Citat:
Ursprungligen postat av
Eviie
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ll52DxjLSwo
Här tycker jag att man hör N.i.l.s. Jag tror att han talade helt annorlunda i sällskap av sin mor, flickvän och svenska vänner. Hans brytning var hans image som rapartist.
När man ser honom i intervjuer och Live märks det att han anpassar sig och speglar den han pratar med. Vissa är sådana att de lätt "smittas" av dem runtom. Ibland lät det nästan lite dalmålsinfluenser. Tänker att det kan vara när han hade LVU i dalarna att han (omedvetet) tog efter dalmasarna som jag antar jobbade där.
Det är lätt att vara dömande men tänk på random tonåring. Pratar de likadant med mormor och med varandra? De flesta som pratar slang kan prata "ordentligt" mer rikssvenska om de vill. Kanske inte perfekt alltid men de kan anpassa efter sällskapet. (Tänker alltså på dem om är uppväxta i landet och har ortenspråket som en sociolekt och slang. Inte de nyanlända som pratar bruten svenska.)
EDIT: Lite OT: Lyssnade på massa inspelningar från vårbyrättegången t ex och det är lite roligt hur de misstänkta svänger sig med juristsvenska medans åklagarna lärt sig väldigt mycket slanguttryck.
(När de frågar "vad menas med xxx" är det inte för att de själva inte förstår utan för att få svart på vitt hur de misstänkta definierar ord som de använt i chattarna t ex. Och för att nämndemän/domare ska veta vad det betyder, antar jag.)