Citat:
Ursprungligen postat av
JosefS
Varför försvann den ursprungliga tråden om Nina Svanberg? Har det skett en infiltrering av Flashback av moderatorer som sympatiserar med gammelmedia eller till och med jobbar för Bonniers?
Troligen för att en majoritet av inläggen bestod om hot om brott och uppvigling till brott - eftersom hon inte skrev specifikt om gruppvåldtäkten utan bara skrev ”grova våldsbrott och övergrepp”, ville folk dels själva våldta henne, dels uppmuntrande andra att göra det och efterlyste hennes personuppgifter. Brottsplaner och uppviglande till brott är så vitt jag vet förbjudet på fb.
Några reflektioner:
Ja, ett sexuellt övergrepp är per definition ingen våldtäkt. Tydligen definieras det som ”inte är våldtäkt eller motsvarar våldtäkt.” Så det var slarvigt uttryckt. Det var inget sexuellt övergrepp. Jag undrar om alla, journalister eller ej, känner till den distinktionen eller tror att sexuellt övergrepp är ett samlingsnamn därunder även våldtäkt ryms?
Jag har inte läst artikeln (låst) - men var det verkligen ett idolporträtt, som hävdas? Jag tolkar det som de ville ha insiderinformation från någon i gängen, som dessutom hävdar att han var med när Einár mördades.
Jag har sett en annan bild, från något reportage på SR, har jag för mig, där den kvinnliga journalisten (alltså inte Nina) tittar på brottslingen hon intervjuar och ser överlycklig ut, hon skrattar stort och ögonen lyser
Det tycker jag är tjänstefel. Väldigt oproffsigt. Tror bilden länkades i tråden som försvann.
Logiken i att bli så upprörd över våldtäkter (visserligen bra att bli förbannad över dem!) att man själv ska våldta någon som straff..? (Skrevs en massa såna inlägg i tråden som försvann.)
Hade ni blivit lika upprörd om det var en högerman som skrev artikeln eller är ni mest förbannade över att Nina verkar vara vänster och inte hålla med er i många åsikter? För det är nämligen hennes vänsteråsikter som många fokuserar på.
För att undvika missförstånd: jag är höger och väldigt konservativ. Jag tycker troligen tvärtemot Nina i en massa frågor. Jag tycker att medverkande i gruppvåldtäkter, eller överfallsvåldtäker, ska ge 20 år och utvisning utan minsta pardon i de fall det är tillämpligt. Men det är också naivt att tro att journalister, vars yrke går ut på att skriva om samhällsfrågor, själva står bakom allt företeelser de skriver om och jag ser inte något som helst tecken på att Nina skulle försvara honom. En kanske helt omedvetet slarvig formulering, är det värt att få våldtäktshot för?