2021-11-03, 08:49
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Våttrosejournalistik

https://ibb.co/1Jzf8vN

Exakt, tack, det var den bilden jag tänkte på!

Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Naiv är väl rätt ordval här.

Både högern och vänstern lider av att välja sida i debatten. Det finns ingen journalist som tjänar på det, förutom de som lägger sig så objektivt som möjligt i mitten.

Det är ju bara att leta upp valfritt klipp med henne för att inse att hon inte jobbar som journalist utan istället försöker sprida bilden av fina invandrare vs elaka vita män. Att hon väljer att göra det med en grovt kriminell visar tydligt på att hon inte har alla hästar hemma.
Så… du har läst artikeln? Tror inte den framställde honom som en ”fin invandrare” utan mer fokuserade på misären, av vad jag har hört. Men jag har som sagt var inte läst artikeln, då den är låst.
Håller dock helt med om att journalistik ska vara objektiv. Annars får man väl bli kåsör eller bloggare eller något. Är väldigt trött på känslojournalistik eller utelämnande av fakta för att vinkla tillstånd.
Jag tycker att man i en upplyst demokrati kan förvänta sig fakta och inget annat - vill jag ha känslor och tendentiöst skrivande går jag till mina feelgoodromaner. I tidningar ska medborgare få objektivitet och sanning och inga ”aaaaw” eller tindrande ögon. Punkt slut.
Citera
2021-11-03, 08:50
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Våttrosejournalistik

Underdånigheten och den beundrande blicken säger allt! Det är i samma klass som när de feministiska programledarna hyllar och flörtar med gängkriminella i morgonsofforna!

Någon som fortfarande undrar över varför man hade häxbränning förr?
Citera
2021-11-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Exakt, tack, det var den bilden jag tänkte på!

Så… du har läst artikeln? Tror inte den framställde honom som en ”fin invandrare” utan mer fokuserade på misären, av vad jag har hört. Men jag har som sagt var inte läst artikeln, då den är låst.
Håller dock helt med om att journalistik ska vara objektiv. Annars får man väl bli kåsör eller bloggare eller något. Är väldigt trött på känslojournalistik eller utelämnande av fakta för att vinkla tillstånd.
Jag tycker att man i en upplyst demokrati kan förvänta sig fakta och inget annat - vill jag ha känslor och tendentiöst skrivande går jag till mina feelgoodromaner. I tidningar ska medborgare få objektivitet och sanning och inga ”aaaaw” eller tindrande ögon. Punkt slut.

Jag har inget emot känslor sålänge man inte mörkar fakta för att stödja den egna tesen. Sålänge all fakta finns med så kan jag köpa att olika journalister drar åt olika håll, men det går väldigt få rakryggade journalister därute.
Citera
2021-11-03, 08:57
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag har inget emot känslor sålänge man inte mörkar fakta för att stödja den egna tesen. Sålänge all fakta finns med så kan jag köpa att olika journalister drar åt olika håll, men det går väldigt få rakryggade journalister därute.
Jo, det har du rätt i, förstås!
Citera
2021-11-03, 08:57
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Våttrosejournalistik

Hahaha, en bild kan verkligen säga mer än tusen ord
Citera
2021-11-03, 09:03
Medlem
Det finns särskilda platser i helvetet reserverade de personer som medvetet trotsar bättre vetande till förmån för girighet och andra hedonistiska övertygelser. Journalistkåren kommer betala stort för deras hycklande hållning i alla år. Jag ger det 5 år sedan är halva medielandskapet enbart ”alternativ media”. Och sedan fortsätter det tills AB och Exp är reducerade till nivå med Se Hör… vänta det är dom ju redan.
Citera
2021-11-03, 09:17
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det finns särskilda platser i helvetet reserverade de personer som medvetet trotsar bättre vetande till förmån för girighet och andra hedonistiska övertygelser. Journalistkåren kommer betala stort för deras hycklande hållning i alla år. Jag ger det 5 år sedan är halva medielandskapet enbart ”alternativ media”. Och sedan fortsätter det tills AB och Exp är reducerade till nivå med Se Hör… vänta det är dom ju redan.

Och de är själva skyldiga till denna utveckling genom decennier av följugenhet, hycklande och oetiskt beteende. Må de brinna i helvetet.
Citera
2021-11-03, 09:25
Medlem
Vilken vidrig kvinna. Vidrig människa. Uggh. Vafan, GRUPPVÅLDTÄKT?!! Vilket djur. Så mycket för “våra pressetiska regler”

Fuck you, Svanberg.
Citera
2021-11-03, 09:30
Medlem
Notera MÄNGDEN av bilder där hon poserar jämfört med de flesta andra artiklar https://www.expressen.se/nyheter/jag-blir-forbannad-over-att-vi-ska-hotas-i-vart-jobb/
Citera
2021-11-03, 09:31
Medlem
otellos avatar
Mycket berättigad kritik ges på Twitter, hennes genomvidriga journalistkollegor är dom enda som (i vanlig ordning) hyllar hennes skitreportage.
Citera
2021-11-03, 09:32
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Troligen för att en majoritet av inläggen bestod om hot om brott och uppvigling till brott - eftersom hon inte skrev specifikt om gruppvåldtäkten utan bara skrev ”grova våldsbrott och övergrepp”, ville folk dels själva våldta henne, dels uppmuntrande andra att göra det och efterlyste hennes personuppgifter. Brottsplaner och uppviglande till brott är så vitt jag vet förbjudet på fb.

Några reflektioner:
Ja, ett sexuellt övergrepp är per definition ingen våldtäkt. Tydligen definieras det som ”inte är våldtäkt eller motsvarar våldtäkt.” Så det var slarvigt uttryckt. Det var inget sexuellt övergrepp. Jag undrar om alla, journalister eller ej, känner till den distinktionen eller tror att sexuellt övergrepp är ett samlingsnamn därunder även våldtäkt ryms?

Jag har inte läst artikeln (låst) - men var det verkligen ett idolporträtt, som hävdas? Jag tolkar det som de ville ha insiderinformation från någon i gängen, som dessutom hävdar att han var med när Einár mördades.
Jag har sett en annan bild, från något reportage på SR, har jag för mig, där den kvinnliga journalisten (alltså inte Nina) tittar på brottslingen hon intervjuar och ser överlycklig ut, hon skrattar stort och ögonen lyser Det tycker jag är tjänstefel. Väldigt oproffsigt. Tror bilden länkades i tråden som försvann.

Logiken i att bli så upprörd över våldtäkter (visserligen bra att bli förbannad över dem!) att man själv ska våldta någon som straff..? (Skrevs en massa såna inlägg i tråden som försvann.)

Hade ni blivit lika upprörd om det var en högerman som skrev artikeln eller är ni mest förbannade över att Nina verkar vara vänster och inte hålla med er i många åsikter? För det är nämligen hennes vänsteråsikter som många fokuserar på.

För att undvika missförstånd: jag är höger och väldigt konservativ. Jag tycker troligen tvärtemot Nina i en massa frågor. Jag tycker att medverkande i gruppvåldtäkter, eller överfallsvåldtäker, ska ge 20 år och utvisning utan minsta pardon i de fall det är tillämpligt. Men det är också naivt att tro att journalister, vars yrke går ut på att skriva om samhällsfrågor, själva står bakom allt företeelser de skriver om och jag ser inte något som helst tecken på att Nina skulle försvara honom. En kanske helt omedvetet slarvig formulering, är det värt att få våldtäktshot för?

Du måste nog läsa den och titta på bilderna för att förstå. Jag kan tänka mig att hon inte fattade hur den skulle bli i slutändan, men det är naivt. Delar modereportage där D får posera i skyddsväst och se lite farligt sexig ut, delar där han sitter och berättar om vilken äkta rappare han är och om musiken han ska släppa snart. Mode/promotion. Inget är värt att få våldtäktshot för förstås, men den intervjun är under all värdighet med tanke på vem han är. Den hade gått att göra annorlunda. Som den blev var det fel. Expressen har blivit blåsta av gängkriminella är min bild av det. Lättlurade, naiva, fattar inte vilka det här är egentligen pga sina medelklassliv. Ett hån mot alla som träffar dom "på riktigt", dvs brottsoffer, poliser, socialarbetare, kriminalvårdare, socialtjänst.
Senast redigerad av reptileking 2021-11-03 kl. 10:13.
Citera
2021-11-03, 09:32
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ja det är många överlöpare som åstadkommit skadan. Det intressanta är ju att de själva är jättegoda.

Men så slutar det alltså såhär. Journalism säger de, men det är bara lögn utklädd till journalism. Hur kan de leva med sig själva? Är de så fega?

Jag har ju båda sidor kring mig. De som kämpar för att hålla sanningen uppe och de som redan fallit i lögnens våta träsk. Och igår berättade ju hur mycket jag uppskattade en person som valt sanningen före lögnen.

Jag tycker att ni alla skall göra det med. Att vi som anser denna form av världsbild är ren lögn, inte bara är mörka, utan att vi också uppmuntrar människor för att de valt sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in