2021-11-03, 16:35
Medlem
Det gäller väl att det går att fastställa samband mellan misshandel och död för att det ska bli mord eller dråp? Det är inte det lättaste. Advokater kan lätt smula sönder den teorin eftersom personen var rullstolsburen och alltså redan hade ett sjukdomstillstånd.
Citera
2021-11-03, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det gäller väl att det går att fastställa samband mellan misshandel och död för att det ska bli mord eller dråp? Det är inte det lättaste. Advokater kan lätt smula sönder den teorin eftersom personen var rullstolsburen och alltså redan hade ett sjukdomstillstånd.
Knytnävsslag och trubbigt våld är knappast "sjukdomstillstånd". Hittar de främmande DNA i blod/sår och det finns vittnen så blir det svårt för försvaret. Han kan ju ha slagit tillbaka eller sprayat ner dem också även om han satt i rullstol.

Dessutom kanske mgm mobiler varit påslagna. Har åkl tur så kan det finnas bevisning även i BOs mobil i form av bild/video.
Citera
2021-11-03, 18:42
Medlem
Krim lär ha gjort husrannsakan i huset och där säkerligen hittat motiv för gm att ha ihjäl bo.
Med tanke på våldet som har använts samt att dom tidigt kunde gripa gm så tror jag definitivt han åker dit för mord.
Har ovan nämnda element använts som tillhygge eller har det bara stampats på huvudet?
Citera
2021-11-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Knytnävsslag och trubbigt våld är knappast "sjukdomstillstånd". Hittar de främmande DNA i blod/sår och det finns vittnen så blir det svårt för försvaret. Han kan ju ha slagit tillbaka eller sprayat ner dem också även om han satt i rullstol.

Dessutom kanske mgm mobiler varit påslagna. Har åkl tur så kan det finnas bevisning även i BOs mobil i form av bild/video.
Han menar att de skulle hävda att de bara misshandlat honom och att han dog för att han var tjock, handikappad. Därav ej mord. Inte att de skulle hävda att de inte rört honom alls.
Senast redigerad av ConnyfranA 2021-11-03 kl. 19:40.
Citera
2021-11-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelageZin
Krim lär ha gjort husrannsakan i huset och där säkerligen hittat motiv för gm att ha ihjäl bo.
Med tanke på våldet som har använts samt att dom tidigt kunde gripa gm så tror jag definitivt han åker dit för mord.
Har ovan nämnda element använts som tillhygge eller har det bara stampats på huvudet?

Har svårt att se att de kunnat använda elementet som tillhygge. Det är stort. Typ 1 x 1 m minst och kanske 15 cm djupt. Måste väga massor. Men vad vet jag.
Gick förbi porten på söndag morgon och noterade då att elementet låg på golvet framför hissen. Står nu uppställt mot väggen
Citera
2021-11-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyfranA
Han menar att de skulle hävda att de bara misshandlat honom och att han dog för att han var tjock, handikappad. Därav ej mord. Inte att de skulle hävda att de inte rört honom alls.

Tjock var han inte. Och nog är det skillnad på en 5-20 år (lite olika uppgifter ovan om när olyckan inträffade) gammal ryggmärgsskada och en akut tillkommen traumatisk hjärnskada/blödning.
Citera
2021-11-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffetant
Tjock var han inte. Och nog är det skillnad på en 5-20 år (lite olika uppgifter ovan om när olyckan inträffade) gammal ryggmärgsskada och en akut tillkommen traumatisk hjärnskada/blödning.

Han ska ha vart förlamad från midjan sedan 2005 i en smitningsolycka enligt fup jag läst i denna tråd.
Citera
2021-11-03, 20:35
Medlem
rigbos avatar
Om jag förstått saken rätt så har alltså BO den fjärde som mördats i familjen. Tidigare har hans ena systers två söner (bara 16 och 20 år gamla) mördats. Före det hade hans andra systers ena son mördats bara 20 år gammal. Den sistnämnda systern har dessutom avtjänat straff för vapenbrott och hennes två andra söner har nyligen dömts till långa fängelsestraff i Danmark.

Jag gissar att de ångrar att de flyttade till Sverige.
Citera
2021-11-03, 20:42
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyfranA
Han menar att det inte finns en enhetlig tillämpning utan att poliser godtyckligt lagar efter läge. Därför kan man inte förutse hur något enskilt fall behandlas
Den jag citerade beskrev arbeten som initierats centralt typ prostitution.

Det går inte att jämföra med utryckningar på larm om misshandel. Helt olika världar.
Citera
2021-11-04, 15:27
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Om jag förstått saken rätt så har alltså BO den fjärde som mördats i familjen. Tidigare har hans ena systers två söner (bara 16 och 20 år gamla) mördats. Före det hade hans andra systers ena son mördats bara 20 år gammal. Den sistnämnda systern har dessutom avtjänat straff för vapenbrott och hennes två andra söner har nyligen dömts till långa fängelsestraff i Danmark.

Jag gissar att de ångrar att de flyttade till Sverige.
Vinsten kommer senare.
Citera
2021-11-04, 23:30
Avslutad
Jaha, tre gripna i fallet tydligen. Hemsk syn hur som helst för vittnen och poliser som sett en svårt skallskadad person i rullstol så grovt misshandlad med skallskador i en hiss. Lär ju inte ha varit någon vacker syn direkt det. Han var tydligen inte någon god förebild heller vad det ser ut som, men ändå en oerhörd händelse för alla som såg något av en sådan händelse.
Citera
2021-11-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jaha, tre gripna i fallet tydligen. Hemsk syn hur som helst för vittnen och poliser som sett en svårt skallskadad person i rullstol så grovt misshandlad med skallskador i en hiss. Lär ju inte ha varit någon vacker syn direkt det. Han var tydligen inte någon god förebild heller vad det ser ut som, men ändå en oerhörd händelse för alla som såg något av en sådan händelse.

En person (Sebastian) är häktad och ytterligare en person är anhållen. Varifrån kommer uppgiften om att en tredje person har gripits?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in