2021-11-02, 22:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jag lyckades få numreringen lite fel

Märkte inte ens jag, allvarligt. Kommentaren hade udden riktad enkom mot undertecknad... verkligen inte min kväll, vågar inte ens titta in i WW2...
Citera
2021-11-02, 22:33
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Snyggt, där satt den!

Viktigaste hamnstaden under WW1, man avseglade härifrån på Dagen D 1944 och tidigare mot det som blev slaget vid Azincourt. Franska pirater härjade så stadsmuren byggdes, kändisen är Benny Hill Mycket riktigt RMS(Royal Mail Ship) Titanic som byggdes i Belfast. Jane Austen har bott där. Floden Test.Spitfire konstruerades och byggdes här. Fick ”City status” 1964.Hemmahamn för skeppen Queen Mary och Queen Elizabeth.

Såg numreringen blev fel, jädra mobil

Ett radiostyrd isberg i skala 1:48 och frågan till dig!

Tackar, härlig vinst och snyggt jobbat med ledtrådarna 😊

Även om jag inte är lika skillad på att hitta på bra ledtrådar så smider jag medan järnet är varmt och kör igång

1) Befolkningen ökade snabbt efter ww2 och ännu snabbare efter millennieskiftet och uppgår idag till ca 740000 invånare

2) Denna kungliga huvudstad åtnjuter havsutsikt

3) Ett förlovat land för tv-spelsälskare
Citera
2021-11-02, 22:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Märkte inte ens jag, allvarligt. Kommentaren hade udden riktad enkom mot undertecknad... verkligen inte min kväll, vågar inte ens titta in i WW2...

Den i WW2 är ju riktigt svår Nån okänd stridsvagns-plutonschef.. Sergei Stridsvagnskij typ
Citera
2021-11-02, 22:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Den i WW2 är ju riktigt svår Nån okänd stridsvagns-plutonschef.. Sergei Stridsvagnskij typ

Thanx for the heads up Biling! Alltså rätt taktik att inte ens våga sig dit...

OT-sorry!
Citera
2021-11-02, 22:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
[quote=Nilsbofink|77793075]Tackar, härlig vinst och snyggt jobbat med ledtrådarna 😊

Även om jag inte är lika skillad på att hitta på bra ledtrådar så smider jag medan järnet är varmt och kör igång

1) Befolkningen ökade snabbt efter ww2 och ännu snabbare efter millennieskiftet och uppgår idag till ca 740000 invånare

3) Ett förlovat land för tv-spelsälskare[/QUOTE

Någon måste ju börja att göra bort sig... men räknar man inte "Greater Metropolitan Area" kan man ju få ettan och tvåan att stämma på... ..Oslo..?

(självfallet fel, trean??? "Världens mest tv-spelande folk medans oljepengarna rinner in" - kanske något i den stilen isf... ).

EDIT; Garvar fortfarande åt "Sergei Stridsvagnskij"... Sorry för Edit-OT-garv!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-11-02 kl. 22:48.
Citera
2021-11-02, 22:55
Medlem
Nilsbofinks avatar
[quote=GoggeGogelius|77793227]
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Tackar, härlig vinst och snyggt jobbat med ledtrådarna 😊

3) Ett förlovat land för tv-spelsälskare[/QUOTE

Någon måste ju börja att göra bort sig... men räknar man inte "Greater Metropolitan Area" kan man ju få ettan och tvåan att stämma på... ..Oslo..?

(självfallet fel, trean??? "Världens mest tv-spelande folk medans oljepengarna rinner in" - kanske något i den stilen isf... ).

EDIT; Garvar fortfarande åt "Sergei Stridsvagnskij"... Sorry för Edit-OT-garv!

Kul att någon ger sig på det 🙂 hade varit pinsamt annars 😉 tyvärr fel stad och världsdel

4) Många stora musiker har under perioder kallat denna staden hem

5) En servett spelar stor roll för stadens landmärke
Citera
2021-11-03, 01:00
Medlem
horomhebs avatar
[quote=Nilsbofink|77793342]
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Kul att någon ger sig på det 🙂 hade varit pinsamt annars 😉 tyvärr fel stad och världsdel

4) Många stora musiker har under perioder kallat denna staden hem

5) En servett spelar stor roll för stadens landmärke

Har för mig att Jörn Utzon skissade på operahuset (som egentligen är mera ett konserthus) i Sydney på en servett.
Fast speciellt kunglig är ju inte staden, förstås.
Citera
2021-11-03, 06:09
Medlem
Nilsbofinks avatar
[quote=horomheb|77794372]
Citat:

Har för mig att Jörn Utzon skissade på operahuset (som egentligen är mera ett konserthus) i Sydney på en servett.
Fast speciellt kunglig är ju inte staden, förstås.

Har för mig det stämmer men inte Sydney vi är på väg till

6) Nordiskt sjömonster går stundtals att se i staden

7) Stadens kändaste kafferosteri fick magisk hjälp att växa och utvecklas
Citera
2021-11-03, 12:30
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
[quote=Nilsbofink|77795072]
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb

Har för mig det stämmer men inte Sydney vi är på väg till

6) Nordiskt sjömonster går stundtals att se i staden

7) Stadens kändaste kafferosteri fick magisk hjälp att växa och utvecklas

Servett och magi låter ju som J.K Rowling, Edinburgh?
Citera
2021-11-03, 13:46
Medlem
Nilsbofinks avatar
[quote=Bilingualbvern2.0|77797712]
Citat:

Servett och magi låter ju som J.K Rowling, Edinburgh?

Tyvärr fel världsdel. Vår stad ligger på andra sidan pölen

8) På en roadtrip från New York till våran stad föddes idén till vad som kom att bli ett av världens största företag

9) Stadens namn hittas i en Sömnlös film
Citera
2021-11-03, 14:02
Medlem
[quote=Nilsbofink|77798373]
Citat:

Tyvärr fel världsdel. Vår stad ligger på andra sidan pölen

8) På en roadtrip från New York till våran stad föddes idén till vad som kom att bli ett av världens största företag

9) Stadens namn hittas i en Sömnlös film

Seattle?
Citera
2021-11-03, 16:48
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Seattle?

Rätt, där satt den

Väldigt kul frågesport men också svårt att komma på ledtrådar som inte är för googlingsbara

Förklaring av ledtrådar

Den kungliga huvudstaden syftar till delstaten Washington och är residensstad i Kings county

Staden är hem åt spelutvecklare som Valve corporation (Half-life, Left for dead) 343 industries (Halo) för att nämna några samt att Nintendo har sitt amerikanska huvudkontor strax utanför

Grungen växte fram här med Nirvana, Pearl Jam och Soundgarden i spetsen. Det var även här Jimi Hendrix föddes. Andra stora namn är bla Ray Charles och Quincy Jones

Stadens kändaste landmärke The Space Needle ritades första gången på en servett

Det nordiska sjömonstret jag refererar till är Kraken och from säsongen 21/22 spelar i NHL

Kändaste kafferosteriet, Starbucks hade under perioden -98 till -10 tidigare NBA stjärnan Earvin "Magic" Johnson som delägare och enligt utsago var det hans idé att lägga upp deras caféer som vi ser dem idag

På en roadtrip mellan New York och Seattle kom Jeff Bezos på idén att sälja böcker på internet och kort därefter startade han Amazon

Slutligen, den sömnlösa filmen syftar till Sleepless in Seattle med Meg Ryan och Tom Hanks i huvudrollerna

Lämnar härmed över stafettpinnen till Pontec
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in