Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag har, tidigare, skrivit att det behövs mer forskning på området. Men, logiskt sett, hittar jag ingen annan förklaring till varför de som, enligt en stor, (ej ännu granskad), CDC studie, enbart, har en "naturlig" immunitet emot SARS-COV2 löper större risk för allvarlig sjukdom i Covid-19 än de som, endast, är vaccinerade.
Svar på ditt tillägg:
Jo, minnescellerna kanske reagerar på några timmar, men sedan tar det ju lite tid att kicka igång produktionen av antikroppar. Jämför detta med att det, för vaccinerade, redan finns antikroppar i blodet.
Antikroppar är den minst viktiga delen av immunitet och kan ställa till med mer problem än de förhindrar. Försiktighetsprincipen säger att man inte ska vaccinera folk som redan är immuna. Så har man alltid resonerat med vaccin. Med det sagt så har framförallt äldre ibland problem med att bygga immunitet och kan behöva vaccin. Det är också i princip endast dessa som riskerar allvarlig sjukdom. Folk under 65 utanför riskgrupp behöver definitivt inte vaccineras, oavsett om de haft covid eller ej, för de drabbas inte av allvarlig sjukdom.
När du skriver ” Men, logiskt sett, hittar jag ingen annan förklaring till varför de som, enligt en stor, (ej ännu granskad), CDC studie, enbart, har en "naturlig" immunitet emot SARS-COV2 löper större risk för allvarlig sjukdom i Covid-19 än de som, endast, är vaccinerade.”
Så är det dessa i riskgrupp vi pratar om. Det är de som blir allvarligt sjuka.
Fortfarande så ger naturlig immunitet 99% skydd och vaccin bara knappt 50% som efter 211 dagar är 0%.
Med andra ord är naturlig immunitet både starkare och långvarig i jämförelse. Att vaccin skulle ge bättre skydd i någon aspekt är inte sannolikt oavsett vad CDC säger att eftersom vaccinen inte ger något vidare svar i form av minnesceller. Visst kan du pumpa i dig vaccin varannan månad för att hålla uppe antikroppsnivåer, men du förstår ju också att du staplar risk på risk på det sättet. Det enda viktiga är hur vi får långvarig immunitet som inte är avhängt på ständiga sprutor, och det enda som ger det är naturlig immunitet. Vaccinen skjuter det bara på framtiden och riskerar att förlänga pandemin.
Some of the vaccines presently under trial do elicit some T-cells but it seems that neither the quantity nor variety are hugely impressive.
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3563/rr-6