva klimatsatsningar och absolut ingen valvinnare för den rödgröna sidan.
Citera
2021-11-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Nej jag börjar mer och mer efter senaste veckorna luta åt att de blir en Eu koalition. Antingen en S +C regering, eller ensamt S med passivt stöd av M och C. Eller tvärtom M+KD (om KD klarar sig) med passivt stöd av S och C.

Annie Lööf får igenom det mesta av en politik, som ligger närmast Eu hållning. (Minus kärnkraft, fast där är M och S överens ändå)

Inga anti-Eufederalistiska partier får inflytande.
Moderaterna vågar inte samarbeta med S (är min bedömning). Man skulle tappa väljare till SD, L och KD.

För det andra skulle det gynna oppositionen inom M som leds av Sonesson. Om M efter sex månader ramlar ner till 12 procent i opinionen så får Kristersson sparken och Sonesson tar över och lämnar regeringssamarbetet omedelbart.

Vare sig Kristersson gillar det eller inte så är han fastkedjad vid Åkesson. Några andra valmöjligheter har han inte.
Citera
2021-11-04, 18:28
Medlem
De här med kvinnoväljare. I Virginia vann ju överraskande republikanen Youngkin efter att valrörelsen kommit att handla om skolvåldtäkter och undervisning som lär vita barn att hata sig själva och andra barn att hata vita barn. Detta ses nu som skälet till att vita kvinnor röstade republikanskt.

Det är detta SD bör ta fasta på: Att tala om svenska barn som råkar ut för etniskt hat, förnedringsrån och våldtäkter kommer givetvis inte skrämma bort kvinnoväljare utan fungera som en kil in i kvinnokollektivet. Mammor, mor- och farmödrar kommer aldrig dras till harmlöshet, men kan skrämmas bort från S eller C.

Ett SD som talar tyst om dessa frågor har inget existensberättigande och det är inte "smart" att ligga lågt och invänta mediernas välsignelse - vid det laget har ju M och S redan bytt fot.
Citera
2021-11-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Moderaterna vågar inte samarbeta med S (är min bedömning). Man skulle tappa väljare till SD, L och KD.

För det andra skulle det gynna oppositionen inom M som leds av Sonesson. Om M efter sex månader ramlar ner till 12 procent i opinionen så får Kristersson sparken och Sonesson tar över och lämnar regeringssamarbetet omedelbart.

Vare sig Kristersson gillar det eller inte så är han fastkedjad vid Åkesson. Några andra valmöjligheter har han inte.

Jag tror Kristersson hellre styr med passivt S stöd än aktivt SD stöd(med kravbild). Man får ej glömma att Kristersson är en ryggradslös kappvändare samt nyliberal. Nyliberal är även Magdalena och båda är EU federalister.

Vilken lovsång av media bägge hade fått ifall de samarbeta för att stänga ute SD, V och MP. Samt återstartade kärnkraften och förde en "humanitär flyktingpolitik".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in