Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Vi får vara tacksamma att två tunga akademiska titlar som docent och professor lyckats utreda denna tunga fråga sedan 2016! Anmäl nu er till det "lanseringswebbinarium" som det flaggats för i rapporten, så att ni inte missar att ta till er den kunskap som lanseras i den.
Jag vill dock påminna om att den alternativa kompetens som finnes här på Flashback redan frekvent informerat om självförsörjningsproblemet sedan 2016. Men vi hade väl bara "tur" som kom till samma slutsats som dessa akademiska höjdare i Lund?
Skönt ändå att se att forskarna kommit fram till åtgärder som ska bryta utanförskapet: "insatser som sänker kostnaderna för arbetsgivarna att anställa liksom fler enkla jobb och lärlingsplatser."
Inte för att jag vill regna på paraden, men på min arbetsplats har jag en individ som vi får betalt för att ha anställd, och han är då fan mer en belastning än en tillgång. Så hur "enkelt" ska ett jobb vara för att vara meningsfullt att utföra?
Men det är klart, skicka ut dom på svedjebruk och fåravel och stryp bidragskranen helt. Det är i varje fall min medicin, Flashback-forskare som jag är. Men vad vet väl jag, som har genomgått livets hårda skola, en smula högskola, samt är Svärjje-vän.
Det är possitivt att de har studerat en fråga mer vetenskapligt än önsketänkande komiker, politiker og propagandister åt regeringen.
O då rapporten då skiljer sig från det mesta media presenterat så är den värd att få uppmärksamhet.
När det kommer till enkla arbeten o praktikplatser så kan man hårddra det hela till fyra grupper med olika förutsättningar på arbetsmarknaden.
1. De som villl och kan
2. De som vill och inte kan.
3. De som inte vill men kan.
4. De som inte vill och inte kan.
O alla dessa grupper behöver olika typer av insatser o motivering. Grupp 1 brukar självs klara av att skaffa ett jobb. Grupp 2. Är i behov av og mottagliga för utbildningsinsatser samt praktik.
Grupp 3. Är i behov av motivering.
Grupp 4 är det meningslöst att lägga resurser på. Men hunger o kyla kan motivera till någon form av prestation.