Citat:
Ursprungligen postat av
desiderius
Tack, det är lättare att motivera ett långt svar när mottagaren har förmåga att förstå svaret och tack själv för bra kommentarer!
Nej precis, vi har nog inte ens försökt utveckla ett. Men redan från de som tidigt i pandemin hamnade på sjukhus hade man kunnat samköra lite riskfaktorer och se om någon grupp stack ut. I USA pekar de på att högt (eller väldigt lågt) BMI är en av de största faktorerna för yngre
ref. Det säger såklart inte att det inte finns någon utanför den gruppen som blivit sjuk. Sedan måste också jämföra mot vad som är förväntat. Att det totala antalet sjukhusinläggningar inte ökat i samma grad som antalet registrerade sjukvårdsfall tyder ju på att de flesta hade hamnat på sjukhus ändå (Annars menar man ju att vi skulle ha förväntat oss att ha haft 30 000 färre inläggningar än ett normalt utan corona?). Att man registreras med corona innebär inte att det är därför man är på sjukhus.
Enligt statistik från
socialstyrelsen så har det varit 17000 fler sjukhusinläggningar 2020 mot 2019 på totalen (Samtliga KVÅ-koder) däremot finns ingen statistik längre tillbaka så vi kan inte få någon uppfattning om normalläger och hur den varierar över åren.
2019 2020
219 635 237 195
Det som kanske saknas är personer (framförallt de som är vid godare hälsa) som har varit allvarligt sjuka utan att behöva läggas in. Jag vet inte om det finns statistik för det? Till exempel om man varit till sjukhuset och fått en översyn och kanske någon medicin men aldrig lagts in? Där skulle det kunna ha varit en ökning som jag inte hittat statistik för.
Nej absolut inte bara de 200. Jag tog upp dem för att sätta den omtalade IVA krisen i perspektiv. Som det ser ut i siffrorna har man under 10 år legat på mer eller mindre konstant antal IVA (45000) inläggningar (är det vårt max?) plus minus bara ett par hundra. Plötsligt 2020 när det i media sägs vara mänsklighetens största IVA kris är första året sedan 2011 som antalet i statistiken är färre än 45000? Du kan kolla själv
SIR, jag blev åtm väldigt förvånad då jag väntat mig en kraftig ökning eftersom alla sjukhus ställde in operationer och utökade antalet bäddar? Efter att ha lekt med olika subset så var den enda delen av statistiken där jag kunde hitta något signifikant avvikande just inläggningar längre än 10 dagar. Så beror minskningen på att färre personer som behövt IVA vård, en hårdare prioritering eller bara sängar som är upptagna längre (och färre antal får plats)? Jag har inget svar, bara statistik som inte stämmer med det man hört i media och även till viss del från vården. Men som du nämner det kanske ligger i antalet sjukhusinläggningar (Utanför IVA?) eller möjligen att det var toppar som stressade vården tillfälligt men sedan djupare dalar än normalt som jämnade ut statistiken över året?
.
Absolut vi skulle säkert kunna pricka in många riskgrupper och skräddarsy en vaccination men de är också mer krångligt än BMI m.m. - tex. dolda gener och förmåga att producera specifika ämnen för att hantera corona är också viktigt, något som är svårt screena för idag misstänker jag. Jag vet inte hur många dom är med just detta, men det är ett också problem i att just hitta dom. Som alltid så vet vi för lite och har för lite kunskap om sjukdomen för att skräddarsy en vaccination på det sättet i desperata tider. Men framtiden ja.
Det andra jag tänker på är att man fortsatt tror hårt på idén med vaccineringen; är att minska smittspridning - man har fortfarande en god tro på denna effekten. Och man har nog inte gett upp försöken att minimera spridningen och se vad coronan kommer bli av om vi ger en årlig spruta som nu, upp till bevis. Kanske i framtiden får bara riskgrupper sprutan och typ vårdpersonal, som vi gör med influensen årligen. Dom är ju ganska lika till viss del i mutationsfrekvens.
Som du märker är det svårt med en registrering - man kan få corona men hantera det bra på sjukhus - skrivs ut 1-3 dagar, en annan sak typ några av mina sjuka hjärt-patienter innan operationen har klarat sig fint efter corona infektion, så de slår olika. Men av säkerhetsskäl har man nog tagit in dom och behandlat dom, oklar siffra.
De andra är som typ Ryssland gör, är; har du en risk sjukdom och corona samt dör - så registreras du inte som corona dödsfall. I Sverige gör vi ju tvärtom. Även om många har en allvarlig kronisk sjukdom kanske dom skulle haft 1-5 år till utan corona. De där varierar enormt beroende på hur specifik man vill vara. Hört att man kan gångra alla siffror vi sett med 4x för att få ut en riktigt siffra med den riktiga sanningen då många underapporterar, mörkar eller inte har möjligheten.
Trots det borde ju vården blivit avlastad nu när corona härjat/härjar bland dom redan sjuka/riskgrupper.
Ett exempel är vård/omsorg boenden nu, hälften av dessa i Stockholm har en 50% beläggning efter corona dödsfall. Stört. En blandning av corona / och folk som undviker dessa boende/ rädd. Förståeligt. Dom blev ju typ slaktade av viruset. Så visst har vi fler platser på boenden men vill folk dit? Inte alla.
En annan sak som kanske påverkar registrering av patienter är att idag skrivs man ut mycket fortare än för 20 år sen, av olika skäl. Så länge du inte har ett medicinskt akut behov så chansar man ibland, för att få plats - något halv oetiskt och men bra i vissa fall utan att gå in på detaljer. Poängen är iallafall att dom gångerna de inte är bra så skrivs ju folk in igen samma dag eller nästa när dom nyss lämnat sjukhuset. Då kanske patienten hunnit svimma eller ramlat och slagit sig hemma osv osv. å skrivs in på nytt. Så det är svårt enbart registreringar. Gissar på 1 av typ50-100? händer de här.
Ja man kan tycka att alla borde registreras - typ dom på akuten? Nånstans registreras det men ja vet inte. Så otroligt många som söker för att dom är oroliga eller för symtom som inte är allvarliga eller syns på prover och behöver inte behandling. Bara så de ser ut. Folk måste få söka för bröstsmärta som kanske kan vara covid-19 men inte en hjärtinfarkt eller propp i lungan. Så de är bra å kolla.
Precis angående IVA så handlar det om att covid-19 är en speciell sjukdom som inger betydligt längre vårdtid på IVA. I början visste vi ju inte hur vi skulle behandla dom bra - tog ju skit lång tid och hålla goda syresättningsnivåer efter man släppt på intuberingen som var ett måste. Men tack vare många behandlings förbättringar blev man riktigt vass.
Andra generella operationer behöver man generellt bara behålla på IVA 1 dygn eller mindre för uppvak m.m., sen upp på avdelningen, så helt andra generella vårdtider. Så de är en skillnad.
Eftersom vi också drog ner på operationerna då ökade inte IVA statistiken enormt, de märkligaste var på akuten att vi fick ju knappt någon som sökte för övriga potentiellt allvarliga sjukdomar ibörjan av Pandemi. Sen kom dom.. i rätt mängd.
Däremot ska man ska kolla på hur många timmar IVA patienterna fick ligga resp/NIV/CPAP här sticker timmarna iväg som belyser en enorm press på IVA under corona, jmf med utan.
Viktigt att belysa är att IVA nedmonterats varje år och vi har betydligt färre platser eftersom personalen hoppar av. Man fick ju lösa nuvarande krisen med att ta in extra outbildade IVA syrror som skulle hjälpa IVA syrror - de var mycket som inte blev bra av detta - men man hade inget annat val. Slangar å sladdar och kanyler som satt på patienten åkte av, av misstag, och fel behandlingar /läkemedel blev fel. Så de var nog ingen vaken patient som kunde säga nåt åt det där, men de är hemskt. Varför ännu fler hoppar lite av tåget.
De är iallafall otroligt lågt till tak på IVA i Sverige angående platser. Så de säger nog lite mer om allvaret på resursnivå. Men framförallt tar covid-19 för stor plats på sina toppar i antal fall.