Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-16, 14:48
  #277
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Count.Zero
Går det att beställa Starlink till Sverige nu?

Inte vad jag vet. Det kommer nog att dröja ett år innan SpaceX har skjutit upp nästa lager av Starlinksatelliter som täcker Sverige. (I omloppsbana så går dom rakt över Nordnorges högsta breddgrad och då dom kan sända på en liten sidovinkel så borde dom täcka ända upp till nord och sydpolen)

Rent teoretisk så borde man kunna få täckning i Skåne nu, men på grund av den allmänna chipsbristen nu under covid samt att den första generationen av kundantenn är dyr att tillverka så tror jag SpaceX kommer vänta till nästa lager av Starlinksatelliter är på sin platser. Så med det sagt, jag tror det kommer att dröja ett år.
Citera
2021-10-16, 23:34
  #278
Medlem
Gamlings avatar
Ny uppskjutning planerad från Vandenberg imorgon (om inget ändrats). Man matar på med de polära satelliterna! Hoppas att allt går bra!
Citera
2021-10-17, 16:24
  #279
Avstängd
wwrs avatar
Så här tätt ligger de 1740 satelliterna och täcker det mesta av jordklotet upp till ungefär Skånes breddgrad och motsvarande i söder. Men systemet är fortfarande under "utprovning" och det går inte att gå in i en affär och köpa en mottagare i något land! Man får skicka in en beställning och se om man blir utvald att få köpa.

Hela Sverige kommer att inkluderas så snart fler satelliter skjuts upp i banor över polerna.

https://satellitemap.space/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-17 kl. 16:26.
Citera
2021-11-02, 10:41
  #280
Medlem
jantangrings avatar
Det låter i den här gruppen som om NOLL personer i Sverige har Starlink i nuläget.

Är det rätt uppfattat?

Jag testade att mata in en adress i Trelleborg och fick svaret att ”Starlink expects to expand service in your area by late 2021 to early 2022”

-- Jan Tångring, teknikreporter
Citera
2021-11-02, 11:29
  #281
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jantangring
Det låter i den här gruppen som om NOLL personer i Sverige har Starlink i nuläget.

Är det rätt uppfattat?

Jag testade att mata in en adress i Trelleborg och fick svaret att ”Starlink expects to expand service in your area by late 2021 to early 2022”

-- Jan Tångring, teknikreporter
Det är mitt intryck. Jag tror det ännu "bara" har skjutits upp 2 * 60 (?) satelliter i banor över polerna vilket krävs för täckning i Sverige. Det är för få satelliter, ännu. Men det är på gång.

Men för övrigt täcks stora delar av världen med cirka 1800 satelliter. De täcker upp till ung 55° nordlig bredd. Men i Danmark tror jag det börjat provas.

Här syns satelliterna

https://satellitemap.space/

De gröna "vaxkakemönstret" visar nog områden med mottagarstationer. Möjligen kan de polära satelliterna även skicka data från områden utan mottagarstationer via laserförbindelser mellan satelliterna. Men om det fungerar, kan man kanske vara tveksam?

Vad jag vet är man inte garanterad leverans av mottagare i något land ö.h.t. Man kan skicka in epost och vissa blir utvalda att testa systemet.

Publiciteten runt Starlink var ju enorm i starten men numera skrivs ganska lite om systemet.

Jag skulle tro många vore intresserade om någon grävde i hur pass bra Starlink egentligen fungerar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 12:19.
Citera
2021-11-02, 20:27
  #282
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Nu har man även börjat visa priser i svenska kronor på hemsidan

datumet för att det ska komma hit är satt till 2022, alltså nästa år.
https://feber.se/internet/starlink-h...riser-/431267/

Jag är ju skeptisk till Starlink. Men vi får se.

Deposit due today står det 1079:-

Men det lär bara gälla de som fått svar på anmälan??

Har någon svensk eller annan som bor "i närheten" kunnat betala in, eller erhållit mottagare?

...

Det finns en betalknapp och en Stockholmsadress. Är detta sant eller desinformation???
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 20:30.
Citera
2021-11-04, 02:11
  #283
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är mitt intryck. Jag tror det ännu "bara" har skjutits upp 2 * 60 (?) satelliter i banor över polerna vilket krävs för täckning i Sverige. Det är för få satelliter, ännu. Men det är på gång.

Men för övrigt täcks stora delar av världen med cirka 1800 satelliter. De täcker upp till ung 55° nordlig bredd. Men i Danmark tror jag det börjat provas.

Här syns satelliterna

https://satellitemap.space/

De gröna "vaxkakemönstret" visar nog områden med mottagarstationer. Möjligen kan de polära satelliterna även skicka data från områden utan mottagarstationer via laserförbindelser mellan satelliterna. Men om det fungerar, kan man kanske vara tveksam?

Vad jag vet är man inte garanterad leverans av mottagare i något land ö.h.t. Man kan skicka in epost och vissa blir utvalda att testa systemet.

Publiciteten runt Starlink var ju enorm i starten men numera skrivs ganska lite om systemet.

Jag skulle tro många vore intresserade om någon grävde i hur pass bra Starlink egentligen fungerar.

Intressant sattelitkarta. Oneweb verkar ha polära banor. Vet du om dom har laserlänkar?

Misstänker det stora problemet är att få ner kostnaderna. Ett abonnemang kostar 99usd i månaden. Det borde motsvara ca 1200kr ink moms. Hur många människor saknar 5G täckning i dag i sverige? Nu dras ju fiber till ganska många platser.
Citera
2021-11-04, 08:38
  #284
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant sattelitkarta. Oneweb verkar ha polära banor. Vet du om dom har laserlänkar?

Misstänker det stora problemet är att få ner kostnaderna. Ett abonnemang kostar 99usd i månaden. Det borde motsvara ca 1200kr ink moms. Hur många människor saknar 5G täckning i dag i sverige? Nu dras ju fiber till ganska många platser.
Visade inte OneWeb upp stora mottagningsstationer i Alaska och Norge för några år sedan? För att nå dit borde de kanske ha laserlänkar? Men jag har inte sett något. Personligen är jag t.o.m. tveksam till Starlinks påståenden om laserlänkar. Jag vill se dem fungera innan jag tror på dem. (Dvs mottagning från områden utan mottagarstationer.)

Vad gäller detta Internet från lågt flygande satelliter så betraktar jag det som en bluff, tills vidare. Från början skulle det ta över hela världen och publiciteten var enorm. Nu skrivs det mycket lite i tidningarna om det. Elon snackar mycket om allt, t.ex om den dyra Tesla med icke fungerande finesser som självkörning som folk köper mest för att visa en livsstil. Men Starlink försöker han inte sälja trots att det skulle finansiera hans vilda planer om att bo på Mars.

Man måste kunna beställa utrustning och vara säker på att få den levererad inom några veckor innan det går att säga att detta är ett system som fungerar. Alla måste kunna prova det. Det måste komma ut många artiklar i världspressen där systemet testas ingående. Innan dess kommer jag att kalla det en bluff. SpaceX kan inte skylla på att "det blev för dyrt". Det måste säljas öppet.

Man har helt ändrat sina påståenden från att vara världsrevolution inom Internet till att vara nästan osäljbart. Däremot fortsätter de att skjuta upp satelliter.

...

Det här dök upp, det har med Starlink att göra.
Citat:
How does transmitting into a country without a local downlink work on the regulatory side?

https://twitter.com/thesheetztweetz/...sSZobPx4w&s=19

Citat:
They can shake their fist at the sky

https://twitter.com/elonmusk/status/...sSZobPx4w&s=19

Dvs vi kan förvänta ännu en motsättning mellan Musk och myndigheter/regulatorer. Tyska miljömyndigheter, FAA, SEC, NASA, kaliforniska myndigheter, fackföreningar ... ...

Musk vill inte ge demokratiskt tillsatta myndigheter inflytande. Kanske därför det går bra för honom i Kina. Nyligen Twittrade han ett gammalt kinesiskt poem om samförstånd. Både på Twitter och hans kinesiska Weibo-konto.

Han vill inte heller ge pressen insyn. Tesla har ingen pressavdelning. Inte SpaceX heller tror jag? Informationen sprids via YouTubers och Reddit som inte behöver ta ansvar för vad som sägs.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-04 kl. 09:12.
Citera
2021-11-04, 12:27
  #285
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Visade inte OneWeb upp stora mottagningsstationer i Alaska och Norge för några år sedan? För att nå dit borde de kanske ha laserlänkar? Men jag har inte sett något. Personligen är jag t.o.m. tveksam till Starlinks påståenden om laserlänkar. Jag vill se dem fungera innan jag tror på dem. (Dvs mottagning från områden utan mottagarstationer.)

Vad gäller detta Internet från lågt flygande satelliter så betraktar jag det som en bluff, tills vidare. Från början skulle det ta över hela världen och publiciteten var enorm. Nu skrivs det mycket lite i tidningarna om det. Elon snackar mycket om allt, t.ex om den dyra Tesla med icke fungerande finesser som självkörning som folk köper mest för att visa en livsstil. Men Starlink försöker han inte sälja trots att det skulle finansiera hans vilda planer om att bo på Mars.

Man måste kunna beställa utrustning och vara säker på att få den levererad inom några veckor innan det går att säga att detta är ett system som fungerar. Alla måste kunna prova det. Det måste komma ut många artiklar i världspressen där systemet testas ingående. Innan dess kommer jag att kalla det en bluff. SpaceX kan inte skylla på att "det blev för dyrt". Det måste säljas öppet.

Man har helt ändrat sina påståenden från att vara världsrevolution inom Internet till att vara nästan osäljbart. Däremot fortsätter de att skjuta upp satelliter.

...

Det här dök upp, det har med Starlink att göra.


https://twitter.com/thesheetztweetz/...sSZobPx4w&s=19



https://twitter.com/elonmusk/status/...sSZobPx4w&s=19

Dvs vi kan förvänta ännu en motsättning mellan Musk och myndigheter/regulatorer. Tyska miljömyndigheter, FAA, SEC, NASA, kaliforniska myndigheter, fackföreningar ... ...

Musk vill inte ge demokratiskt tillsatta myndigheter inflytande. Kanske därför det går bra för honom i Kina. Nyligen Twittrade han ett gammalt kinesiskt poem om samförstånd. Både på Twitter och hans kinesiska Weibo-konto.

Han vill inte heller ge pressen insyn. Tesla har ingen pressavdelning. Inte SpaceX heller tror jag? Informationen sprids via YouTubers och Reddit som inte behöver ta ansvar för vad som sägs.

Ja det har varit väldigt tyst om Starlink ett tag. Den största delen av Spacex uppskjutningsverksamhet är numera Starlink. som inte ger några intäkter alls. Det mesta verksamheten är några få astronautuppskjutningar och en handfull satelliter. Starship tar nog minst 6 år innan det kommer i drift och kommer sluka kapital också. När konstellationen är klar kommer det behövas skjutas upp 30 satelliter per dag. Troligen måste hela konstellationen byggas med Falcon 9 det innebär en uppskjutning var tredje dag om dom ska få upp 42000satellier och det bara för att upprätthålla driften då livslängden är 4år ca. Till det kommer upprättandet av tusentals markstationer.

ett abonnemang som koster 1200 i månaden plus en startinsats på 5000kr sållar bort majoriteten av kunder som har tillgång till 5G och snart 6G och fiber. Kunder som bor lång bort så är Starlink ett intressant val men hur många kunder finns det egentligen som inte utsätts för konkurrens av fiber/5G? Ekonomiskt får jag det inte att gå ihop.
Citera
2021-11-04, 13:36
  #286
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det har varit väldigt tyst om Starlink ett tag. Den största delen av Spacex uppskjutningsverksamhet är numera Starlink. som inte ger några intäkter alls. Det mesta verksamheten är några få astronautuppskjutningar och en handfull satelliter. Starship tar nog minst 6 år innan det kommer i drift och kommer sluka kapital också. När konstellationen är klar kommer det behövas skjutas upp 30 satelliter per dag. Troligen måste hela konstellationen byggas med Falcon 9 det innebär en uppskjutning var tredje dag om dom ska få upp 42000satellier och det bara för att upprätthålla driften då livslängden är 4år ca. Till det kommer upprättandet av tusentals markstationer.

ett abonnemang som koster 1200 i månaden plus en startinsats på 5000kr sållar bort majoriteten av kunder som har tillgång till 5G och snart 6G och fiber. Kunder som bor lång bort så är Starlink ett intressant val men hur många kunder finns det egentligen som inte utsätts för konkurrens av fiber/5G? Ekonomiskt får jag det inte att gå ihop.
Jag vet att du och jag har diskuterat detta tidigare. Jag hittar inte inläggen eller referensen.
Men här är bilden

http://imgur.com/a/M4mwBTP

Elon Musk är helt "off" med detta. Han budgeterar inkomster som aldrig verkar komma att uppnås. Men satelliter skjuter han upp.
Citera
2021-11-04, 14:56
  #287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det har varit väldigt tyst om Starlink ett tag. Den största delen av Spacex uppskjutningsverksamhet är numera Starlink. som inte ger några intäkter alls.

SpaceX har itne alls som syfte att vara vinstdrivande. Det finansieras av investerare, inte av kunder. Men eftersom de har "råkat" bli världens billigaste och mest tillförlitliga space service provider så tjänar de pengar ändå för att alla alternativ som *försöker* tjäna pengar misslyckas så patetiskt. Se stackars Boeing t.ex.

Så ditt argument mot SpaceX att "de tjänar inte pengar" faller platt på både mage och rygg dära. För det gör de. Fast de bryr sig inte.
Citera
2021-11-04, 15:10
  #288
Avstängd
wwrs avatar
Deras månlandare kostar pengar för skattebetalarna för varje milstolpe de uppnår. Visst är det ett separat projekt. Men om Elon verkligen ville kolonisera Mars kunde han koncentrera sig mer på steg ett (enligt USA:s beslut) dvs att försöka få ordning på månlandaren. Detta skulle säkert gå bättre om företagets övriga verksamhet, t.ex Starlink, gav säkrare avkastning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-04 kl. 15:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback