2021-10-31, 01:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men det där är bara blaj och det vet du nog om. Det förekommer rätt ofta att personer blir häktade på väldigt lösa grunder.

Jag vet flera som suttit häktade misstänkta för allt möjligt men det har senare visat sig att polisens misstankar var åt helvete fel. Personerna befann sig i vissa fall endast på fel plats i fel sammanhang eller så hade dom haft kontakt med BO, alternativt så kände dom personer som var inblandade för så enklast går det att sammanfatta en mängd felaktiga häktningar på sannolika skäl.

Cesary är mycket riktigt den sista kända personen som ska ha sett henne i livet men samtidigt finns det ju ingenting som säger att den "försvunna kvinnan" inte kan ha träffat någon annan efteråt?

Polisen och åklagaren kör sin gamla standardmall när det gäller försvinnanden och den som först blir misstänkt är maken och det råkar nu vara Cesary.

Jag har självklart ingen aning om vem Ceasary är eller om han nu är inblandad i hennes försvinnande men det finns alldeles för många frågetecken kring den försvunna kvinnan för att man ska köpa den enklaste förklaringen till hennes bortavaro.

När tråden startade så hade vi inte facit i hand när det gäller hennes tidigare flykt från barn och make i Polen 2013 men nu när det är bekräftat av exmannen så har allt hamnat i ett nytt läge.

Jag tror att det hon stuckit iväg som hon gjort tidigare och befinner sig i Polen, möjligen i Tyskland eller Skåne. Det är min huvudteori men jag kan självklart ha fel precis som alla andra.
Var och en är salig i sin tro.
Citera
2021-10-31, 01:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Visst finns det en chans att B håller sig undan av egen vilja, man kan ju hoppas.

Samtidigt verkar en typ som du inte överväga att den häktade maken kan faktiskt vara oskyldig och sitter inlåst utan att kunna göra något åt sin situation? Om maken ej är inblandad i hennes försvinnande så är väl pinan dubbel för honom?

Citat:
Men tills hon i så fall väljer att ge sig till känna så bör väl polisen arbeta utifrån att så inte är fallet, eller ska dom bara släppa hennes försvinnande för att hon lämnat ett tidigare förhållande?

Snacka om att du försöker försköna hennes tidigare flykt. Hon har inte bara lämnat ett tidigare förhållande utan även ett äktenskap, hon övergav både barnen som var små och maken i Polen utan att berätta vart hon tog vägen. Det visar på en hänsynslöshet och respektlöshet inför övriga familjens väl och ve.

Nu kommer du säkerligen att komma med en massa ihåliga ursäkter och försvarstal och en massa OT men ingen vettig person överger sina småbarn på detta märkliga sätt utan att berätta.

Man kan dessutom fråga vem som är mest tokig, en mor som överger sina barn utan att berätta eller de typer som försvarar detta avskyvärda beteende?
Citera
2021-10-31, 02:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men tycker du inte att det är märkligt att det inte finns ett enda livstecken efter kvinnan? I dagens samhälle är det svårt att röra sig utan att man lämnar spår efter sig. Sista spåret efter henne är hennes väska, i Ystad.

Om hon är vid liv och inte hålls fången, borde hon vid det här laget säga till att hon är vid liv. För om hon är vid liv och inte hålls fången, så bör hon ju veta att hon är efterlyst som försvunnen och att hennes mor lider och undrar vart hon är. Hon var så vitt jag vet inte efterlyst när hon försvann för 8 år sedan. Så situationen ser annorlunda ut nu.

Sammantaget: att det inte finns något livstecken efter henne och att hon inte hör av sig, gör att jag starkt misstänker att hon är död eller hålls fången. Och då maken är den sista personen som sett henne vid liv (vad vi vet) och utifrån den historik vi har kring dessa två, så är det inte alls märkligt att man misstänker honom för hennes försvinnande.

Vem fan skulle hålla den "försvunna kvinnan" fången och varför?

Och hur länge ska denna fångenskap pågå och inte minst, vad ska den leda till i slutändan?

Du får nu chansen att utveckla din substanslösa teori.

Varsågod 😎
Citera
2021-10-31, 02:09
Medlem
Citat:
Vem fan skulle hålla den "försvunna kvinnan" fången och varför?

Och hur länge ska denna fångenskap pågå och inte minst, vad ska den leda till i slutändan?

Du får nu chansen att utveckla din substanslösa teori.

Varsågod 😎

Jag tror främst att hon är död, tyvärr. Och att maken ligger bakom hennes död. Men om hon lever och har hållit sig borta frivilligt, så verkar det osannolikt att inget livstecken finns efter henne. I synnerhet som hon är efterlyst och man letar efter henne. Då är det troligare att hon inte är försvunnen frivilligt.
Citera
2021-10-31, 02:22
Medlem
Inkognitoariels avatar
Citat:
Vi kan nog stryka alla teorier förutom tre stycken, kanske fyra.

Jag tar de i inbördes ordning efter hur troliga de är.

Maken ligger bakom försvinnandet

Äntligen 200 inlägg senare har du fattat.

Nu har du inte mer att ge denna tråden.
Citera
2021-10-31, 02:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag tror främst att hon är död, tyvärr. Och att maken ligger bakom hennes död. Men om hon lever och har hållit sig borta frivilligt, så verkar det osannolikt att inget livstecken finns efter henne. I synnerhet som hon är efterlyst och man letar efter henne. Då är det troligare att hon inte är försvunnen frivilligt.

Hon har kanske fått ett psykbryt? Kanske blev alla bråk och problem med maken till slut för mycket så hon tappade fotfästet?

Om vi betänker hennes tidigare flykt från sin polska familj 2013 utan att berätta något så är det ju inte direkt en positiv bild som framträtt? Hon är kanske för skör när de vardagliga plikterna och allt ansvar tar för stort utrymme?

En mor som kan överge barn och make utan att säga något känns ju inte vid sunda vätskor? Vissa psykiska sjukdomar blommar inte heller upp förrän i ung vuxen ålder.

Du och flera andra i tråden verkar hela tiden utgå ifrån att vi pratar om människor vid god psykisk hälsa. Den häktade maken har utmålats som alkoholist men vi vet ingenting om den försvunna kvinnans drogvanor?

Det skulle även vara intressant att få veta mer om den "försvunna kvinnans"" psykiatriska historik om det finns någon? Som eventuell medicinering eller kontakt med vården?
Citera
2021-10-31, 02:36
Medlem
Citat:
Hon har kanske fått ett psykbryt? Kanske blev alla bråk och problem med maken till slut för mycket så hon tappade fotfästet?

Om vi betänker hennes tidigare flykt från sin polska familj 2013 utan att berätta något så är det ju inte direkt en positiv bild som framträtt? Hon är kanske för skör när de vardagliga plikterna och allt ansvar tar för stort utrymme?

En mor som kan överge barn och make utan att säga något känns ju inte vid sunda vätskor? Vissa psykiska sjukdomar blommar inte heller upp förrän i ung vuxen ålder.

Du och flera andra i tråden verkar hela tiden utgå ifrån att vi pratar om människor vid god psykisk hälsa. Den häktade maken har utmålats som alkoholist men vi vet ingenting om den försvunna kvinnans drogvanor?

Det skulle även vara intressant att få veta mer om den "försvunna kvinnans"" psykiatriska historik om det finns någon? Som eventuell medicinering eller kontakt med vården?

Om hon hade fått ett "psykbryt", så skulle hon säkert varit funnen vid det här laget.

Jag tror tyvärr att hon är död. Mördad. Men jag hoppas givetvis att jag har helt fel i detta.
Citera
2021-10-31, 02:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkognitoariel
Äntligen 200 inlägg senare har du fattat.

Nu har du inte mer att ge denna tråden.

Jodå, se mitt senaste inlägg.

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman försvunnen, man gripen

Teorin om att den försvunna kvinnan blivit psykiskt uttröttad/utsliten av allt bråk med den nuvarande maken har hittills inte diskuterats i tråden, man kan dessutom fråga sig om den finns någon underliggande diagnos som ej har uppmärksammats?

Den försvunna kvinnan var väl dessutom runt 22 år gammal eller strax över när hon övergav sin polska familj, har du möjligtvis någon information om hon haft kontakt med den psykiatriska vården i Malmö?
Citera
2021-10-31, 07:09
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Samtidigt verkar en typ som du inte överväga att den häktade maken kan faktiskt vara oskyldig och sitter inlåst utan att kunna göra något åt sin situation? Om maken ej är inblandad i hennes försvinnande så är väl pinan dubbel för honom?

Snacka om att du försöker försköna hennes tidigare flykt. Hon har inte bara lämnat ett tidigare förhållande utan även ett äktenskap, hon övergav både barnen som var små och maken i Polen utan att berätta vart hon tog vägen. Det visar på en hänsynslöshet och respektlöshet inför övriga familjens väl och ve.

Nu kommer du säkerligen att komma med en massa ihåliga ursäkter och försvarstal och en massa OT men ingen vettig person överger sina småbarn på detta märkliga sätt utan att berätta.

Man kan dessutom fråga vem som är mest tokig, en mor som överger sina barn utan att berätta eller de typer som försvarar detta avskyvärda beteende?

Skulle kunna bli en stor brasa av alla dom halmgubbarna. Intressant att du hellre letade reda på ett av mina äldre inlägg riktade till dig istället för att svara på det senaste. Jag är fortfarande intresserad av att höra hur du resonerar.

Varför anser du att C är en god far om det stämmer att han också lämnat sina barn i Polen och stuckit, medan du anser att kvinnor som gör samma sak är omänskliga monster?

Om nu huruvida dom berättade om sina anstundande s.k. svek är faktorn för dig: Hur vet du att B inte berättade för sina barn att hon måste sticka och hur vet du att C berättade för sina? Det kan du ju omöjligt veta annat än utifrån vad anhöriga berättar, och du väljer då att tro alla män och misstro alla kvinnor. Det blir lite skevt när du samtidigt hävdar att du vill ha en diskussion om att se på alla alternativ. Det är därför du får så mycket mothugg.
Citera
2021-10-31, 10:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
....
Det blir lite skevt när du samtidigt hävdar att du vill ha en diskussion om att se på alla alternativ. Det är därför du får så mycket mothugg.
Agendan förefaller handla mer om sysselsättning 24/7 än problemlösning och infovärdering. Då gäller det att hålla grytan kokande.
Citera
2021-10-31, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Frågan blir då om han överlät till chauffören att dumpa "paketet" på valfritt ställe? Det låter som en grannlaga uppgift.

Nja så tänkte inte jag iallafall. Jag tänkte mer att han slängt in väskan I bilen men sen glömt den när de flyttade kroppen. Och därför slängt den i en buske på vägen tillbaka.
Lastbilschaufförers löner kan skilja enormt men det kan också bara va en vän. De chaufförerna vet troligen också hur ofta tullen kollar vilket säkert skulle va maximal otur. Dessutom är det många som håller på med smuggling osv. Hundar och whatever.
Edit: jag har själv varit med när en väns vän skulle köpa en hund. Den kom med en lastbil och släppte av valpen på kvällen mitt på amiralsgatan i Malmö. Det var vidrigt att se. De drogar valparna för att de ska va tysta.
Senast redigerad av Jaduvente 2021-10-31 kl. 10:26.
Citera
2021-10-31, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkognitoariel
Försöker ha öppna vyer för olika utfall men att någon ska frakta "henne" till Polen är lite för risky, men inte omöjligt. Transportbilen bör va färdiglastad senast 22.00 och vid hamn för att man ska hinna med väl, så tidsramen håller om han kan varit nära ystad runt 21, som någon skrev att han upptäcker väskan på vägen och slänger den vid macken. Men samtidigt dumt att ge ledtråd för väskan kunde lika gärna hittats samma kväll.

Jag tänker som polisarbete så bör väl ändå kolla anlända de båtar inom tidsramen vara ett av sakerna som görs vilket är gjort som vi inte vet eller inte gjort. För hon är ju anmäld försvunnen innan första båten hinner till Świnoujście, med avgång 22:45 och framme 06:15, september kan vara 22:30 från Ystad och framme i Świnoujście 6:15 också. Med det sagt så är det ca 4 timmars polisarbete och polisen bör ha missat avfärd men polisen i Polen bör varit kontaktade och eventuellt på plats då sonen anmäler henne försvunnen runt 02:00 väl?

Tidsramen för träffen passar ändå in för att hinna med att få över henne till Polen med medhjälp. Det är inte omöjligt MEN jag kan inte tänka mig man gör en sån här sak frivilligt till någon, för jag kan inte tänka mig han va rik och kunde betala för något sånt.

Nä denna teorin kan man nog stryka

Sant.. om de nu kollade det som ett alternativ redan då. Fokus var ju på Oxie i tidigt skede. Tänkte eftersom de gick ut med att de skulle hålla förhör i Polen så kanske det varit nån lastbilschaufför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in