Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Säg att det krävs 200 ampere för att starta motorn. Generatorn ger 10 ampere till batteriet. Så man får köra 20 sekunder för varje sekund som det tar att starta motorn. Om det tar 3 sekunder för startmotorn att starta bilen så krävs (allt annat lika) 60 sekunders körning för att ladda upp batteriet på nytt.
Har du någon källa till dina beräkningar för det där tror jag inte stämmer.
Om du har ett fulladdat batteri och gör en start så laddas ju inte batteriet ur helt.
Laddningsregulatorn i generatorn reglerar spänningen till 13,6 volt Volt och blir aldrig högre för då pajar lampor och annan 12 Volts utrustning.
Batteriets spänning vid olika laddningtillstånd:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Ponera att en start tar 10% av batteriets kapacitet. Då sjunker spänningen från 12,72 till 12,64.
Om generatorn ger 13,7 volt så blir det inte mycket ström som kan tryckas in.
Om man snabbladdar med extern laddare som ger högre spänning än bilens generator tar det ändå 5-8 timmar innan man kan gå över till underhåll.
Min batteriladdare klarar 5 A men när batteriet är lite mer än halvfullt laddar det ändå inte med mer är 1 - 2A.
Strömbegränsning för ett 60 Ah batteri ska var 18 A annars kokar batteriet.
Citat:
Vid laddningens början kan batteriet dra en mycket stor ström. Den bör begränsas till max 0,3 C ampere, där "C" står för batteriets kapacitet i Ah. Överstiger ni 0,5 C ampere kan batteriet skadas.
Citat:
För att snabbladda batteriet lägger man på en spänning mellan 14,4-14,8 Volt. Efter 5-8 timmar sänker ni spänningen till 13,5-13,8 Volt för slut och underhållsladdning.
Citat:
Kör ni mycket korta sträckor ska ni fundera över att byta ut laddregulatorn till en som lämnar 14,0-14,4 Volt, annars hinner inte batteriet laddas mellan starterna. En underhållsladdare som kopplas in automatiskt när ni ansluter motorvärmarsladden är också en god investering.
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
HUR KONTROLLERAR JAG EN BILGENERATOR? (översättningen inte så bra)
https://avtotachki.com/sv/kak-proverit-generator-avtomobilya/