2021-11-02, 06:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Byt till snabbkopplingar på batteriet, sen är det bara att klicka lös och ta upp det och ladda.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/batterikabelsko-med-snabbkoppling-2-st-2000020811
Citera
2021-11-02, 06:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Säg att det krävs 200 ampere för att starta motorn. Generatorn ger 10 ampere till batteriet. Så man får köra 20 sekunder för varje sekund som det tar att starta motorn. Om det tar 3 sekunder för startmotorn att starta bilen så krävs (allt annat lika) 60 sekunders körning för att ladda upp batteriet på nytt.
Generatorn brukar vara klassad mellan 60 och 100A. Fast det krävs förstås vissa varvtal för att den ska ge tillräckligt.
Citera
2021-11-02, 06:49
Medlem
Lossa batteriet är väl ingen höjdare, på min audi tror jag radio ock centrallås ballar ur då, säkert fler grejer som tappar minne.
Citera
2021-11-02, 08:31
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Bensinen är dyr (och ännu värre med dieseln) och det blir inte många långsträckor f n.

Det kan gå 14 dagar och bilen går bara till affären 1,5 km och hem. Sedan ett par körningar till på några km och hem. Hur ska batteriet någonsin kunna laddas? Vi bor i lägenhet och billaddare går inte. Ej heller motorvärmare.

Idag fick bilbärgningen komma då batteriet var slut och jag promenerade och köpte ett nytt (som inte passade) och de startade med kabel och sedan körde jag på 2:an i 40 km/tim i 40 minuter.

Nu ska ordningen vara återställd med batteriet men ett batteri kanske bara klarar 10-20 kallstarter och när ska det laddas ? en körning på 1,5 km hinner inte ladda. (har last i bilen och kan inte gå sträckan eller cykla)

Bor du i storstad? Låter helt vansinne att köra så korta sträckor. Jag kör mest under helgerna men då längre sträckor.

Använd en bildelningstjänst är mitt förslag om du inte kan cykla.
Citera
2021-11-02, 09:08
Medlem
graFFes avatar
När jag var ung o bodde i lgh tog jag in batteriet och underhållsladdade då och då med en Ctek.

Fast akta så inte batterisyra/vatten rinner ut, det fräter som fan på allt.
Citera
2021-11-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
När jag var ung o bodde i lgh tog jag in batteriet och underhållsladdade då och då med en Ctek.

Fast akta så inte batterisyra/vatten rinner ut, det fräter som fan på allt.

Märkligt. Tidigare bodde vi mitt i city med två stycken bilar (flera olika V70 och E-klass) i garage. Hade väldigt nära jobb, så körde oftast extremt korta sträckor mellan varven med min bil.

Hade då aldrig problem med batteriet. Fungerade perfekt i över 10 års tid att köra så. Behövde aldrig ta in och ladda batteriet till lägenheten för någon av våra bilar. Inte en enda gång.
Citera
2021-11-02, 11:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Generatorn brukar vara klassad mellan 60 och 100A. Fast det krävs förstås vissa varvtal för att den ska ge tillräckligt.
Visst är det så, men det betyder inte att 60-100 ampere pumpas in i batteriet. Dels eftersom generatorn även krävs för belysning, fläktar etc, dels eftersom ett batteri inte kan ta emot hur mycket effekt som helst utan att skadas.
Citera
2021-11-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Det var det jag var rädd för. Det är 1,5 km till gymmet. 1,5 km till affären. Bilen används typ bara för detta flera veckor i rad. Då går det kanske inte att ha bil trots allt längre.

Så tokigt när man kört 80-100 000 mil förr i livet men f n behöver knappt bil. Elibil hade funkat bra dock. får kanske byta till något sådant eller en nyare småbil. Kan tänka mig att en mindre bil, varför inte tex en BMW 1-serie 2022a klarar dessa turer bättre
Jag bara älskar er ”aktiva” människor. Det där är klassikern.
Ofta är det ännu värre där man tar bilen en kort sträcka till gymmet och väl där måste man leta parkering.
Om du i stället springer till och från gymmet med batteriet i en ryggsäck så slipper du betala för ett gymkort och du slipper sätta dig svettig i en bil för att åka hem och duscha. Väl hemma kan du sätta batteriet på laddning.
Varför köra på tvåans växel under lång tid? Kör hellre ett par mil, landsväg så ska batteriet vara fulladdat.
Oavsett vad du kör för förbränningsbil så kommer de alla ha samma problem. Enda fördelen med en ny småbil är att batteriet är nytt.
Citera
2021-11-02, 13:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Visst är det så, men det betyder inte att 60-100 ampere pumpas in i batteriet. Dels eftersom generatorn även krävs för belysning, fläktar etc, dels eftersom ett batteri inte kan ta emot hur mycket effekt som helst utan att skadas.
En del går till belysning och annan elektronik, men knappast så mycket nuförtiden med ledbelysning. Dom gamla halogenbrännarna låg väl på 55Watt så där kan man tänka sig att närmare hälften av vad generatorn producerade gick till sånt men knappast mera. Startbatterier kan du annars trycka in mycket ström i, snabbt. Det som du kan ta ut ur batteriet utan att skada det kan du också trycka in.
Citera
2021-11-02, 18:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Säg att det krävs 200 ampere för att starta motorn. Generatorn ger 10 ampere till batteriet. Så man får köra 20 sekunder för varje sekund som det tar att starta motorn. Om det tar 3 sekunder för startmotorn att starta bilen så krävs (allt annat lika) 60 sekunders körning för att ladda upp batteriet på nytt.

Har du någon källa till dina beräkningar för det där tror jag inte stämmer.
Om du har ett fulladdat batteri och gör en start så laddas ju inte batteriet ur helt.
Laddningsregulatorn i generatorn reglerar spänningen till 13,6 volt Volt och blir aldrig högre för då pajar lampor och annan 12 Volts utrustning.

Batteriets spänning vid olika laddningtillstånd:

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

Ponera att en start tar 10% av batteriets kapacitet. Då sjunker spänningen från 12,72 till 12,64.
Om generatorn ger 13,7 volt så blir det inte mycket ström som kan tryckas in.

Om man snabbladdar med extern laddare som ger högre spänning än bilens generator tar det ändå 5-8 timmar innan man kan gå över till underhåll.
Min batteriladdare klarar 5 A men när batteriet är lite mer än halvfullt laddar det ändå inte med mer är 1 - 2A.

Strömbegränsning för ett 60 Ah batteri ska var 18 A annars kokar batteriet.

Citat:
Vid laddningens början kan batteriet dra en mycket stor ström. Den bör begränsas till max 0,3 C ampere, där "C" står för batteriets kapacitet i Ah. Överstiger ni 0,5 C ampere kan batteriet skadas.

Citat:
För att snabbladda batteriet lägger man på en spänning mellan 14,4-14,8 Volt. Efter 5-8 timmar sänker ni spänningen till 13,5-13,8 Volt för slut och underhållsladdning.

Citat:
Kör ni mycket korta sträckor ska ni fundera över att byta ut laddregulatorn till en som lämnar 14,0-14,4 Volt, annars hinner inte batteriet laddas mellan starterna. En underhållsladdare som kopplas in automatiskt när ni ansluter motorvärmarsladden är också en god investering.

http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

HUR KONTROLLERAR JAG EN BILGENERATOR? (översättningen inte så bra)
https://avtotachki.com/sv/kak-proverit-generator-avtomobilya/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-02 kl. 18:50.
Citera
2021-11-02, 22:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du någon källa till dina beräkningar för det där tror jag inte stämmer.
Nej, och det var därför som jag stoppade in ett "allt annat lika". Ju mer laddat batteriet är desto lägre strömstyrka kommer det kunna laddas med. Men om batteriet är nästan fulladdat så finns ju inga bekymmer att tala om. Om batteriet däremot är nästan tomt kommer det kunna laddas upp snabbt. Vid all realistisk användning kommer småkörning alltså inte vara några bekymmer. Det kan ju dessutom lätt bevisas genom att exempelvis se på Hemtjänstens bilar som kan starta och stanna 50 gånger på en dag men inte köras mer än några hundra meter till någon km mellan varje besök.
Citera
2021-11-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Laddningsregulatorn i generatorn reglerar spänningen till 13,6 volt Volt och blir aldrig högre för då pajar lampor och annan 12 Volts utrustning.

Där har du helt fel. De flesta moderna bilar laddar över 14v, finns t.om de som laddar 15v. Fördelen med hög ubat är att saker drar mindre ström ju högre spänningen är.

Halogen lampor som är de lampor som får kortare livslängd av högre spänning är oftast PWM styrda så att de inte får 14-15v matningen.

Har du någon erfarenhet av bilar i verkligheten eller är du bara en stor teoretiker och googlare vilket jag uppfattar dig som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in