2021-11-02, 23:11
Medlem
Kan man kombinera 50mg Atarax med säg 25-50 mg Propavan utan konstigheter?
Citera
2021-11-02, 23:15
Medlem
Enl. Min apotekare är svaret nej, mer än så vet jag inte.
Citera
2021-11-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Enl. Min apotekare är svaret nej, mer än så vet jag inte.

Jaha, vad sa denne då?
Citera
2021-11-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filomene
Jaha, vad sa denne då?

Jag vet, ett fattigt svar. Jag hämtade ut atarax, propavan och circadin här om dagen.

Den sa då: ”drick inte alkohol med propavan, kombinera inte propavan och atarax”.

Båda känns ju däremot rätt klena i sig, så jag vet inte varför.

Hade jag frågat om helgens knark-combo skulle den troligtvis avråda även från den. Men här är jag.
Citera
2021-11-03, 00:44
Medlem
Citat:
Jag vet, ett fattigt svar. Jag hämtade ut atarax, propavan och circadin här om dagen.

Den sa då: ”drick inte alkohol med propavan, kombinera inte propavan och atarax”.

Hade jag frågat om helgens knark-combo skulle den troligtvis avråda även från den. Men här är jag.

Trots att jag körde på med häxblandningen har jag inte kunnat somna än, så jag får tyvärr underkänna den här kombinationen.
Citera
2021-11-03, 02:29
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:

Det står så på läkemedelssidor ja. Men kan inte tänka mig att de ät är nån fara.
Citera
2021-11-03, 07:05
Medlem
Citat:
Trots att jag körde på med häxblandningen har jag inte kunnat somna än, så jag får tyvärr underkänna den här kombinationen.
Hoppas att du somnade tillslut. Och att du vaknar igen. 😉
Jag fick mina 120 min sömn, vilka skitpreparat.
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Det står så på läkemedelssidor ja. Men kan inte tänka mig att de ät är nån fara.
Du har nog helt rätt, men det är nog bättre att kolla fass än flashback 😎
Citera
2021-11-03, 07:16
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:

Du har nog helt rätt, men det är nog bättre att kolla fass än flashback😎

Jag tänker tvärt om 😉 Flashback har erfarenheten som fass inte har.
Citera
2021-11-03, 14:00
Medlem
Citat:

Nej Atarax i den mängden kan påverka hjärtats rytm och är inte alls ofarligt . Ska ej ta över 25 mg i taget.
Citera
2021-11-03, 14:55
Medlem
Citat:
Inga som helst problem. Tar du den kombinationen till kvällen lär du sova väldigt gott om du är en normal människa och inte lider av tex grav insomnia.

Dock finns en risk för hangover dagen efter.
Citera
2021-11-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godakakor
Nej Atarax i den mängden kan påverka hjärtats rytm och är inte alls ofarligt . Ska ej ta över 25 mg i taget.
Det finns en liten, nästan minimal risk för det så av säkerhetsskäl för ca 6 år sedan så sänktes dygnsmaxdosen av Atarax till 4 st 25 mg tabletter per dygn istället för 6 som det var när en annan knaprade Atarax som lösgodis mellan 2004-2016.

Att ta två stycken på en gång har aldrig varit några problem. Jag tog 2×25 mg morgon middag och kväll under flera års tid på läkarordination.

Det finns mediciner som används inom psykiatrin idag där risken för hjärtarytmier är ett betydligt större problem.
Citera
2021-11-03, 15:25
Medlem
Citat:

Apotekare utgår från FASS och där står det bla att många sederande mediciner inte ska blandas (vilket det ändå görs IRL på läkarordonation inom både öppen och slutenvården). Står en del andra dumheter i FASS också om tex maxdos av vissa läkemedel.

Nu är jag mest inläst på psykofarmaka pga 20 års dagligt medicinerande på dessa preparat samt att jag under min yrkesverksamma tid jobbade som Uska med spetskompetens mot psykiatri och har delat en hel del medicin själv till patienter och brukare under den tiden.

Fass är skriven med en rätt hygglig säkerhetsmarginal. Maxdos Stesolid uppges bla till 20 mg per dygn om jag inte minns fel . Trots detta så finns det patienter man har stött på som har stått på 60 - 100 mg per dygn, även om sådana generösa doser inte är så vanliga idag.

Inom rättspsykiatrin så överskrider de FASS ordination av diverse antipsykosmediciner rätt rejält på daglig basis. Typ 30 mg Zyprexa istället för 20 mg som är maxdos enligt FASS eller 1200 mg Quetiapine istället för 800 mg enligt FASS.

Har själv fått en del underliga frågor från Apotekare ibland när jag hämtar ut min medicin och hur jag blandar den.

Tex var de lite förbryllade när jag sa att jag blandar Iktorivil och Xanor (på läkarordination givetvis).

Samma sak med mina övriga nattmediciner då jag utöver det ovannämnda även tar 2 st Propavan, 2 ml Theralen och 5 mg Melatonin.

Har själv stått på 2×25 mg Atarax och 2 st Propavan till natten i början av min karriär som insomniapatient. Tyvärr funkade det inte så bra och det blev i stort sett noll sömn ändå.

När jag vart inlagd första gången så sov min rumskompis på just Atarax/Propavan kombon. Han däckade dock totalt och sov i typ 12 timmar.

Atarax sover man bäst på om man är känslig för antihistaminernas sövande effekt. Är man inte det så händer i stort sett nada.

Atarax och Propavan är dessutom två helt olika typer av sederande läkemedel som inte krockar rent farmakologiskt så de går utmärkt att blanda och är som sagt en vanlig medicincombo inom psykiatrin.

Angående alkohol och Propavan så ska man nog inte dra i sig ett 100 pack och en 70:is Vodka men skulle man komma hem efter en blöt kväll på krogen och råka ta en Propavan så händer inget anmärkningsvärt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-11-03 kl. 16:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in