2021-10-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Varför drar du in rätt och fel när jag enbart konstaterade faktum att offrets ras är en faktor av betydelse för medias intresse att rapportera?

Det är din åsikt. Det har ingenting med fakta eller verkligheten att göra.
Citera
2021-10-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Det är din åsikt. Det har ingenting med fakta eller verkligheten att göra.
Om det är sant, vilket vi i skrivande stund inte kan veta, så är det om något ett bevis på medias snea uppfattning om sig själva. Nu vill de göra gällande att det är så du säger - att folk bara bryr sig för att offret var vit.
Det är naturligtvis inte sant. De enda som inte brytt sig om våldet är journalisterna själva. Vi andra har skrikit högt om det i flera år.
Citera
2021-10-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Hade det varit Yassin eller Dree Low som dödats så hade det inte varit en så stor grej i media så nej, du har fel där.

Det finns många faktorer som spelar in och gör att det blir max fokus på detta nu. Att han är svensk kan bidra med en del men det finns väldigt mycket mer.
Tänk på att historien i media börjar med kindappningen som i sig är en sensationell händelse. Detta är en top genre i Sverige och av de tre största artisterna blir den ena kidnappad och en annan inblandad samt en något mindre men uppåtgående artist från BO:s egen krets och hemtrakter.
Vi har den enorma rättegången som många följer, ett av de tyngre nätverkens högskta ledare åker ditt på en mängd brott och tusentals sidor att läsa där man kan se deras chattloggar, bilder och allt. Inspelningar från rättegången finns att lyssna på på Youtube.
Redan nu har vi maximal dramatik och intresse från hela landet. Om Jens Lapidus hade skrivit detta innan hade man sagt att det var orealistiskt.
Det görs musikvideor och dissar hit och dit.
Detta händer också mot bakgrund av att det skett många skjutningar senaste åren.

Sen plötsligt skjuts han då han är i sällskap med en annan ganska populär känd artist och en ökänd goare. Det händer också i en närförort som nästan är innestaden där det normalt inte händer gängskjutningar.
Einar har också varit aktiv med sina sociala medier så folk har sett honom i massa live där han pratar och freestylar och så. Det "känns" kanske mer som att man känner honom än mer reserverade artister.
Jag säger inte att etnicitet inte spelar in också, den kan göra att fler identifierar sig närmare. MEN säger man att uppmärksamheten enbart beror på att han är svensk så har man gjort det enkelt för sig. Detta att andra artister kan ha motiv är en stor extra boost för uppmärksamheten. Hade man vetat vad som hänt - tex om han blivit rånad av random pundare, haft en traffikollycka eller OD så hade intresset lugnat ner sig snabbare.

Verkligheten är mer dramatisk än fiktionen.
EDIT: Men etnicititen spelar antagligen in också.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-10-30 kl. 14:50.
Citera
2021-10-30, 14:45
Medlem
Jofandus avatar
En fråga och hoppas på svar…

Är Einar född och uppvuxen i ett arabiskt land? Einars dialekt är nämligen slående lik min granne som är född och uppväxt i Irak. Han har bott i Sverige sedan 2012.
Citera
2021-10-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
De kallar honom för en av sveriges största artister? Nja, inte ens om du har en otroligt bred definition. De hävdar att han spelats miljoner ggr på Spotify
Jämfört med abbas senaste som spelade över 20 miljoner på två veckor. Lite skillnad i klass. Som att jämföra psg med rinkeby bk. Bara en inbiten stockholmare hade kallat honom för världsartist och sveriges största artist. 99% av Sveriges befolkning vet inte vem han är medan hela världen känner till abba. Inte samma liga. Hur många koncerter Har han haft med tre siffrig publik? Fyllda arenor? Inga
Aldrig förstått varför man vill skryta om hur dåligt man följer med i samhällsutvecklingen. Är Abba kändare än Einar, svar ja. Är einar en känd svensk artist som fler än 1% av sveriges befolkning känner till, svar ja.

Vad du tycker är klass eller inte är totalt ointressant, einar är en känd svensk musiker, har man inte fattat det är det läga att krypa fram från den sten man gömt sig under.
Citera
2021-10-30, 15:06
Medlem
Bara jag som är förvånad att Nisse ändå lyckades bli accepterad bland sina rap-kollegor som är uppvuxna i orten?

Inte bara var han helsvensk, men hans utseende var verkligen ”mjukt”.
Skinnyfat-kropp, babyface etc. Om vi bara tittar på ADAAM som är halv -chilenare så kan man iallafall acceptera hans användande av orten-slang på ett annat sätt. Men Nisse som gick runt och använde uttryck som ”abow”, ”yani” etc när hans utseende skriker kalles kaviar borde man tycka gjort rap-gänget frustrerade. Å andra sidan är ju detta ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet.

När jag för första gången såg videon till ”Katten i trakten” så trodde jag på fullaste allvar att det var parodi. På grund av Nisses utseende och hur övertydlig den skildrade ”gangsta”. Liksom, Louis Vuitton halsduken på huvudet, solbrillorna, cigarettrökningen och viftandet med pistoler. Trodde det var något likt en ”sketch” och att den därför blev så populär.

Tycker personligen Nisse hade talang och hade en egen stil på sina texter. Att han gjorde collabs med så många samt accepterades trots att han ej är ”född in i kriminalitet” bevisar att många håller med.
Citera
2021-10-30, 15:24
Medlem
snurresprettiss avatar
Hade aldrig hört talats om Einar innan denna tragiska händelse.
Och det dröjde även ett tag efteråt innan jag fattade att Einar endast var ett artistnamn.
Citera
2021-10-30, 15:32
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
En fråga och hoppas på svar…

Är Einar född och uppvuxen i ett arabiskt land? Einars dialekt är nämligen slående lik min granne som är född och uppväxt i Irak. Han har bott i Sverige sedan 2012.
Ja, han bodde faktiskt i Basra fram tills han var 10 år gammal.
Citera
2021-10-30, 15:58
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Hade aldrig hört talats om Einar innan denna tragiska händelse.
Och det dröjde även ett tag efteråt innan jag fattade att Einar endast var ett artistnamn.

Det är ju bara patetiskt att kokettera med att man inte visste vem Einar var. Det är ungefär som att vara stolt över att aldrig ha läst en bok. Personligen tycker jag att hans musik och hela den där kulturen är rena skiten men vet ändå vem han är. Har man missat det så helt och hållet har man inte mycket kännedom om sin samtid.
Citera
2021-10-30, 16:15
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaMan
Bara jag som är förvånad att Nisse ändå lyckades bli accepterad bland sina rap-kollegor som är uppvuxna i orten?

Inte bara var han helsvensk, men hans utseende var verkligen ”mjukt”.
Skinnyfat-kropp, babyface etc. Om vi bara tittar på ADAAM som är halv -chilenare så kan man iallafall acceptera hans användande av orten-slang på ett annat sätt. Men Nisse som gick runt och använde uttryck som ”abow”, ”yani” etc när hans utseende skriker kalles kaviar borde man tycka gjort rap-gänget frustrerade. Å andra sidan är ju detta ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet.

När jag för första gången såg videon till ”Katten i trakten” så trodde jag på fullaste allvar att det var parodi. På grund av Nisses utseende och hur övertydlig den skildrade ”gangsta”. Liksom, Louis Vuitton halsduken på huvudet, solbrillorna, cigarettrökningen och viftandet med pistoler. Trodde det var något likt en ”sketch” och att den därför blev så populär.

Tycker personligen Nisse hade talang och hade en egen stil på sina texter. Att han gjorde collabs med så många samt accepterades trots att han ej är ”född in i kriminalitet” bevisar att många håller med.

Var han inte från något hyreshusområde där det bor en massa somalier och andra utlänningar? Att det finns fina villaområden i närheten spelar inte så stor roll då.
Citera
2021-10-30, 16:59
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Ja, han bodde faktiskt i Basra fram tills han var 10 år gammal.

Är det sant? Kan Sebbe Staxx bott granne med Einar på den tiden? Samma typ av talfel.
Citera
2021-10-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Är det sant? Kan Sebbe Staxx bott granne med Einar på den tiden? Samma typ av talfel.

😄 Enskededalen var väl lite som Bassra. Fast riktiga getton hittar man inte i Sverige, kanske i franska förorter och liknande. Att NG bröt var ett sätt att visa att han tillhörde rapparkulturen vilket är brukligt av många som växt upp där. Lyssnar man på intervjuer där NG måste skärpa sig för att bli förstådd hör man att han hoppar över talfelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in