2021-10-30, 16:47
Medlem
Om bakterier dör först vid 60 grader, varför är det standard att tvätta på 40 grader bara? Dock förstör man kläderna om man alltid tvättar på 60 grader så det går inte

Hur många grader blir det i en torktumlare /torkskåp? För om inte kläderna blir rena från bakterier i tvätten kanske dom blir det när man torkar dom.
Citera
2021-10-30, 17:00
Medlem
sunessommars avatar
Men hur mycket bakterier sätter sig egentligen på kläder och överlever? Man tvättar väl vanliga plagg främst för att få dem rena från fläckar samt odörer? Underkläder, handdukar och lakan är ju en annan sak.
Citera
2021-10-30, 17:04
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag lever med detta problem. Tvättar jag inte i 60 känns det som att svettlukt i armhålorna ibland sitter kvar, det kan vara förödande för känsliga plagg. Dock ska vi inte vara så rädda för bakterier generellt.
Citera
2021-10-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Om bakterier dör först vid 60 grader, varför är det standard att tvätta på 40 grader bara? Dock förstör man kläderna om man alltid tvättar på 60 grader så det går inte

Hur många grader blir det i en torktumlare /torkskåp? För om inte kläderna blir rena från bakterier i tvätten kanske dom blir det när man torkar dom.
Varför ska kläderna vara bakteriefria? Det finns bakterier precis överallt och vi dör inte av det.
Citera
2021-10-30, 17:23
Medlem
Bakterier är bra, virus är sämre. Så länge du inte ska operera så behöver inte heller dina kläder vara kliniska.
Citera
2021-10-30, 17:53
Medlem
Henriksss avatar
Hört talas om fegmärkning?
Om en tillverkare säger 60 grader på sin bomull, o en annan säger 40 grader på sin bomull.
Bomull är bomull….
Jag har tvättat alla kläder i 60grader och sängkläder i 90 grader i över 30 år.
Bara tvätta på brödrar o systrar 👍
Citera
2021-10-30, 17:58
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag tvättade mina kläder utan tvättmedel i flera veckor.
Dom blev lika rena som om jag använt tvättmedel, enda skillnaden var att dom inte luktade tvättmedel bara tyg.

Bakterier finns bara i ditt huvud, tänk på alla uteliggare som hör och häpna lever!
Citera
2021-10-30, 18:16
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Det som kan hända om du tvättar med högre temperaturer än rekommenderat är att kläderna i värsta fall krymper, torktumlar du kläder krymper de alltid en viss procent. Det som främst sliter på kläderna är tvättmedlet då kläderna utsätts för kemi, inga textiler mår bra av att tvättas. Sen beror det helt och hållet på vilket tvättmedel ut använder.

Vid 60 grader så försvinner fler bakterier, svampar och mikroorganismer. Det är krav på alla all textiler på sjukhus och hotell måste tvättas på över 60 grader.
Senast redigerad av Kraftkarl 2021-10-30 kl. 18:47.
Citera
2021-10-30, 18:18
Medlem
60 grader räcker inte för att döda bakterier.
Citera
2021-10-31, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
60 grader räcker inte för att döda bakterier.
Vad krävs då?
Citera
2021-10-31, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Vid 60 grader så försvinner fler bakterier, svampar och mikroorganismer. Det är krav på alla all textiler på sjukhus och hotell måste tvättas på över 60 grader.
Det är skillnad på textiler som används av många personer där bakterier kan spridas från person till person. Dina smutsiga kläder innehåller mest bakterier från din egen hud, så om alla inte försvinner i tvätten gör det ingen större skillnad när du tar på dig dem igen.
Citera
2021-10-31, 09:42
Medlem
Citat:
Vad krävs då?

En 70-80 grader iallafall. Jag har inte den exakta siffran i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in