2021-11-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Menar du lagen som uttryckligen säger att det inte finns något förbud mot att flyga söder om 60 breddgraden?
3 § [Lag om Antarktis (området söder om 60 sydlig bredd)] ... gäller inte
1. överflygning
Nyss skrev du att söder om 60 breddgraden är avstängd för allmänheten:

Är området söder om 60 breddgraden avstängt för flyg?
I detta inlägg förklara jag vad du säger i ovan inlägg. Ditt trumfkort bortblåst.

https://www.flashback.org/sp77505885
Citera
2021-11-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Dessa har tillstånd för sin vistelse. Under svensk flagg gäller Lag om Antarktis, se länk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006924-om-antarktis_sfs-2006-924

Du skrev: "Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden."
Nej, den är inte avstängd, man behöver tillstånd vilket inte är särskilt svårt att få.

I lagen står bland annat:
"3 § Det är förbjudet att utan tillstånd enligt denna lag vistas eller bedriva verksamhet i Antarktis.

Första stycket gäller inte
1. överflygning, eller
2. utövande av sådan rätt till fri sjöfart som följer av folkrätten om det fria havet."

Med andra ord, båtar kan röra sig fritt i vattnen runt Antarktis utan tillstånd.

Det finns redan en egen tråd som avhandlar detta: https://www.flashback.org/t3084039
Citera
2021-11-02, 22:30
Medlem
Citat:
Hej putte,

Har du tänkt på att när du tittar upp mot natthimlen och stjärnorna att de alla är ungefär lika stora?
De befinner sig, enligt din modell, på olika avstånd, otroliga avstånd tom men har alla hamnat på precis rätt avstånd från jorden för att se ungefär lika stora ut.

Eller så förhåller det sig så att stjärnorna befinner sig på ett likadant avstånd från jorden, för det ser ju så ut.

Detta är ju, naturligtvis, en lögn. Här är en text som förklarar att ju längre man tittar på stjärnhimlen, desto fler stjärnor ser man (helt motsats till din ”teori”). Om man dessutom zoomar in på bilden ser man till och med stjärnor man inte ser från början och upptäcker såldes att alla stjärnor inte ser lika stora ut. Men, svara helst inte då vi båda vet att du inte tror på en platt jord och dessutom inte har svar på detta.

Länk: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jan/15/star-turn-seeing-in-the-dark-and-tricks-of-the-light
Citera
2021-11-02, 22:33
Medlem
Citat:
I detta inlägg förklara jag vad du säger i ovan inlägg. Ditt trumfkort bortblåst.

https://www.flashback.org/sp77505885
Trumfkort?
Jag undrade vad du ansåg och har inte koll på allt du skrivit. Tack för hänvisningen där du medger att du är medveten om att det är tillåtet med såväl flyg som sjöfart söder om 60 breddgraden.
Nu blev ditt påstående:
Citat:
Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden.
ändå konstigare.
Tråkigt med lögnare
Senast redigerad av Prudent 2021-11-02 kl. 22:39.
Citera
2021-11-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du skrev: "Den södra hemisfären är avstängd för allmänheten from den 60 breddgraden."
Nej, den är inte avstängd, man behöver tillstånd vilket inte är särskilt svårt att få.

I lagen står bland annat:
"3 § Det är förbjudet att utan tillstånd enligt denna lag vistas eller bedriva verksamhet i Antarktis.

Första stycket gäller inte
1. överflygning, eller
2. utövande av sådan rätt till fri sjöfart som följer av folkrätten om det fria havet."

Med andra ord, båtar kan röra sig fritt i vattnen runt Antarktis utan tillstånd.

Det finns redan en egen tråd som avhandlar detta: https://www.flashback.org/t3084039
Du talade om fartyg och havet, men sedan övergick du till flyg efter att du läst på om lagen som jag länkade till.

Folkrätten till det fria havet innebär att alla stater har rätt till havet, inte individer, flaggstaten Sverige har beslutat att fartyg inte har rätt att vistas där utan tillstånd från tillståndsgivande myndighet. Överflygning med svenskflaggat flygfarkost är tillåten.

Vidare så en mängd länder gemensamt beslutat att inskränka rätten till Antarktis genom det avtal som kallas Antarctic treaty. Alltså mellanstatligt avtal, staterna reglerar i sin tur sina medborgares rätt till Antarktis.

Vänligen förse tråden bevis för påståendet: "man behöver tillstånd vilket inte är särskilt svårt att få."
Citera
2021-11-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Detta är ju, naturligtvis, en lögn. Här är en text som förklarar att ju längre man tittar på stjärnhimlen, desto fler stjärnor ser man (helt motsats till din ”teori”). Om man dessutom zoomar in på bilden ser man till och med stjärnor man inte ser från början och upptäcker såldes att alla stjärnor inte ser lika stora ut. Men, svara helst inte då vi båda vet att du inte tror på en platt jord och dessutom inte har svar på detta.

Länk: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jan/15/star-turn-seeing-in-the-dark-and-tricks-of-the-light
Eftersom du inte vill att jag svarar så svarar jag.

Nej, artikeln talar om mörkerseende.
Citera
2021-11-02, 22:48
Medlem
Citat:
Eftersom du inte vill att jag svarar så svarar jag.

Nej, artikeln talar om mörkerseende.

Och eftersom du är svarslös hade du inget att invända mot att stjärnorna inte är lika stora. Tack.
Citera
2021-11-02, 22:56
Medlem
Citat:
Du menar att alla stjärnor har samma vinkeldiameter sett från jorden?

Nej deras vinkeldiametrar är olika men så små att de inte går att urskilja.
Citera
2021-11-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Trumfkort?
Jag undrade vad du ansåg och har inte koll på allt du skrivit. Tack för hänvisningen där du medger att du är medveten om att det är tillåtet med såväl flyg som sjöfart söder om 60 breddgraden.
Nu blev ditt påstående:

ändå konstigare.
Tråkigt med lögnare
Du menar att allmänheten gör regelbundna överflygningar över Antarktis med svenskflaggade flygplan?
Citera
2021-11-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Och eftersom du är svarslös hade du inget att invända mot att stjärnorna inte är lika stora. Tack.
Jag säger att stjärnorna ser lika stora ut, du svarar med en artikel i The Guardian författad av "Dr Daniel Glaser is director of Science Gallery at King’s College London", som behandlar ämnet mörkerseende och nämner överhuvudtaget inte storlek. Jag påpekar detta varvid du påstår att jag är svarslös.

Jag är inte svarslös, jag är förstummad.
Citera
2021-11-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nej deras vinkeldiametrar är olika men så små att de inte går att urskilja.
Om skillnaden i vinkel inte kan mätas så är det ju ingen skillnad i vinkel. Ganska korkat påstående.
Citera
2021-11-02, 23:13
Medlem
Citat:
Jag säger att stjärnorna ser lika stora ut, du svarar med en artikel i The Guardian författad av "Dr Daniel Glaser is director of Science Gallery at King’s College London", som behandlar ämnet mörkerseende och nämner överhuvudtaget inte storlek. Jag påpekar detta varvid du påstår att jag är svarslös.

Jag är inte svarslös, jag är förstummad.

Såklart du är förstummad, min bild överbevisar ju allt du låtsas tro på. Men titta på bilden på artikeln. Vissa stjärnor syns tydligt. Vissa syns mindre tydligt. Vissa syns enbart när man zoomar in dem. Helt emot din teori att alla stjärnor ser lika stora ut. Schack matt och sluta svara.
Senast redigerad av DanielDO 2021-11-02 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in