2021-11-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Och ditt svar visar bara hur lite koll du har...

Sedan kanske ev du har lite ingångar/kändedom om dalen skarpnäck och gangsterrap Southside mm det är möjligt...

Har för mig att det är din Angle i det hela, orkar inte bemöda mig att göra en utförlig bakgrunds koll då du redan sållat ut dig själv så att säga 😉

Men alla mina punkter stämmer så jag rekommenderar läs på om du vill hålla dig ajour och "bidra" i tråden eller somna om.

Var finns källa förutom expressen och Aftonbladet på dessa punkter? Jag ställer mig väldigt fundersam till dessa oxå.. lika fundersam som dödshotet i blod.. känns påhittat.

Har varit så otroligt mkt spekulationer i denna tråd så man vet inte riktigt längre vad som är ”sanning” eller trådsanning. Det enda man kan konstatera till 100% att väldigt många vet väldigt lite om gatan och har alldeles för mkt fantasi orimligt tänk. (Syftar inte på dig)
Citera
2021-11-04, 11:43
Medlem
Vad hände med pojken som ”erkände” mordet på Einar? Om de riktiga mördarna pressat någon att ta på sig skulden torde det vara relativt lätt för snuten att knäcka honom. Kanske svårt att få någon springpojke att vittna mot gänget med tanke på allt som hänt dock.
Citera
2021-11-04, 11:45
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
för där hade dom ögonkontakt och invaggade nisse i trygghet

Det måste vara enklare att avrätta någon i ett rum, istället för att skjuta på språng... Speciellt om offret är avslappnad i sitt umgänge.
Dessutom hade det inte väckt samma uppmärksamhet, eftersom det mesta av ljudet stannat kvar i rummet, om det är den typen av cykelrum som ligger i bottenvåningen med dörr utåt.
Citera
2021-11-04, 12:02
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Vad hände med pojken som ”erkände” mordet på Einar? Om de riktiga mördarna pressat någon att ta på sig skulden torde det vara relativt lätt för snuten att knäcka honom. Kanske svårt att få någon springpojke att vittna mot gänget med tanke på allt som hänt dock.

Får vi nog veta om det kommer en fup någon dock erkände han inte mordet utan delaktighet...

sedan om detta är sant eller är planterad info eller ev bara en tidingsanka återstår ju att se...
Citera
2021-11-04, 12:12
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det måste vara enklare att avrätta någon i ett rum, istället för att skjuta på språng... Speciellt om offret är avslappnad i sitt umgänge.
Dessutom hade det inte väckt samma uppmärksamhet, eftersom det mesta av ljudet stannat kvar i rummet, om det är den typen av cykelrum som ligger i bottenvåningen med dörr utåt.

dom stod väl där inne och rökte på och skrattade åt den dåliga skjutningen kvällen innan
Citera
2021-11-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamme90
Massa skitsnack om L*is och Nosh & Chow hela tiden. Det där har absolut ingenting med det här mordet att göra. Det där var en intern konflikt inom Husby. Einar är inte Tony Montana som har har så stor inflytande att folk ska huggas eller mördas på grund av han. Einar var på plats, en åskådare helt enkelt. Ett sätt för dom i hans närhet att visa att han är en "made men", alltså du är inne i gänget på riktigt nu där du får vara med kring interna konflikter och problem/lösningar. Det fascinerar mig hur man kan vara så fel ute när det här egentligen är så lätt att förstå, säger ingenting mer än det.

Einar var vad man i Los Angeles kallar en "set jumper". Alltså en person som hoppar från olika gäng till varandra. Det här är det allra dummaste man kan göra och det fascinerar mig också att trots hans texter om vilken G han är så förstår han inte att lojalitet kan inte köpas!

Finns några som säger "men varför ska han ge en viss andel till Dalen". Grejen är att om Einar hade varit en artist som Jireel typ, då håller jag med för det är pop/klubb musik. Där behöver man ingen vidare beskydd för du rappar inte om att du har en glock vid pungen och att du ska skjuta folk. Men om man gör det som Einar gjorde, då behöver du visa folk på gatan att vad du säger, det menar du. För oss "vanliga" så är det här bara "underhållning" men för dom som lever det liv Einar rappar om, dom kommer testa han.

Och om man är en G så måste man ha uppbackning från sitt område. Det är med dom grabbarna man växt upp med, det är dom som vet ens starka och svaga sidor. Påstår man sig vara en G så måste det egna området ge godkännande för dina uttryck. Detta alltså om man påstår sig vara det, Jireel eller Miryam Bryant behöver inte följa dessa koder.

Men grabben blev portad av sin ort och det i sig visar en svaghet. Riktiga gangsters är alltid ute efter att testa ens "gangsterism". Är du på allvar eller inte? Därför ses han som ett lätt byte av andra att mjölka pengar på, vare sig om det är kidnappning eller "beskydd". Men ingen av dom här brydde sig om Einar och trots Einars stora ord i hans texter om gangsterlivet så fascinerar det mig hur han inte förstår dessa koder. Killen var en underhållare, det ser man när han börja rappar redan som barn och till och med var i filmer. Det är en läxa till alla att inte ge sig in i nånting man inte vet nånting om.

Det här mordet har en tydlig tidslinje och bara man följer den så förstår man. Grabben var helt vilsen och gick i alldeles för stora skor. Här borde nån i hans närhet dra han i örat och be han att sluta, men när pengarna rullar in så klagat man inte. Nu kanske nån eller flera varnade han och han själv inte lyssnade.

Exakt!
Han borde värnat om sina relationer i Dalen, inte försökt skaffa nya "vänner" hela tiden.
Citera
2021-11-04, 12:34
Medlem
elgecys avatar
Varför står en miljonär i ett jvla cykelrum och blazar??
Citera
2021-11-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamchasers
Exakt!
Han borde värnat om sina relationer i Dalen, inte försökt skaffa nya "vänner" hela tiden.

Men han borde väll gett dom i Dalen pengar så fort pengar strömmad in. Han ansåg väll att dom krävde för mycket. Men ah det är en svår balans hur man ska göra. Får försöka övertyga dom som va tunga i Dalen att tänka långsiktigt och att dom får en fin bit a kakan varje månad, lättare sagt än gjort med sånna där personligheter säkert. Sen ska vi kanske inte anta att Nisse var så smart eller.
Citera
2021-11-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong

Har du provat skjuta skarpt i ett cykelrum "" skyddsrum" utan hörselskydd?

Tror nog inte att dessa kidsen är så smarta för att förstå det, men kanske en anledning.

Andra är väll att det är ju rätt så smidigt att bara glida förbi ute, göra sitt, glida vidare, mindre hinder, trappor, dörrar etc
Citera
2021-11-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Är inte det ett typiskt ställe där man kan förvara sitt ex. röka, i en ventil eller något liknande?
Citera
2021-11-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Men han borde väll gett dom i Dalen pengar så fort pengar strömmad in. Han ansåg väll att dom krävde för mycket. Men ah det är en svår balans hur man ska göra. Får försöka övertyga dom som va tunga i Dalen att tänka långsiktigt och att dom får en fin bit a kakan varje månad, lättare sagt än gjort med sånna där personligheter säkert. Sen ska vi kanske inte anta att Nisse var så smart eller.

Jag kan tänka mig att det inte var särskilt strukturerat med deras andel och att det blev en jävla huvudvärk.
Hade dom sagt typ ge oss 10% av intäkterna så har vi din rygg och du får leka att du verkligen är från Dalen.
Så båda parter har förmodligen en del i att det blev så här.
Nisse var för ung för att förstå att om han lämnar Dalen så kommer INGEN ha hans rygg på riktigt.

Jag tror inte han reflekterade sådär jättemycket utan tänkte att varför ska jag dela med mig när det är jag som gör allt? Han förstod nog inte att man måste betala för sig om man gör sig ett namn på andras bekostnad.
Citera
2021-11-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamchasers
Exakt!

Hade varit det bästa men lättare sagt än gjort... pengar och berömmelse förändrar inte bara en själv men även de omkring dig. Det är inte alltid enkelt att veta man ska lita på, speciellt när du är 19 och kanske aldrig fått ordentlig med vägledning, kärlek etc.

Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Han var 19 år, glöm inte det. Ett barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in