• 1
  • 2
2021-10-31, 23:03
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur bekräftar jag det?
Ölet saknar inte maltbas då det är ett helmaltsöl.
Om du menar att så inte är fallet får du gärna komma med en källa som visar på vilket sätt och i vilken mängd malten bytts ut mot råfrukt.

Gluten är protein och något det finns väldigt lite av i kornmalt. Det är därför det är så lätt att bryta ner den lilla glutenmängd som finns i i ölet för att det ska hamna på under 20 ppm (Parts per million.) eller 20 mg/l mot vanligtvis 40-50 mg/l.

Att du känner smakskillnad på det i en humlerik öl (Eller någon öl över huvud taget för den delen.) är inte ens nästan troligt, då det ungefär motsvarar att detektera smakskillnaden mellan om man tillsatt två eller fem regndroppsstora enheter vatten till tio liter saftkoncentrat...

Att man känner skillnad i smak mellan bröd som innehåller gluten och glutenfritt beror på att vetemjöl med gluten innehåller mellan 40.000 och 60.000 ppm gluten och även glutenfritt mjöl bara får innehålla 20 ppm gluten.

Varför skulle det omöjligt inte påverkar smaken menar du?

Menar du att gluten är en markant smakgivare i öl bryggt på kornmalt?

Var får du de här tveksamma idéerna om sensorik ifrån?

Jösses, mycket siffror här. Menade väl mest att jag saknar malt i smaken/munkänslan, inte att den inte innehåller någon över huvud taget. Men som sagt, det var länge sedan jag smakade den. Påstår inte att jag är någon expert heller för den delen. Men måste ändå fråga - har du smakat några andra glutenfria öl? I den kategorin måste ju American Dream vara top of the line. Samtliga glutenfria jag har smakat har haft en gemensam egenhet i smaken som jag antagit berott på detta, men har du en annan förklaring är jag absolut intresserad av att höra den.
Citera
2021-10-31, 23:37
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luripompa
Jösses, mycket siffror här. Menade väl mest att jag saknar malt i smaken/munkänslan, inte att den inte innehåller någon över huvud taget. Men som sagt, det var länge sedan jag smakade den. Påstår inte att jag är någon expert heller för den delen. Men måste ändå fråga - har du smakat några andra glutenfria öl? I den kategorin måste ju American Dream vara top of the line. Samtliga glutenfria jag har smakat har haft en gemensam egenhet i smaken som jag antagit berott på detta, men har du en annan förklaring är jag absolut intresserad av att höra den.

Mycket humle i American Dream vilket det inte är i alla glutenfria öl, det är inte svårare än så.

Ja, jag har provat en hel del glutenfria öl. Jag har periodvis provat absurt många olika öl, men då har jag visserligen fått betalt för att göra just det.

Systembolaget har 71 stycken i sitt sortiment för tillfället och även om jag inte smakat just alla av dem så har jag provat betydligt fler glutenfria öl än så.

Prova Purity Pure Helles, Stone Delicious IPA Gluten Free, To Øl Snublejuice Gluten Free, O/O Evergreen IPA, Brewski Free The Gluten, Poppels Bryggeri American Pale Ale, Coppersmith's Lager, Coppersmith's The Pawns Pilsener Non-Gluten, Brunehaut Blanche, Marmalade Porter och/eller Mikkeller Peter, Pale and Mary Gluten Free vilka alla glutenfria och väldigt olika. Vissa är sämre, vissa är lika bra och någon är bättre än American Dream men alla är glutenfria.

Fördelen American Dream hade när den kom var att det var en lager med rejält med humle i som kom strax före det blev riktigt vanligt med den typen av öl i Sverige. Det är ett bra öl, men nu för tiden finns det fler i samma kategori som är på samma nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in