Jag var bara otydlig.
Musik fram till & med förbarocken är av idiom för många tillräckligt främmande att bemötas utan det färgade bagage, som annars brukar hänga på standardrepertoaren som en våt ryggsäck (negativ bemärkelse, t.ex. fördomar om peruker, knästrumpor & pimpinellt trallande i otrovärdiga förväxlingsintriger). Likaså samtida musik: På operascenen blir inte atonaliteten i diket så framträdande – och nu är det ju sedan decennier legio att flörta tonalt. Vidare nöjer sig de flesta med en uplevelse av njutning, och den kan ju fås utan (njutningsförhöjande) insikt i det atonikala. Detta såvida man inte söker något
redan bekant – accepterat – i vilket fall diverse klassiker är givna.
(Året 1950 underförstods med en nypa salt och valdes inte med Darmstadt i tankarna, utan Richard Strauss' död -49.)
Filmmusik à la Williams' skrivs i ett förenklat, sekelgammalt orkesteridiom, men kan givetvis gå för inkörsport. Kanske med nästa steg till den dåtida filmmusik man idag plagierar: Korngold, Waxman &c.
Om Pavarotti är vi såvitt jag ser fullt eniga: Han är verkligen inte i Bocelli-Brightman-klass

, har haft fantastisk & uthållig röst, och väl bara sin fysiska gestalt emot sig i typrollen som 1:e älskare på scen. I konsertanta & studiosammanhang höll han därför längre. Topic är dock den absoluta toppen, vilket skikt han lämnat för länge sedan, och jag avsåg nuläget. Han är i dag överkryssare*, men var det inte under sin storhetstid (som sångare ≠ ikon), och diskussionen kan för honom inte gälla något annat. Jag ser nu att jag omtalat Björling i presens; bör vara strängare framöver, om än han var död långt innan trådstart. Det är förståeligt att Pavarotti styrt kosan in på
gala light, där anspänningen minskar som livslängden ökar. Han kan ännu imponera, men det blir s.a.s. med tanke på sin ålder (född 1935).
(Erik Saedén föddes 11 år tidigare (1924) och håller väl ännu på. Hörde honom senast för ett par år sedan i Matteuspassionen.

)
Att ge sig på poppisnummer gör ingen skada för topic, men att definiera sig genom dem bör väl medföra diskvalifikation från denna tråd? Bocelli nämnde jag för att placera honom i rätt sällskap.
Citatet var av Beethoven; som bekant döv.
* Med crossover syftar jag på genrer, inte personers härkomst: Om Yuri Basjmet (violast) gjorde
Take the 'A' Train med strupsång skulle det knappast ha något med
klassisk musik att göra.