Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag kallar gruppen socialdemokrater på kongress!
Unna mig lite skadeglädje nu, det är ju inte precis som att någon kommer dö, de är ju vaccinerade...
Underhållande ändå att vaccinerade springer omkring och smittar varandra med viruset de vaccinerat sig mot.
Begreppet vaccin är ju för helvete fullständigt urvattnat idag!
Hela pandemin består av en enorm begreppsförvirring, man har helt övergett tidigare definerade vetenskapliga termer och givit dem nya helt arbiträra definitioner. För att det ska vara en genombrottsinfektion måste man få symptom (lätt snuva brukar räknas ej, utan något lite mer allvarligt krävs). Att bara ha ett positivt PCR test är inte ett genombrott, utan helt förväntat och en del i hur vår immunförsvar fungerar.
Saker som vi mäter/screenar under covid som vi aldrig mätt förut ( i stor skala)
1. Positiv signal på PCR (framförallt godkända sådana med cykler över 32) (virusrester räcker för pos resultat)
2. Antigen (samma problem som ovan fast mindre känsligt och mer specifikt till pågående infektion)
3. Antikroppsnivåer över tid i samma individ (Antikroppar har tidigare använts som proxy för om kroppen reagerat mot antigenet)
Saker som bytt definition under covid
Immunitet - traditionellt mäts immunitet i huruvida man blir sjuk eller ej efter vaccination eller naturlig infektion.
Immunitet covid - Mängd antikroppar i blodet (Vilket är helt galet då det inte finns någon korrelation till immunitet)
Vaccin - Något som ger en individ immunitet
Vaccin covid - Något som skyddar mot symptom (med övriga nya begreppsförändringar betyder de dock ungefär samma sak)
Naturligt immun - Bred T och B-cells immunitet. Något som man eftersträvar att nå med vaccin men ej kommer nära
Naturligt immun covid - Värdelöst endast vaccin funkar (om man har höga antikroppsnivåer i blodet).
Saker vi bör mäta
T-cell och B-cells immunitet - för att få en uppfattning om hur stor del av befolkningen som har "naturlig" och alltså bred immunitet som oftast är livslång (mot samma stam (alla varianter))
Med detta kan man också screena vilka som behöver vaccineras. Naturligt immuna behöver naturligtvis inte vaccineras.
Det finns säkert saker som jag missat, men dessa är de mest uppenbara förvirringarna.