2021-11-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du talade om fartyg och havet, men sedan övergick du till flyg efter att du läst på om lagen som jag länkade till.

Folkrätten till det fria havet innebär att alla stater har rätt till havet, inte individer, flaggstaten Sverige har beslutat att fartyg inte har rätt att vistas där utan tillstånd från tillståndsgivande myndighet. Överflygning med svenskflaggat flygfarkost är tillåten.

Vidare så en mängd länder gemensamt beslutat att inskränka rätten till Antarktis genom det avtal som kallas Antarctic treaty. Alltså mellanstatligt avtal, staterna reglerar i sin tur sina medborgares rätt till Antarktis.

Vänligen förse tråden bevis för påståendet: "man behöver tillstånd vilket inte är särskilt svårt att få."

Jag har inte nämnt flyg överhuvudtaget.

En stat utgörs av dess medborgare. Jag citerar den svenska lagen igen: "utövande av sådan rätt till fri sjöfart som följer av folkrätten om det fria havet." Inget tillstånd behövs.

Säsongen 2019-2020 hade Antarktis ca 74.000 turistbesök, låter det som att det är svårt att få tillstånd? https://iaato.org/wp-content/uploads/2020/06/IAATO-on-Antarctic-visitor-figures-2019-20-FINAL.pdf
Citera
2021-11-02, 23:23
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
WGS84 har ingenting att göra med det jag svarade på.

Frågeställningen var varför det inte är trovärdigt att jorden är stilla? Och svaret är att vi kan mäta jordens rotation.

WGS84 är en referensellipsoid, en förenkling av jordens form och består av en kring en rotationsaxel symmetrisk kropp. Förenklat handlar det om en modell över en "rund jord".

Varför den är aktuell i tråden är för att all modern navigation baseras på WGS84 och att det faktum att vi hittar på jorden visar att modellen överensstämmer med verkligheten.

Vi hittar på jorden med hjälp av WGS84. Alltså är WGS84 en korrekt modell av hur jorden ser ut. Avstånd, riktningar och koordinater överensstämmer på metern mellan modellen och verkligheten. Modellen är korrekt. Empiriskt vet vi att jorden inte är platt utan en rotationsellipsoid som definieras av WGS84.

låter som det bygger på en perfekt sfär? hur bra stämmer det med jordens påstådda form som avlång?
Citera
2021-11-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Såklart du är förstummad. Titta på bilden på artikeln. Vissa stjärnor syns tydligt. Vissa syns mindre tydligt. Vissa syns enbart när man zoomar in dem. Helt emot din teori att alla stjärnor ser lika stora ut. Schack matt och sluta svara.
Jag svarar igen eftersom du inte vill det.

Jag ser bilden och de ser ut att vara på likadant avstånd från jorden varvid den synliga storleken reflekterar det.
Citera
2021-11-02, 23:26
Medlem
Citat:
Jag svarar igen eftersom du inte vill det.

Jag ser bilden och de ser ut att vara på likadant avstånd från jorden varvid den synliga storleken reflekterar det.

Och eftersom alla stjärnor inte ens är nästan är lika stora, vilket du låtsas tro trots att det enbart är att titta på bilden, avslutar jag detta meningslösa trams.
Citera
2021-11-02, 23:27
Medlem
Citat:
Du menar att allmänheten gör regelbundna överflygningar över Antarktis med svenskflaggade flygplan?
Jag menar att du ljög när du skrev:
Citat:
Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden.
Tråkigt med lögnare

3 § [Lag om Antarktis (området söder om 60 sydlig bredd)] ... gäller inte
1. överflygning
Vidhåller du lögnen "Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden."?
Citera
2021-11-02, 23:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Vad har hans röst med att jorden är platt att göra?

För att få ihop klippet till instah behöver det vara kort, därav uppspeeden.

Tydligt blir det iaf, FE passar solmönstret bäst.

Att påstå rund-jord-solen gör dessa spår är som att säga en moppe har gjort bandvagnsavtryck i marken

Du är skyldig tråden en källa.

Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder.

Var kunde du se vomit comet med innehållet ovan?
Citera
2021-11-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Jag har inte nämnt flyg överhuvudtaget.

En stat utgörs av dess medborgare. Jag citerar den svenska lagen igen: "utövande av sådan rätt till fri sjöfart som följer av folkrätten om det fria havet." Inget tillstånd behövs.

Säsongen 2019-2020 hade Antarktis ca 74.000 turistbesök, låter det som att det är svårt att få tillstånd? https://iaato.org/wp-content/uploads/2020/06/IAATO-on-Antarctic-visitor-figures-2019-20-FINAL.pdf
Gotland tar emot en miljon besökare per år, 74000 är inte stort i förhållande till platsen höga profil.

Det fria havet reglerar staters tillgång till havet. Staten reglerar sina medborgare, trodde du att det var du som reglerade staten? Varför tror du vi har en lagstiftande församling vars lagar medborgaren måste följa?
Citera
2021-11-02, 23:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Månen visade sig ha en avkylande effekt, amplifierat med optisk förstärkning dessutom.

FE solmönstret passar som handen i handsken för jordskorpans landskap på den FN/UN logo kartan.

Har du Sadoman existenskris just nu? Bevisen hopar upp sig och knackar på din dörr.

Vad är FN/UN?
Citera
2021-11-02, 23:32
Medlem
Citat:
Jag säger att stjärnorna ser lika stora ut, du svarar med en artikel i The Guardian författad av "Dr Daniel Glaser is director of Science Gallery at King’s College London", som behandlar ämnet mörkerseende och nämner överhuvudtaget inte storlek. Jag påpekar detta varvid du påstår att jag är svarslös.

Jag är inte svarslös, jag är förstummad.

Tycker du själv att alla stjärnor ser lika stora ut på denna bild? https://compotech.se/wp-content/uploads/milky-way-starry-sky-night-sky-star-956981_787.jpg
I så fall är det nog dags att beställa tid hos optikern.
Citera
2021-11-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Och eftersom alla stjärnor inte ens är nästan är lika stora, vilket du låtsas tro trots att det enbart är att titta på bilden, avslutar jag detta meningslösa trams.
De himlakroppar vi kan se från jorden är solen och månen som ser lika stora ut och sedan har vi stjärnor som också de förefaller vara av liknande storlek. Din bild visar just det.

Hur kan alla stjärnor ha hamnat på ett sådant precist avstånd från jorden att alla skulle ha en likadan apparent storlek? Jag tycker inte det är sannolikt.
Citera
2021-11-02, 23:39
Medlem
Citat:
Gotland tar emot en miljon besökare per år, 74000 är inte stort i förhållande till platsen höga profil.

Det fria havet reglerar staters tillgång till havet. Staten reglerar sina medborgare, trodde du att det var du som reglerade staten? Varför tror du vi har en lagstiftande församling vars lagar medborgaren måste följa?

Så du tror att en resa till Gotland är att jämställa med en till Antarktis?

Nu gör du antaganden igen, var i lagen står det att den svenska statens medborgare inte får vistas på fartyg söder om 60:e breddgraden utan tillstånd?

Jag avslutar denna diskussion här, vill du diskutera mer, gör det i tråden avsedd för detta.
Citera
2021-11-02, 23:40
Medlem
Citat:
låter som det bygger på en perfekt sfär? hur bra stämmer det med jordens påstådda form som avlång?

Nej WGS84 är inte en perfekt sfär
Citat:
The WGS 84 datum surface is an oblate spheroid with equatorial radius a = 6378137 m at the equator and flattening f = 1/298.257223563
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System

Hur bra den stämmer med verkligheten kan du kolla själv. Slå på t.ex Google Maps i mobilen och jämför med vad du ser runt omkring dig. Om WGS84 stämmer med verkligheten betyder det att jorden inte är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in