2021-11-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jävla ljug. Har halva släkten i Frankrike och de berättar skräckhistorier om Sverige. För de flesta fransmän är det en självklarhet att vara solidarisk i en pandemi. Sedan de där som går ut och demonstrerar, de finns ju varje land.

Men vi här i Sverige gavs inte en likvärdig chans att skydda oss. Tegnell bör fängslas.

Vad hjälpte det Frankrike med hårda lockdowns, munskyddskrav och stängda skolor?

Det dog ju fler i Frankrike än i Sverige sett till befolkningsmängd.
Citera
2021-11-04, 15:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sicket snömos, källan sen christianitydaily, ha ha.

Däremot är det fastställt att man kan få kognitiva nedsättningar av viruset, jag tror med bestämdhet att det är det vi ser från dig och dina gelikar.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7351.pdf
Fast om alla vaccinerar sig kommer det inte att finnas någon ovaccinerad grupp att jämföra med, så det är ju skitbra att de finns som "offrar sig för vetenskapen" och inte vaccinerar sig. För det är ju något ganska extremt att vaccinera hela jordens befolkning med ett nytt vaccin i ett skede då man omöjligt kan veta något om okända framtida långtidseffekter.
Citera
2021-11-04, 15:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast om alla vaccinerar sig kommer det inte att finnas någon ovaccinerad grupp att jämföra med, så det är ju skitbra att de finns som "offrar sig för vetenskapen" och inte vaccinerar sig. För det är ju något ganska extremt att vaccinera hela jordens befolkning med ett nytt vaccin i ett skede då man omöjligt kan veta något om okända framtida långtidseffekter.

Är det sista halmstrået att de nu bidrar till vetenskapen genom att inte vaccinera sig? Logiken förskjuts ju djupare ner i kaninhålet man dras tydligen. Vi kanske ska resa en staty till dessa antivaccinhjältars ära som räddade mänskligheten?
Citera
2021-11-04, 15:22
Medlem
Citat:
Jävla ljug. Har halva släkten i Frankrike och de berättar skräckhistorier om Sverige. För de flesta fransmän är det en självklarhet att vara solidarisk i en pandemi. Sedan de där som går ut och demonstrerar, de finns ju varje land.

Men vi här i Sverige gavs inte en likvärdig chans att skydda oss. Tegnell bör fängslas.
Det fanns och finns inget som hindrar dig från att gräva ner dig som skydd om du tror det hjälper.
Citera
2021-11-04, 15:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Spelar ingen roll om dina siffror är rätt, det blir ändå missvisande att ställa dem mot varann. Betänk att några veckor innan 1 juli var inte så många vaccinerade. Siffran idag har naturligtvis inget att göra med de som hamnade på IVA juli, augusti, september eller oktober.
Det har du helt rätt i att tycka men siffrorna är ändå rätt. Som jag skrev innan så har jag för mig att jag läst att nuvarande procenttal är 75% ovaccinerade på IVA så då blir mina tal inte så missvisande alls.

Citat:
Det intressanta är väl att vaccinerade hamnar på IVA. Bättre än så är inte vaccinet. Risken är väl att vaccinerade känner sig så skyddade att de struntar i övriga försiktighetsåtgärder och börjar pussas och kramas igen och slutar tvätta händerna.
Medianåldern för vaccinerade på IVA är 73 år medan den för ovaccinerade är 51 år. Jag tycker däremot det är ganska så intressant.
Citera
2021-11-04, 15:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Skrämmande att smittan nu återigen skenar ute i samhället.

Vill nog till att man kan skala upp vaccinationstakten ordentligt vad gäller tredje dos och 12-16 åringar. Tydligen väldigt mycket smitta i skolmiljö nu också enligt FHM pressträff idag. Frågan är varför man inte vaccinerar från 6 år och uppåt? Yngre barn kanske inte behövs, för de ska ju ändå hållas hemma nu med tanke på RS-virusets framfört och den belastning det innebär med massor av sjuka småbarn.

Tyvärr verkar denna pandemi vara långt ifrån över. Det enda som håller samhället flytande är vaccinet. Det vilar på en skör tråd.
Citera
2021-11-04, 15:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det har du helt rätt i att tycka men siffrorna är ändå rätt. Som jag skrev innan så har jag för mig att jag läst att nuvarande procenttal är 75% ovaccinerade på IVA så då blir mina tal inte så missvisande alls.

Medianåldern för vaccinerade på IVA är 73 år medan den för ovaccinerade är 51 år. Jag tycker däremot det är ganska så intressant.
Det finns väl knappt några äldre som inte vaccinerat sig, så det är inte så konstigt. Medelåldern för vaccinerade är sannolikt högre än medelåldern ovaccinerade för befolkningen i stort.

Edit: Hur som helst så är det etikettsbrott att kritisera ovaccinerade på IVA:

https://www.dagensmedicin.se/arbetsliv/arbetsmiljo/etikettsbrott-att-kritisera-ovaccinerade-pa-iva/
”Det är väldigt ovanligt att sjukvårdspersonal förebrår en patientgrupp på det här viset. En grundvärdering i sjukvården är att orsaken inte ska spela någon roll”, säger Gert Helgesson, professor i medicinsk etik vid Karolinska institutet.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-04 kl. 15:37.
Citera
2021-11-04, 15:40
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Vill nog till att man kan skala upp vaccinationstakten ordentligt vad gäller tredje dos och 12-16 åringar. Tydligen väldigt mycket smitta i skolmiljö nu också enligt FHM pressträff idag. Frågan är varför man inte vaccinerar från 6 år och uppåt? Yngre barn kanske inte behövs, för de ska ju ändå hållas hemma nu med tanke på RS-virusets framfört och den belastning det innebär med massor av sjuka småbarn.

Tyvärr verkar denna pandemi vara långt ifrån över. Det enda som håller samhället flytande är vaccinet. Det vilar på en skör tråd.

Det bästa och tryggaste skulle vara om det infördes en årlig obligatorisk spruta för alla.
Citera
2021-11-04, 15:43
Medlem
Citat:

Vilkets samhälle pratar du om?

Det kan inte vara samhället i Sverige iaf.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-04..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Citera
2021-11-04, 15:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:

Kan det verkligen stämma?

Sverige är ju nummer ett - vi har ju hanterat pandemin bäst. Alla andra länder har ju kommit ifatt oss med dödlighet. Skillnaden är att eftersom vi aldrig stängde ner så klarade sig vår ekonomi bäst i världen, medans alla andra 192 länder gick in i lockdown.

Nu ska jag fact-check:a mig själv här och googla lite:

Sverige 2020 BNP-tillväxt: -2,8%
Nya Zeeland +1,0%
Australien -0,3%
Taiwan +3,1%
Vietnam +2,9%

Sverige covid-dödlighet per miljon: 1 463
Nya Zeeland 6
Australien 70
Vietnam 231

Men vad i helv... Någon som kan förklara för mig var jag räknar fel? Vi vet ju att Sverige är bäst... Något skumt här.
Citera
2021-11-04, 15:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Kommer ihåg i början, mars 2020 kanske. När man sade att det kommer komma intyg likt judestjärnan angående detta. Herregud vad man blev kallad foliehatt. Kolla nu era får...
Och olika regler för vaccinerade och ovaccinerade. Ovaccinerade ska testa sig vid symptom men inte vaccinerade, trots att även vaccinerade sprider smitta. Vaccinerade ges större frihet. Man väljer alltså att blunda för vaccinerades smittspridning, trots att den mesta smittan nog sprids av vaccinerade eftersom de är fler.
Citera
2021-11-04, 15:53
Medlem
Citat:

Nu kanske det är möjligt att det behövs mer vaccin!

Men ska man lyssna på någon som för något år sedan sa att barn inte alls va drivande i smittspridningen.

Hade viruset varit farligare så hade ju många barn kunnat råka riktigt illa ut.

Struntade han i det? Eller va ha så otroligt inkompetent att han inta kunde ana att barn både kunde driva smittan och bli ordentligt sjuka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in