Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
Stort tack för, som alltid, mycket intressant information.
BO var alltså född i Sverige 1926. Då var han knappast tunisier, som bl a DN påstod i en artikel efter mordet?
Utvisningen av GM verkställdes aldrig. Kanske överklagades domen till hovrätten som tog bort beslutet om utvisning?
Ja, BO föddes i Sverige. Angående GM sedan kan jag nu komplettera med en uppgift om att GM och hans advokat överklagade, de inkom med vadeinlaga en tid efter domen. Vet ej utfallet i hovrätten. GM hade sannolikt relativt kort vårdtid, 1-2 år efter tingsrättsdomen i maj 1976 hade han hur som helst ny bostadsadress i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Ja Hotell Pelikan och Monumentet, hörnan Östgötagatan-Gotlandsgatan, var på sin tid två mycket omtalade och välkända ungkarlshotell på Söder.
Det är inte känt varför GM slog ned BO med knytnävsslag mot hans ansikte? Var det för han trodde att BO kunde döda honom? Därefter högg alltså GM den avsvimmade BO med flera knivhugg i halsen. Det var ju modigt gjort.
Ja, rätt välbekanta dessa hotellhem och ungkarlshotell i Stockholm - ytterligare andra liknande som Pelikanen förr i Sthlm var t.ex. Vale hotellhem och Norrtulls hotellhem. GM, född 1930, hade bott i samma rum eller rumsavdelning som BO sedan hösten 1975. Vet ej exakt när GM kom dit, troligen i slutet av december 74 eller början av 75 i och med att han då någon gång blev avhyst från sin bostad vid Tomtebogatan i Sthlm.
Angående vad som hände när BO mördades - mord i tingsrätten i alla fall, oklart för mig vad som hände i hovrätten som GM överklagade till - vet jag inget annat än vad källa berättat utifrån vad som stod i domskälet i domen. Håller med dig om det anmärkningsvärda med GM:s handling.