2021-11-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag menar att du ljög när du skrev:

Tråkigt med lögnare

3 § [Lag om Antarktis (området söder om 60 sydlig bredd)] ... gäller inte
1. överflygning
Vidhåller du lögnen "Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden."?
Jag visade inlägget från september där jag påpekar att överflygning är tillåten, det var jag som påpekade att överflygning var tillåten.

Menar du att allmänheten i Sverige genomför överflygningar över Antarktis?
Citera
2021-11-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag visade inlägget från september där jag påpekar att överflygning är tillåten, det var jag som påpekade att överflygning var tillåten.

Menar du att allmänheten i Sverige genomför överflygningar över Antarktis?

Var i meningen "Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden." hittar du ordet Sverige?
Citera
2021-11-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Tycker du själv att alla stjärnor ser lika stora ut på denna bild? https://compotech.se/wp-content/uploads/milky-way-starry-sky-night-sky-star-956981_787.jpg
I så fall är det nog dags att beställa tid hos optikern.
Ja, de ser storleksmässigt likadana ut, som om de befann sig på likadant avstånd.
Citera
2021-11-03, 00:00
Medlem
Citat:
Så du tror att en resa till Gotland är att jämställa med en till Antarktis?

Nu gör du antaganden igen, var i lagen står det att den svenska statens medborgare inte får vistas på fartyg söder om 60:e breddgraden utan tillstånd?

Jag avslutar denna diskussion här, vill du diskutera mer, gör det i tråden avsedd för detta.
Jag jämför turistmål och menar att Antarktis är mer känt än Gotland ur ett internationellt perspektiv.

Det står i andra paragrafen att det gäller bl a svenska medborgare. Ett fartyg med turister har ju självklart tillstånd att ta turister till området.
Citera
2021-11-03, 00:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har du bild och plats för en meridian?
Vad är meridianen gjord av?
Vad har meridianen för färg?
Kommer meridianen försvinna under den stundande klimatkrisen?
Meridianer är inte objekt på det sättet men dom är fortfarande en fysisk plats på jorden och seglar du runt längs med 59° syd så blir det längre väg än om du seglar runt längs med ekvatorn. Detta går fortfarande inte ihop med en platt jord. Sedan kan du tramsa på om meridianernas färger bäst du vill.
Citat:
Ja, de ser storleksmässigt likadana ut, som om de befann sig på likadant avstånd.
Det gör dom verkligen inte.
Citera
2021-11-03, 00:11
Medlem
Citat:
Var i meningen "Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden." hittar du ordet Sverige?
Därför att vi talar svensk lagstiftning, men om du inte är nöjd med det så kan du läsa i nedan länk om brittisk lagstiftning rörande Antarktis.

https://www.gov.uk/guidance/visits-to-antarctica-how-to-apply-for-a-permit
Citera
2021-11-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Meridianer är inte objekt på det sättet men dom är fortfarande en fysisk plats på jorden och seglar du runt längs med 59° syd så blir det längre väg än om du seglar runt längs med ekvatorn. Detta går fortfarande inte ihop med en platt jord. Sedan kan du tramsa på om meridianernas färger bäst du vill.

Det är du som tramsar om meridianer. Du påstår att de är fysiska platser, det är streck på kartor.
Vem som helst kan rita ett streck på en karta. Tom med du!
Citera
2021-11-03, 00:14
Medlem
Citat:
Jepp. Flygning söder om 60 breddgraden är tillåten.
Kvällens påstående:
Citat:
Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden.
var alltså en lögn.
Tråkigt med lögnare, men tack ändå👍
Citera
2021-11-03, 00:17
Medlem
Citat:
Jag jämför turistmål och menar att Antarktis är mer känt än Gotland ur ett internationellt perspektiv.

Det står i andra paragrafen att det gäller bl a svenska medborgare. Ett fartyg med turister har ju självklart tillstånd att ta turister till området.

"Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden."

Var god definiera ordet "allmänheten", turister hör tydligen inte dit?
Citera
2021-11-03, 00:19
Medlem
Citat:

Nu ser de ju inte lika stora ut men oavsett det så måste du ju begripa att en större boll som är längre bort kan upplevas lika stor som en närmare och mindre boll?

Att avgöra avstånd till ett objekt genom dess skenbara storlek är ingen bra metod om man inte känner till dess storlek. Då är ju t.ex en parallaxmätning en betydligt bättre metod.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parallax

Och vet du vad - om man tar sig tid att göra den typen av mätningar kan man fastställa avståndet till olika himlakroppar. Och det visar sig att de inte är på "likadant avstånd".

Och det där med "lika avstånd" är ju lite spännade ur en annan synvinkel. Solens upplevs som lika stor över dygnet. Betyder det att avståndet till den är konstant?
Citera
2021-11-03, 05:58
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Och nu?
https://apod.nasa.gov/apod/image/2110/NGC6559Sartori.jpg

Dags för ögonläkare. Ta och besök en hjärnläkare också medan du ändå håller på.
Citera
2021-11-03, 07:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det kan bero på att himlen är rund, inte jorden. Samma effekt, men jag vet inte.

Så du har inga bevis? Då är det ju befängt enligt dig själv att ens komma med detta påstående.

Och enligt dig så är det befängt att tro på en platt jord då du inte har några bevis på ett platt jord:

Citat:
Jag har inga bevis för att jorden skulle vara platt.

Citat:
Påståendet om rymddräkten som kan lagas med tejp är befängt, det befängda är att inga bevis presenterats för det. Men ändå så känner du och andra en plikt att försvara det befängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in