Citat:
Ursprungligen postat av
svennesanning
Du läser som en kratta, det vet du va? Jag skrev att vården bär ansvar över att hon inte fått den vård hon behöver. Och det är dessvärre fler som är drabbade av den varan, så det är inget nytt.
Hon bär självklart ansvar över vad hon har gjort, det har aldrig varit på tal om annat. Men som jag har efterlyst flertalet gånger, ingen tycks veta vad som har hänt mellan dessa två från det att hon lämnade lägenheten, fram till mordnatten. Och det är det som är intressant tycker jag, vad som har triggat henne så, för jag är övertygad om att det finns mer där bakom som ännu inte har kommit fram.
För att verkligen förstå hennes handlande så skulle vi behöva hennes hela bakgrundshistoria.
Alltså inte bara hennes relation med mordoffret.
Det finns en del av förklaringen till att hon agerade som hon gjorde, tex hennes impulsivitet, och Adhd-diagnosen.
Men det räcker inte att förklara varför man går över moralgränsen o begår mord.
Så klart blev hon desperat och kaotisk när han vill göra sig fri och slippa henne.
Men gränslösheten o Adhd- känslor av desperation och besvikelsen är ändå inte orsaken till hennes mördande.
Det är något i hennes barndom o bakgrund som förklarar varför hon blivit så här.
Vi vet inte mer än det som framgår i utredningen.
Hon verkar väcka beskyddar instinkter hos många.
Även mordoffrets agerande var från början att hjälpa och stödja henne- men sedan har han kanske förväntat sig att hon ska vara vuxen o mera mogen.
Lydia kanske har stora intellektuella brister som hon dolt genom att starta olika verksamheter, typ hästgården, skaffa barn och hennes övriga aktiviteter under livets gång.
Vi vet ju inte allt vad hon sysslat med-
ingenting verkar ha fungerat bra.
Relationer,jobb, ansvarstagande uppträdande för en normal 35åring saknas helt.
Det kan bero på att hon har bristande intelligens -förmåga till logiskt tänkande saknas det 'är uppenbart.
Hon väcker samma känslor som "utsatta barn" brukar väcka hos omgivningen.
Lever hennes föräldrar-har hon syskon?