Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-02, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VD-Leif
Det enda jag kan säga är att de kom från ett dödsbo i Umeå, och att de är inlämnade till polisen och förmodligen destruerade vid det här laget. De ser dock ut att kunna vara drygt 40 år gamla och inte omöjligt att de kommer från samma batch som de övriga patronerna som figurerat. Det är väl egentligen det enda som är intressant med dem.
Jag kan fortfarande inte förstå varför i all sin dar öst, Sovjet, DDR, skulle mula Palme.
Han var ju socialdemokrat, på gränsen till kommunist.
Nej, det lutar nog år det andra hållet, vare sig ni vill det eller ej.
Citera
2021-11-02, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I boken "Operation Norrsken" tar DN-journalisten Christoph Andersson upp RAF som tänkbara palmemördare. Detta var något som också gjordes på STASI-högkvarteret i Öst-berlin natten till första mars 1986. Erich Mielkes underlydande satte det beska kaffet i vrångstrupen när rapporterna kom in om samtalet 0245 till Peter Tejler på ambassaden i Bonn.

STASI-officerarna trodde att några av deras sponsrade RAF-terrorister snetänt och mördat OP. En grundlig utredning sattes igång medan Mielke plockade på sig järnhandskarna redo för att trycka till de chefer som inte höll koll på RAF. Den tolfte mars var utredningen klar och STASI kunde pusta ut, de hittade inga belägg för RAF-inblandning.

Sedan vidtog STASI nästa steg. Genom sina svenska presskontakter, både agenter och nyttiga idioter började man peka mot EAP, något som fick gott genomslag i den svenska pressen. STASI följde spåret att peka mot höger-om-höger som Georgij Arbatov börjat med redan dagen efter mordet. Inte så konstigt då alla hemliga tjänster utnyttjar möjligheterna som ett mord av MOPs dignitet ger.

Att inte STASI hittar några kopplingar i sin då hemliga utredning talar mycket starkt för att RAF inte var inblandade i MOP. Andersson visar i boken hur viktig Olof Palme var för DDR och i förlängningen Sovjet, Erich Honecker stoppade en Sverige och palme-kritisk bok så tidigt som 1974 för att inte skada OP politiskt.

DDRs djupa inblanding i den väst-tyska terrorismen är idag ordentligt blottlagd och med tanke på den tyska ordnungs-mentaliteten lämnades säkerligen ingen sten ovänd när det febrilt letades efter kopplingar till RAF den första veckan i Mars 1986.
Har du författat detta själv eller citerar du?
Citera
2021-11-02, 02:46
Medlem
Did this "dödsbo in Umeå" also have a Ford Mustang?

Citat:
Det enda jag kan säga är att de kom från ett dödsbo i Umeå, och att de är inlämnade till polisen och förmodligen destruerade vid det här laget. De ser dock ut att kunna vara drygt 40 år gamla och inte omöjligt att de kommer från samma batch som de övriga patronerna som figurerat. Det är väl egentligen det enda som är intressant med dem.
Citera
2021-11-02, 02:53
Medlem
The person who died
Where did he work?
Umeå is not to far from that factory in Bispården where OP visited

Citat:
Citera
2021-11-02, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
The person who died
Where did he work?
Umeå is not to far from that factory in Bispården where OP visited

Det är 25 mil enkel väg mellan Umeå och Bispgården , det kallar i varje fall jag inte för nära.
Citera
2021-11-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Ni som skriver så seriöst här på Palme flashback om olika teorier.
Ni vet ju också att sista som läckte gällande att Palme"mordet" är att Säpo hade folk ute i en aktion som hette "Cosi fan tutte" som är namnet på en MOZART opera.

Har det slagit er att paret Palme VALDE att gå på just filmen om bröderna MOZART i samspråk med sonen Mårten några minuter innan de gick hemifrån? De VALDE att gå just på den filmen.
Alla teorier om att säkerhetspolisens så kallade "ryssrotel" skulle valt det namnet för att planera ett mord på ett eller annat sätt blir ju helt förkastliga såklart. Inget jag trott på heller.

Palme hade storhetsvansinne nog att vilja sluta sina dagar på ett sätt likt Gustav den III. Dvs. Skjuten. Han hade ett antal märkliga vänner (Harry Schein, Ebbe Carlsson, Hans Holmér etc. som alla blev inblandade på olika sätt i mordet utan egentlig yrkesmässig anlending. Skulle det likt Mozartkopplingen vara en slump???
Jag tror vi kan säga rätt säkert att antingen var hela mordet ett Teatermord på något sätt planerat i samspråk med Palme själv för att han skulle sluta sina dagar på ett storartat sätt. Antingen dog han på riktigt eller så drog han. Vem vet. Vem bryr sig om han levde.

Det som stör mig är att så många inte ifrågasätter all denna märklighet? Att sjuksköterskan Anna inte fick livrädda för Palmes maka Lisbet. Är det logiskt? Nej såklart inte.

De har drivit med oss, hela den arroganta högen som satt i kretsen runt Palme på 80-talet, men ända till våra dagar. Varför? Jo för att rädda ett visst partis smutsiga byk och framtida maktinnehav såklart.

Ditt inlägg speglat snarast din egen politiska våta dröm än någon slags verklighet.

Jag har frågat mig gån på gång genom åren varför det är så många sosse och Palmehatare som engagerar sig och gör det efter så lång tid med så stor energi och antipati. Idag vet vi ju helt säkert att de totalt dominerande desinformationsteorierna helt utan faktabas kommit från sådana källor.

Det uppenbara är nog snarast att det I de hemliga tjänsterna fanns ett märkligt inslag av som det idag framstår tydligt fanns och fortfarande finns personer med så starka misstankar mot OP att det skulle kunna utgöra motiv till mord. Vi har personer som Teutenberg som förmodligen var den siste operativt övervakade för SB-sk livlina till väst. Idag ser vi mycket tydligt att denne har extremt högerkonspiratoriska ideer. Att han var rasande över Palmes beslut kring Moskvaresan var ingen hemlighet.

Hans poster senare finns i de organisationer som utgjorde kittet i den verksamhet som var inblandade i högst tvivelaktiga internationella Stay Behindnätverk.

Det är många gånger mer troligt att dessa grupperingar kunnat dölja sina spår via sekretess och rikets säkerhet.

Det var när Näss kom till den punkten som det "tog stopp" i hans undersökningar av enskilda poliser.

Vi ser att det är dessa grupperingar som driver som vi idag vet villospår som lamslagit utredningen inte socialdemokrater. De har istället följt vad än polisen hävdat.

Vi har dessutom hart borgerliga regeringar så myten att Sossarna på något sätt ligger bakom är ihålig.

Frågan kvarstår. Varför är Palme och sossehatare så aktiva att "lösa" mordet med så mycket kontraproduktivt trams?
Citera
2021-11-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Bra som vanligt Bobo. Men har du, någon, sett dokumentet i fråga?
Att ens befatta sig med hemligstämplade dokument av denna typ är sk olovlig befattning med hemlig handling så det enda svaret som är möjligt är NEJ.

Vi måste helt enkelt trycka på för att avhemliga uppgiften i väsentliga delar.

PS. När det gäller den sk livlina som ev kan kopplas till de uppgifter om en kuppförsvarsövning (dels med övningar på Gotland) och rykten om en övning i centrala Stockholm.

Var det en del av att öva livlina till väst så bör Teutenberg ha varit den ende med operativ roll och kunskap. Alla andra i den organisationens topp var pensionärer och efterträdaren ej insatt.

Minns att DF reste till Stockholm uppgivet först med uppdrag mot Bulgarer sedan privata angelägenheter.

Han kan mycket väl ha haft samband med en sådan övning som startar på Gotland. Jägarnisse var action medan DF var spanare I de sammanhangen.

De som ingick i olika delar av en livlina kan ha varit Säpo(kanske terroristrotel eller Författningsskydd) poliser (piket) personer bland väktare i regeringskansliet mm. CGÖ är minst sagt tänkbar med tanke på tidigare övningar.

Ponera nu att en sådan övning var planerad att simulera angrepp som börjar med någonstans angrepp mot Gotland där livlina snabbt skall lokalisera och föra undan statsledningen samtidigt som Teutenberg som siste insatta med överblick blivit övertygade att Palme med hjälp av Schori skulle förråda landet och pratade om det. Vi skall rädda undan förrädare!

Vi vet att det troligen inte var Ryssbyrån som var betrodda utan att det fanns anklagelser mot dem om infiltration ja till och med att de skulle finnas illegalister där. Därför var man motiverade att övervaka dem kanske. Bara en tanke.

Kan Holmer ha varit sossarnas man i "livlinan"? Ja det skulle kunna förklaras hans anlitade av de heilande kompisarna Östling och Grundborg.

Kan Holmer ha haft någon slags operativ roll? Ja trots sin dokumenterade kompetensbrist är det inte omöjligt och det skulle kunna förklara mycket.
Citera
2021-11-02, 09:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Har du författat detta själv eller citerar du?

Under mina drygt tio år på Flashback anger jag med citationstecken när jag citerar någon. Vad får dig att ställa frågan?
Citera
2021-11-02, 11:23
1263 Om WT-män på Holländargatan 2021-07-14 2021-10-01 EBC-2327-25 https://drive.google.com/file/d/1LL0-ZPkjoe7WGY6ZIn2KDGx18VfFYgiY/view?usp=sharing
1267 Om WT-män på Västerlånggatan 2021-07-14 2021-10-01 Z-20423-00 https://drive.google.com/file/d/16Nxgetnsk7vC8L-t_EOnitnss-nyxG57/view?usp=sharing
1326 Brev till The Observer 2021-10-01 DI-10216 https://drive.google.com/file/d/1vXE_c3rA7_Talv4wPjFvuVeNTGKWQY3i/view?usp=sharing
1327 Förhör med Helge Helmersson om textanalys 2021-10-01 DI-12989 https://drive.google.com/file/d/1tIIWA7hJO-_Ub7GqoY-FXYsAOA8hHkAu/view?usp=sharing
1328 Genomgång av brev för jämförelse av text 2021-10-01 DI-12964 https://drive.google.com/file/d/1OpVej89IZ1dmA9p_YWXxZukp-UyyA7E9/view?usp=sharing
1329 Brev till Hans Ölvebro 2021-10-01 DI-9835 https://drive.google.com/file/d/1Meb-sUopJ8eua13EVLLs5Kf1eJImx6Ju/view?usp=sharing
1330 Brev 2021-10-01 DI-10157 https://drive.google.com/file/d/1MBqWukJpFAXZYjbYy4bLH6Bmn_iBBi8w/view?usp=sharing
1331 Brev till Tidningarnas Telegrambyrå, PU skickar fråga till Frankrike 2021-10-01 DI-10018 https://drive.google.com/file/d/1CZlnAKg_UJgNfhB6fVVz9ir9bg2SsTyl/view?usp=sharing
1332 Tips om irakier 2021-10-01 DI-12610 https://drive.google.com/file/d/12oaQvCngmxPH30XvH3xKs19UyQCqgM-4/view?usp=sharing
Senast redigerad av jajagvinner 2021-11-02 kl. 11:26.
Citera
2021-11-02, 13:05
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Under mina drygt tio år på Flashback anger jag med citationstecken när jag citerar någon. Vad får dig att ställa frågan?
Hur kan du ha sån koll på alla olika personer i statsapparaten och de konflikter som fanns inom SÄPO/polisen då?
Citera
2021-11-02, 13:35
Medlem
OPK123s avatar
Morgonrodnad.

https://somringarpavattnet.blogg.se/2013/july/morgonrodnad-och-aftonrodnad.html

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=246114552249551&id=100005530244881& set=a.246114682249538&source=48
Citera
2021-11-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det var en manlig forskare.
Var det Katarina som var dennes kontakt på UD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in