Värmlänningar har tydligen en alldeles särskild anledning att känna skuld och skam för Hitler och nazismen. Detta bl.a. eftersom Herman Lundborg var född i Väse. Lasse Anrell har tagit del av några mer eller mindre nyutkomna böcker som han anser ska vara obligatorisk läsning i värmländska skolor. Krönika i Nya Wemlands Tidningen:
Citat:
Plötsligt är nazismen är den mest omskrivna folkrörelsen i Värmland. Och då menar jag inte enmansnazismen på folktandvården utan den brunbruna röran för hundra år sen, som man plötsligt kan läsa hur mycket som helst om.
Jag kastar mig därför över några nyutkomna böcker som verkligen rotar runt i geggan.
Den första handlar om Värmlands Mengele. Rasbiologen Herman Lundborg hette han. Han var inte bara värmlänning – han var dessutom född i Väse, en ort som ligger mig varmt om hjärtat, och bodde även i Arvika, en ort som ligger mig e n o r m t varmt om hjärtat.
Citat:
En kille från Arvika och Väse skulle alltså vara föregångare till Mengele och Hitler. De blev Hermans polare. Så klart. Han lärde dem ju hur de skulle agitera och vandra vilse i läkarvetenskapens utmarker.
Men det skulle bli värre ändå.
Jag kastar mig över en alldeles nyutkommen bok av Anna-Lena Lodenius.
Den har den bisarra titeln ”En värmländsk Hitler”. Varken mer eller mindre.
Mannen ifråga hette Birger Furugård och kom från Silbodal i trakten runt Årjäng. Han och hans bröder bildade ett svenskt nazistparti och det var väl ren tur att han aldrig blev någon riktig Hitler som lyckades med att ta över makten i Sverige och avliva alla judar och sossar.
Citat:
Det fanns för övrigt fler värmlänningar med anspråk på att bli småhitler på den här tiden. En annan var landsfiskalen och åklagaren Albert Nelson som var en riktig klantskalle med hög svansföring.
Han var, pinsamt nog, från Arvika. Bodde i Karlstad.
Jag skäms fortfarande – hundra år senare.
Citat:
Och i Arvika fanns det, läser jag i Lodenius alldeles ypperliga bok, flera samarbetsmän som hjälpte tyskar med att avslöja judar och norrmän som flydde till Värmland under andra världskriget. De blev ofta flyktingarnas död. De tyskvänliga samarbetsmännen ville inte att det värmländska blodet skulle uppblandas med judiskt blod. Kanske inte ens med vanligt sketet purnorskt flyktingblod; parallellerna till vår tids politiska dårskaper är tydlig. Nästan övertydlig.
Det här är en mörk sida i den värmländska historien. Det glada folket i vår gemensamma bakgrund var stundtals riktiga politiska idioter.
Citat:
Jag vet inte om alla värmlänningar känner till det här.
Jag gjorde det inte.
Men det är en historia vi inte får glömma. Jag tycker att Anna-Lena Lodenius bok borde vara obligatorisk läsning i alla värmländska skolor.
https://www.nwt.se/2021/10/23/alla-elever-borde-lasa-en-varmlandsk-hitler/
Någon borde konfrontera Anrell och fråga honom om han anser att judiska elever på motsvarande sätt borde tvingas läsa om judisk skuld och judiska förövare. När det gäller massmord - särskilt kommunistiska sådana - har judar faktiskt betydligt mer på sitt kollektiva samvete än värmlänningar/svenskar. Om man nu likt Anrell tror på det där med kollektiv skuld och skam. I så fall borde man avkrävas någon form av konsekvens.
Men kommunismen är förstås i grund och botten en god ideologi och judar alltid offer, så den sortens konsekvens får man nog se sig i stjärnorna om.