2021-10-31, 10:02
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Var kan jag läsa Jenven-citatet?

Finns i boken, Del 2. Om uppgifterna stämmer tog U.A i alla fall inte en “vit” taxi från torget.

“Och det gick ingen taxi mellan centrum och Helenas adress den kvällen, förutom den bil som väninnan hade tagit när hon tog sig ut till Ulrika tidigare under kvällen.”
Citera
2021-10-31, 10:16
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Tillägg:
Jag kan verkligen rekommendera true crime-serien på SVT play: ”Jakten på en mördare”...mkt intressant hur polisen tog den där sjuke jäveln😠

Finns ej kvar vad jag kan se 🥺
Citera
2021-10-31, 10:35
Medlem
Joe Blows avatar
Jag minns att ett av de där TV-programmen som låter ett medium försöka bidra till att finna ut vad som hände i brottsfall handlade om Helena-fallet. I programmet lät man mediet gå från centrum hela vägen från centrum till lekplatsen medan man filmade. Vad jag minns så fick man leda mediet hela vägen och han/hon missade varenda vägval för att hitta till lekplatsen och allt rann ut i ingenting. Någon som vet om programmet finns tillgängligt någonstans?
Citera
2021-10-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jag minns att ett av de där TV-programmen som låter ett medium försöka bidra till att finna ut vad som hände i brottsfall handlade om Helena-fallet. I programmet lät man mediet gå från centrum hela vägen från centrum till lekplatsen medan man filmade. Vad jag minns så fick man leda mediet hela vägen och han/hon missade varenda vägval för att hitta till lekplatsen och allt rann ut i ingenting. Någon som vet om programmet finns tillgängligt någonstans?
Jag kommer ihåg detta...var det ”Förnimmelse av mord” programmet hette? Kolla Youtube!
De hade en fantombild tecknad i blyerts på en kille som såg ut som P.U ungefär, långt ljust hår och markerade drag.
Det medium de anlitat var lite vilse i pannkakan😁
Citera
2021-10-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Finns ej kvar vad jag kan se 🥺
Hittade den på viaplay
Citera
2021-10-31, 17:46
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag kommer ihåg detta...var det ”Förnimmelse av mord” programmet hette? Kolla Youtube!
De hade en fantombild tecknad i blyerts på en kille som såg ut som P.U ungefär, långt ljust hår och markerade drag.
Det medium de anlitat var lite vilse i pannkakan😁
Just det. Så hette det. Tack!
På programmes hemsida står det under Avsnitt 5 för 2006(?)

Citat:
22-åriga Helena Anderssons försvinnande

Helena Andersson försvann spårlöst från sin hemstad Mariestad natten till söndagen den 14 juni 1992. På kvällen har Helena först varit på en inflyttningsfest och sedan åkt vidare till Stadshotellet i Mariestad för att dansa. Strax innan stängningsdags ringer hon hem till sin syster Ulrika för att berätta att hon är på väg hem men har glömt sina nycklar. Ulrika ber henne ta en taxi men Helena har glömt plånboken på festen tidigare på kvällen och har inte några pengar. Systern säger då att hon betalar taxin när hon kommer. Vad Helena sedan gjorde är oklart. Kanske bestämmer hon sig för att gå de knappa två kilometrarna från Stadshotellet och hem. Det enda man vet är att hon aldrig når hemmet. I en skogsdunge, bara ett hundratal meter ifrån hennes hem, hittas senare hennes skor samt två av hennes ringar.

TIPSTELEFON: 020-540 540

Polisen är övertygad om att Helena har förts bort mot sin vilja och inleder intensiva spaningar. En belöning på 100 000 kronor utlovas till den som kan ge tips som leder till att hon kan hittas. Polisen förhör också över 300 personer, men utan resultat.

På YouTube hittar jag inget.
Någon annan som är bättre än jag på att leta vidare?
Senast redigerad av Joe Blow 2021-10-31 kl. 17:49.
Citera
2021-10-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kan du städa i dina PM-korgar?
Hörru Ugglan!
Du vet väl en hel del om taxifärden mellan Töreboda och Mariestad?
Du kanske kan upplysa oss här med dina kunskaper...om du har lust?
Kan det vara så att C.L var föraren t.o.m?!
Citera
2021-10-31, 19:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Nedanstående av Prinzezzan är väl relevant i nuvarande diskussion. HG=He*rik Gustafsso* (n), nu C*rdesjö (a)
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, troligen är det så att den femte personen är taxiföraren, åtminstone i den taxi som H och U åkte i. (Det kan ju även ha gått en annan bil till Mariestad vid tillfället, det vet vi inte).

De i taxin som vi VET (genom radioserien) är:

* Helena
* Ulrika
* Mannen med pilotglasögon
* ?

HG ska ha "placerats" i taxin med H av en säker källa, så så länge inte detta dementeras så får det bli min utgångspunkt.

OM nu MMPG är KM, och denna källas uppgift är korrekt, då blir "laguppställningen":

* Helena
* Ulrika
* KM
* HG

Åtminstone tillsvidare (i mina tankar).

Det är en trådsanning utan något som helst stöd i externa källor att ClLe skulle vara (svart)taxichaufför.

För egen del har jag hävdat att den andre mannen skulle vara ThSt eftersom förhören 2017 antyder att Pilot och ThSt hade kontakt med varandra. Men jag böjer mig för Prinzezzans bättre källor. ThSt var säkert med Helena på Stadt men kan ha anlänt i annan bil.

Om mer än en bil åker upp till Mariestad kan det bli problematiskt för Ulrika att minnas exakt vilka som var i hennes bil. Wadebäck har dock kontaktat folk som journalist och kan därför ha bättre koll.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-31 kl. 20:02.
Citera
2021-10-31, 21:34
Medlem
https://viaplay.se/player/default/serier/i-huvudet-pa-en-mordare/sasong-4/avsnitt-4
Citera
2021-10-31, 22:50
Medlem
Jag förstår inte varför man inte gjort en bra dokumentär om detta fall. Mycket som behövs redas ut. Skulle haft en svensk podcast där man pratar om kalla fall
Citera
2021-11-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag förstår inte varför man inte gjort en bra dokumentär om detta fall. Mycket som behövs redas ut. Skulle haft en svensk podcast där man pratar om kalla fall
Jaa...de kan intervjua GW, alla kling o klang, Systrarna och kanske KallaFall oxå...samt de som var med när det begav sig...bartendern exempelvis!
Detta är en bra idé...sista chansen att lägga/lösa detta hopplösa j-a hemska pussel med en myriad bitar👍🏾
Citera
2021-11-01, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nedanstående av Prinzezzan är väl relevant i nuvarande diskussion. HG=He*rik Gustafsso* (n), nu C*rdesjö (a)

Det är en trådsanning utan något som helst stöd i externa källor att ClLe skulle vara (svart)taxichaufför.

För egen del har jag hävdat att den andre mannen skulle vara ThSt eftersom förhören 2017 antyder att Pilot och ThSt hade kontakt med varandra. Men jag böjer mig för Prinzezzans bättre källor. ThSt var säkert med Helena på Stadt men kan ha anlänt i annan bil. Varför skulle han inte kört någon hem då och då...lite sällskap och en hundring i fickan!
Känner du C.L eller, låter som du försvarar honom i viss mån!?

Om mer än en bil åker upp till Mariestad kan det bli problematiskt för Ulrika att minnas exakt vilka som var i hennes bil. Wadebäck har dock kontaktat folk som journalist och kan därför ha bättre koll.
C.L är huvudmisstänkt och var erkänd stalker på stan, med sin vita bil! Han har tydligen antastat tjejer på stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in