2021-10-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hummingbird71
Lycka till och träffa ett bakhjul från sidan med en hagelbössa på ett fordon som rör sig i minst 160 km/h

Sant. Men med tillägget ”Lycka till att få ett slanglöst RunFlat att låta lika högt som ett skott vid punktering?”
Citera
2021-10-30, 13:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
Sant. Men med tillägget ”Lycka till att få ett slanglöst RunFlat att låta lika högt som ett skott vid punktering?”
Du utgår från att de siktade på ett däck. Ett specifikt däck dessutom. Om det förhåller sig så att dessa bröder sköt mot bilen kan man nog tänka sig att de gjorde just det: sköt mot bilen. Att någon av dem träffar ett däck är inte osannolikt.
Citera
2021-10-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du utgår från att de siktade på ett däck. Ett specifikt däck dessutom. Om det förhåller sig så att dessa bröder sköt mot bilen kan man nog tänka sig att de gjorde just det: sköt mot bilen. Att någon av dem träffar ett däck är inte osannolikt.

TRIPPELMORD :'-(
Citera
2021-10-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
TRIPPELMORD :'-(
Nej, olycka. Chauffören körde på ett sådant sätt att han tappade kontrollen. Konstigare är så var det inte.

Bilen hade kört ganska långt, ända från Stockholm. När de kom till Markaryd blev de trötta och lite lack på uppdraget. En stunds bristande uppmärksamhet och olyckan var ett faktum. De som skulle skydda Lars orsakade hans död.
Senast redigerad av Bill-N 2021-10-30 kl. 17:26.
Citera
2021-10-30, 19:43
Medlem
Citat:

Det är väl rätt osannolikt att en RR Sentinel med RunFlats skulle ”sjunka ihop” så omdelbart av en vanlig punktering att föraren totalt tappar kontrollen. Oavsett vilket däck på vänster sida det handlar om. Bromsspåren på bilderna som cirkulerat indikerar ett ojämnt tryck, så hjulupphängningen måste ha skadats. Räcker det med ett skott av en (påstådd) hagelbössa för att orsaka krängningen? Måste det inte till ett litet tyngre artilleri än så för att offer-delen ska skadas och ge vika?
Citera
2021-10-30, 21:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är väl rätt osannolikt att en RR Sentinel med RunFlats skulle ”sjunka ihop” så omdelbart av en vanlig punktering att föraren totalt tappar kontrollen. Oavsett vilket däck på vänster sida det handlar om. Bromsspåren på bilderna som cirkulerat indikerar ett ojämnt tryck, så hjulupphängningen måste ha skadats. Räcker det med ett skott av en (påstådd) hagelbössa för att orsaka krängningen? Måste det inte till ett litet tyngre artilleri än så för att offer-delen ska skadas och ge vika?
Jag kan för lite om bilar och vapen för att kunna svara på det, men jag gissar att relativt lätt ammunition skulle kunna orsaka ett sådant resultat. Hursomhelst, sannolikheten att ett skott träffar ett däck om två personer skjuter mot en bil är inte alltför liten, även om bilen åker fort. Jag menar helt enkelt att det där med att det är osannolikt att ett däck träffades av ett skott kan vi stryka, i ett scenario där två dårar skjuter mot en bil.

Hur ser du förresten att bromsspåren indikerar ett ojämnt tryck?
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-10-30 kl. 21:37.
Citera
2021-10-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Nej, olycka. Chauffören körde på ett sådant sätt att han tappade kontrollen. Konstigare är så var det inte.

Bilen hade kört ganska långt, ända från Stockholm. När de kom till Markaryd blev de trötta och lite lack på uppdraget. En stunds bristande uppmärksamhet och olyckan var ett faktum. De som skulle skydda Lars orsakade hans död.

Att en särskilt utvald specialtränad förare skulle "tröttna" på sitt jobb som livvakt på några timmars bilresa från Stockholm är helt orimligt. En vanlig busschaufför kör betydligt fler timmar varje dag utan att tappa kontrollen och hamna på andra sidan vägen.

Kanske var det något oväntat fel på bilen, men föraren var helt oskyldig.
Citera
2021-10-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Att en särskilt utvald specialtränad förare skulle "tröttna" på sitt jobb som livvakt på några timmars bilresa från Stockholm är helt orimligt. En vanlig busschaufför kör betydligt fler timmar varje dag utan att tappa kontrollen och hamna på andra sidan vägen.

Kanske var det något oväntat fel på bilen, men föraren var helt oskyldig.
Alla kan bli trötta på jobbet. Hade han fått lunchpaus? Han kanske sov dåligt natten före och han kanske hade grälat med sin fru. Det är mänskligt att bli trött och tappa koncentrationen. Han kanske hörde en klämmig låt på bilradion och gasade lite för mycket.
Citera
2021-10-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Alla kan bli trötta på jobbet. Hade han fått lunchpaus? Han kanske sov dåligt natten före och han kanske hade grälat med sin fru. Det är mänskligt att bli trött och tappa koncentrationen. Han kanske hörde en klämmig låt på bilradion och gasade lite för mycket.

Jag hoppas inte att du kör bil längre, om du har så låga marginaler i din förmåga att köra att du tror du hamnar på andra sidan motorvägen om p4 råkar spela en låt du gillar.

Vi talar om en särskilt utvald specialutbildad förare med ett jobb som innebär död, plötsligt våld och livsfara. Det är lika omöjligt att en specialtränad livvakt skulle "bli trött på jobbet" som att Lewis Hamilton skulle somna i pole position för att han grälat lite med frun kvällen innan.
Citera
2021-10-30, 22:18
Medlem
Citat:
Jag kan för lite om bilar och vapen för att kunna svara på det, men jag gissar att relativt lätt ammunition skulle kunna orsaka ett sådant resultat. Hursomhelst, sannolikheten att ett skott träffar ett däck om två personer skjuter mot en bil är inte alltför liten, även om bilen åker fort. Jag menar helt enkelt att det där med att det är osannolikt att ett däck träffades av ett skott kan vi stryka, i ett scenario där två dårar skjuter mot en bil.

Hur ser du förresten att bromsspåren indikerar ett ojämnt tryck?

Det ser ut att vara bredare bromsspår från vänsterhjulen (som jag tolkar bilderna från olycksplatsen).
Senast redigerad av AdlerSaddler 2021-10-30 kl. 22:20. Anledning: skrev fel! Blandade ihop höger vänster
Citera
2021-10-30, 22:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det ser ut att vara bredare bromsspår från vänsterhjulen (som jag tolkar bilderna från olycksplatsen).
Jag kan nästan garantera att bilen bredsladdat och att det är högerdäcken som orsakat de kraftiga sladdspåren. På teleobjektivbilden ser man svagare spår som inte syns på de andra bilderna. Något har fått bilen att plötsligt svänga vänster och bredsladda nästan rakt fram, i en svag böj åt vänster.
Citera
2021-11-01, 02:59
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Livvakter som inte har uppsikt över skyddsobjektet fyller ju ingen funktion.
Ligga 2 km efter dom kan inte förhindra rammning eller prejning och en snabb kapning eller skjutning mot fordonet..detta går blixtsnabbt.
Nu går dom inte att använda som vittnen ens en gång..utan dom får förlita sig på vad en halvt död utländsk chaufför kan ha sett.
Följebilen har kameror 360 grader wiew och annan teknisk utrustning bla bra med brandsläckare och sjukvårdsgrejer.
Nu var det en civilperson som var först framma med en brandsläckare.
Nu finns inget på film dom har inte sett nått och nu går det inte ens att avgöra om det var terror eller en olycka.
Fan vad pinsamt detta är för polisen.
Livvakterna hade väl Wilks under uppsikt. De två som han åkte med först och främst. Varför följebilen vid tillfället låg så långt ifrån kan tyckas misslyckat men att låta en förutfattad mening få gälla om att de var dåliga på det de utförde låter jag andra som har insyn i ärendet avgöra. Det fanns kanske en hållbar anledning till att följebilen låg så långt efter. Det blir bara spekulationer av det hela. Men att döma ut livvakterna då gör man det jävligt lätt för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in