2021-10-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jaha och det vet du allt om eller? Det är väl därför de har isoleringsceller dit de för bråkstakar eller såna som blir utsatta för våld, kanske inte just du får höra om varenda en, ring å fråga!
Du pratar så mycket skit så hälften kunde räcka!

Ja jag känner till det eftersom jag har vänner, bekanta och släktingar som arbetar på fängelser och häkten. Om någon bråkar med en annan intern, flyttas dom. Skulle dom bråka med personalen, åker dom i isoleringscellen eller liknande.
Vad är problemet?
2021-10-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Du läser som en kratta, det vet du va? Jag skrev att vården bär ansvar över att hon inte fått den vård hon behöver. Och det är dessvärre fler som är drabbade av den varan, så det är inget nytt.
Hon bär självklart ansvar över vad hon har gjort, det har aldrig varit på tal om annat. Men som jag har efterlyst flertalet gånger, ingen tycks veta vad som har hänt mellan dessa två från det att hon lämnade lägenheten, fram till mordnatten. Och det är det som är intressant tycker jag, vad som har triggat henne så, för jag är övertygad om att det finns mer där bakom som ännu inte har kommit fram.

Finns väl ingen som ifrågasätter att L sköt E till döds med hagelbössan.

Hon har diagnoser sedan lång tid tillbaka som påverkar hennes psykiska hälsa MEN är helt ostraffad och har inte begått tidigare våldsbrott eller missbrukat jägarlicensen. Förrän nu.

Det är naturligt att fråga sig Varför, vad ledde fram till denna händelse. Varför släppte spärrarna helt plötsligt? Just denna kväll.
2021-10-30, 19:35
Medlem
Citat:
Du läser som en kratta, det vet du va? Jag skrev att vården bär ansvar över att hon inte fått den vård hon behöver. Och det är dessvärre fler som är drabbade av den varan, så det är inget nytt.
Hon bär självklart ansvar över vad hon har gjort, det har aldrig varit på tal om annat. Men som jag har efterlyst flertalet gånger, ingen tycks veta vad som har hänt mellan dessa två från det att hon lämnade lägenheten, fram till mordnatten. Och det är det som är intressant tycker jag, vad som har triggat henne så, för jag är övertygad om att det finns mer där bakom som ännu inte har kommit fram.
För att verkligen förstå hennes handlande så skulle vi behöva hennes hela bakgrundshistoria.
Alltså inte bara hennes relation med mordoffret.
Det finns en del av förklaringen till att hon agerade som hon gjorde, tex hennes impulsivitet, och Adhd-diagnosen.
Men det räcker inte att förklara varför man går över moralgränsen o begår mord.
Så klart blev hon desperat och kaotisk när han vill göra sig fri och slippa henne.
Men gränslösheten o Adhd- känslor av desperation och besvikelsen är ändå inte orsaken till hennes mördande.
Det är något i hennes barndom o bakgrund som förklarar varför hon blivit så här.
Vi vet inte mer än det som framgår i utredningen.
Hon verkar väcka beskyddar instinkter hos många.
Även mordoffrets agerande var från början att hjälpa och stödja henne- men sedan har han kanske förväntat sig att hon ska vara vuxen o mera mogen.
Lydia kanske har stora intellektuella brister som hon dolt genom att starta olika verksamheter, typ hästgården, skaffa barn och hennes övriga aktiviteter under livets gång.
Vi vet ju inte allt vad hon sysslat med-
ingenting verkar ha fungerat bra.
Relationer,jobb, ansvarstagande uppträdande för en normal 35åring saknas helt.
Det kan bero på att hon har bristande intelligens -förmåga till logiskt tänkande saknas det 'är uppenbart.
Hon väcker samma känslor som "utsatta barn" brukar väcka hos omgivningen.
Lever hennes föräldrar-har hon syskon?
Senast redigerad av moshes 2021-10-30 kl. 19:43.
2021-10-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Hon har diagnoser sedan lång tid tillbaka som påverkar hennes psykiska hälsa MEN är helt ostraffad och har inte begått tidigare våldsbrott eller missbrukat jägarlicensen. Förrän nu.

Det är naturligt att fråga sig Varför, vad ledde fram till denna händelse. Varför släppte spärrarna helt plötsligt? Just denna kväll.

Precis, så är det ju. Men en del här inne verkar inte vilja ta reda på varför.
2021-10-30, 19:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Precis!

Citat:
Precis, så är det ju. Men en del här inne verkar inte vilja ta reda på varför.

Det kanske väller fram en hel hundkyrkogård då, om man vänder på en del stenar.
2021-10-30, 19:54
Medlem
Citat:

För att nån gång ska vara den första för den som begår ett sånt hemskt brott så klart.
att det var överlagt mord är ställt utom allt tvivel, hon visste vad hon gjorde när hon sköt Emil rakt i bröstet.
Någon tidigare här i tråden gjorde en jämförelse med hur svårt det är att trycka av vapnet, hen skrev: sträck ut pekfingret, lägg 2 enliters mjölkpaket på det så känner du hur tungt det känns, så hårt är det att trycka av, inget man gör oförhappandes så att säga..
2021-10-30, 20:12
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Då missuppfattade jag.
Men att hon inte fått vård stämmer inte. Skulle säga att hon faktiskt fått mer än många som är i behov. Vården har inga trollstavar. Vad mer skulle dom gjort?

Ett exempel på deras skuld där dom faktiskt gjort ett stort fel är mannen som hade en paranoid psykos inte togs in på LPT. Frun var med och sökte akutvård han fick åka hem dom lyssnade mer på honom än frun. Han själv ansåg att han bara var stressad och behövde sova. Någon dag senare högg han ihjäl frun i tron att hon skulle förgifta honom.
2021-10-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ni vill ta bort fokus från vad denna avskyvärda människa gjort men nu sitter hon där.
Åklagaren ska gå igenom domen en gång till och överväga högre straff 20-23 år, något hon ville första gången men tingsrätten var inte med henne där, vi får se vad nästa instans säger, hoppas de är med på åklagarens tankegång och ger Lydia högre straff, det är hon värd!
Sen antar jag att hon får ett helvete i fängelset, kommer inte överens med någon - If you dont cant do the time, dont do the crime, sorry for you, mer synd om Emil dock som du släckte livet för, din häxa!

Lydia är i fokus pga att hon sköt Emil med hagelbrakaren. Så är det. Det fokuset kommer vara helt opåverkat av diskussionerna på Flashback.

Så du kan känna dig lugn.

Helvete i fängelse är en myt. Det är lugnt. Alla är där av likartad anledning.

Hur HR resonerar återstår att se, men TR-domen var ovanligt klar och välmotiverad. Om än begränsad tidsmässigt.
2021-10-30, 20:36
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Då missuppfattade jag.
Men att hon inte fått vård stämmer inte. Skulle säga att hon faktiskt fått mer än många som är i behov. Vården har inga trollstavar. Vad mer skulle dom gjort?

Ett exempel på deras skuld där dom faktiskt gjort ett stort fel är mannen som hade en paranoid psykos inte togs in på LPT. Frun var med och sökte akutvård han fick åka hem dom lyssnade mer på honom än frun. Han själv ansåg att han bara var stressad och behövde sova. Någon dag senare högg han ihjäl frun i tron att hon skulle förgifta honom.
Psykvården idag är ett stort skämt, som flera säger stoppar dom bara i patienterna piller som byts hit och dit, sedan lämnas dom själva med sina demoner. Men vad jag tycker hon kunde fått hjälp med är ett boende, hon hade ju barn, då brukar ju socialen vara snabba att rycka in, dessutom studerade hon, svårt att vara hemlös med barn och dessutom försöka få ordning på sitt liv. Nu kan det ju vara så att hon inte sökt hjälp men vad jag förstått av tidigare inlägg var dom inblandade gällande barnen tidigare.
Med ett eget boende kanske detta aldrig hade hänt, rök dom ihop hade hon kunnat gå hem för detta var ju säkert inte första gången dom bråkade på fyllan.
2021-10-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
För att verkligen förstå hennes handlande så skulle vi behöva hennes hela bakgrundshistoria.
Det finns en del av förklaringen till att hon agerade som hon gjorde, tex hennes impulsivitet, och Adhd-diagnosen.
Så klart blev hon desperat och kaotisk när han vill göra sig fri och slippa henne.
Men gränslösheten o Adhd- känslor av desperation och besvikelsen är ändå inte orsaken till hennes mördande.
Det är något i hennes barndom o bakgrund som förklarar varför hon blivit så här.
Även mordoffrets agerande var från början att hjälpa och stödja henne- men sedan har han kanske förväntat sig att hon ska vara vuxen o mera mogen.
Lydia kanske har stora intellektuella brister som hon dolt genom att starta olika verksamheter, typ hästgården, skaffa barn och hennes övriga aktiviteter under livets gång.
Det kan bero på att hon har bristande intelligens -förmåga till logiskt tänkande saknas det 'är uppenbart.

Hennes pappa är den enda som gjort kommentarer på hennes bilder.
Så verkar inte haft varken kompisar eller nåt socialt umgänge. Aldrig haft ett riktigt jobb ens. Inget boende
Stora skulder
Extrema psykiska problem
Tar inte hand om sina barn,
Träffade jag en sån person hade jag tackat för mig snabbare än kvickt.
Så man undrar ju verkligen hur hon kunde linda så många män runt lillfingret
2021-10-30, 20:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

Du kan ju börja med att se SVTs dokumentär "De utvalda barnen" i delar 3. L hörde nog inte till de som blev "utvalda".....
2021-10-30, 20:55
Medlem
Citat:
För att nån gång ska vara den första för den som begår ett sånt hemskt brott så klart.
att det var överlagt mord är ställt utom allt tvivel, hon visste vad hon gjorde när hon sköt Emil rakt i bröstet.
Någon tidigare här i tråden gjorde en jämförelse med hur svårt det är att trycka av vapnet, hen skrev: sträck ut pekfingret, lägg 2 enliters mjölkpaket på det så känner du hur tungt det känns, så hårt är det att trycka av, inget man gör oförhappandes så att säga..

Har jag ifrågasatt att hon avlossade hagelbrakaren och sköt E? NEJ.

Däremot efterlyser jag mer info om utvecklingen av relationen från Ls inflyttning till händelsen.

Detta är ett våldsbrott i nära relation så självklart efterfrågas information om just relationen. Det borde inte förvåna någon. Relationen är dessutom begränsad i tid. Det handlar om månader. Inte år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in