Citat:
Ursprungligen postat av
MaraMaria
Patetiskt är att någon ens bryr sig om gangster-rappens "äkta" eller "fake". Är väl också mest gangstervärlden som hittat på att det har relevans och som bryr sig. Jag gör det inte. Hellre "fake", men begåvat, ordfyndigt och med flow än "äkta" och framfört av någon som själv skjutit eller våldtagit. Begåvat är att skildra en livsberättelse utifrån men med hjälp av inlevelse och viss fantasi. Är väl inte ens hälften så svårt att bara berätta om sig själv. Det kan dem flesta människor. 2pac:s första skiva, där han skildrar livet i förorten och kriminaliteten men ännu inte står helt "I smeten" är hans bästa. Ju mer "äkta" 2pac blev, ju sämre samhällsskildrare och ju mer ego. Men en otrolig berättare var han - vilket också Einar var på många sätt, även om lekfullheten med ord snarare var det utmärkande för Einar. Vet att han blev ifrågasatt av andra gangsters om huruvida hans berättelse var äkta - men igen: äkthet i betydelsen själv kriminell och utförare säger inget om hur bra gangsterrapp-musik någon åstadkommer, inte som jag ser det. Men för att skildra/berätta trovärdigt krävs så klart viss autentisk upplevelse av förortsmiljön, vilket är skillnad. Varför är det så viktigt för dig att förminska och spy ut galla över Einar?
Bra fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jom3
Nej hans föräldrar var alkolister o pundare. Han brukade hitta mamma på soffan helt borta ofta. Pappan var inte alltid där ,drf han drog sig till dem äldre I dalen för uppmärksamhet, dem gav han uppmärksamhet som han inte fick hemma ,sen droger fucka han helt
Känner dem inte men hörde en podcast där hans mamma berättade om sitt missbruk - att hon satt och drack med sitt minsta barn bredvid i barnvagnen. Och det låter som att du har mer insyn. Har alltid stört mig på snacket om "silversked i munnen" att han hade så priviligierad tillvaro och bara lajvade orten liv. Att växa upp medn en ensamstående missbrukande förälder är inte så jävla roligt. Det kan fucka upp en på många sätt.
Men jag har inte velat dra upp det där förut när han levde och det inte var allmänt känt. Mamman verkade ju ha shejpat upp sig och de verkade fått en ganska bra relation, så ville inte utsätta dem för skvaller. Särskilt när man är ung kan det finnas mycket skam omkring sådant.
Men allt det där snacket att han skulle vara mindre förtjänt av en rap-karriär, mindre "äkta". Grabben rappade för sjutton sedan han var ett småbarn. Bestämmer hudfärg vilken karriär man får välja?
Nej, han hade inte mindre rätt till det än någon annan. Jag kan ta gift på att många rappare haft mycket mer harmonisk uppväxt än Nisse och andra värre säkert också.
Folk är ignoranta och tror de vet allt om en människa genom hur de ser ut. Som om skådespelare automatiskt är övre medelklass... Haha..
Citat:
Ursprungligen postat av
Jom3
Många vänner från dalen la upp om nisse,han,som han fortfarande hängde med ,samt pakis lillebror malak som han var nära med oxå ,var där på minnesplatsen oxå. Han hängde sista tiden med hans vänner från dalen som är kriminella äldre grabbar som han har känt sen liten, som hängde med thrife oxå. Dem var tillsammans i Spanien
Det låter i alla fall fint om han i alla fall hade sällskap av en del gamla vänner - om inte alla vänder ryggen. Men menar du att han hängde tillsammans med Thrife också sista tiden? Det var inte det intryck man fick. Thrife dröjde jättemycket med att säga något alls på Ig tex och kommentarerna var på han om att han borde ha tagit hand om sin lillebror etc.
Och när han la upp om Nisse till slut så var det "även om vi hade glidit ifrån varandra sista tiden så önskar jag dig ändå gott" e dyl Det var uppenbart - det vi redan visste, att det fanns en klyfta.
Nu ska vi inte trasha hans föäldrar heller. Detta är en folksjukdom som många familjer lider av och endel lyckas dölja. De lider tillräckligt nu så vi ska väl inte hetsa och kasta stenar.
Men ett sorgligt öde blev det. Som många andra dessvärre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jom3
Om adel goade einar är han äcklig. Adel kände einar sen han var liten 13,14 år ,o han säljer honom så,hoppas han brinner I helvetet.
Oj, E har sagt att Adel funnits där för honom och gett goda råd inann han slog igneom men trodde inte det var så tidigt. Håller med. Har hoppats att han inte var skyldig me det ser inte bra ut.... kan tänka mig att han kanske inte själv goade honom men eventuellt är indirekt skyldig genom att inte varna/hjälpa honom. Men man ska väl inte döma på förhand då vi inte vet vad som hände. Men om han sålde ut en grabb han känt som barn och varit som en storebror, så instämmer jag med vad du sa.