2021-10-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om jag har "pratat med en afghan"? Det jobbar två killar med afghansk bakgrund på min utvecklingsavdelning, ca 100 pers totalt. Båda kom till Sverige från Afghanistan i mitten av 10-talet och har sedan dess pluggat på högskolan och jobbar nu som sagt sedan något år som mjukvaruutvecklare. Lön ca 35.

Däri ligger nog problemet. 99,99 % av ex somalier och afghaner gör inget lönsamt (ca) men man kan hitta 2 eller fler som gör det (ev) eftersom de är så många.

De som jobbar inom offentlig sektor får nog en mer rättvisande bild även om de missar de 2 ovan som är en försvinnande minoritet.
Citera
2021-10-30, 11:22
Medlem
Tyvärr behöver Sverige helt ändra om modellen för hur bidrag och tillgången till välfärden funkar, innan det sker spelar dessa rapporter ingen roll.

Träffar fortfarande i södra Europa, migranter från Afrika, senast på Malta. Dom alla säger samma sak, vi vill Sverige, bättre förmåner och bidrag. Notera, att dessa afrikaner alltså körde taxi och hade jobb.

Varför är det inga migranter i länder som Bulgarien, Irland eller Polen? För att systemen/välfärden i dessa länder ser inte alls ut som i 🇸🇪
Citera
2021-10-30, 11:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Däri ligger nog problemet. 99,99 % av ex somalier och afghaner gör inget lönsamt (ca) men man kan hitta 2 eller fler som gör det (ev) eftersom de är så många.

Vari ligger problemet menar du? Att 2% av ingenjörerna på min avdelning har afghansk bakgrund?

Sen vet jag att en massa också håller på att utbilda sig. Tror att din siffra på 99.99% inte "riktigt" stämmer (dagens underdrift... )

En del har tyvärr hamnat i kriminalitet och utanförskap, och ägnar sig åt att döda andra gangsters så som Nils Grönberg. Men absoluta majoriteten av exempelvis afghanska killar som kom i mitten av 10-talet pluggar eller jobbar redan.
Citera
2021-10-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Tyvärr behöver Sverige helt ändra om modellen för hur bidrag och tillgången till välfärden funkar, innan det sker spelar dessa rapporter ingen roll.

Träffar fortfarande i södra Europa, migranter från Afrika, senast på Malta. Dom alla säger samma sak, vi vill Sverige, bättre förmåner och bidrag. Notera, att dessa afrikaner alltså körde taxi och hade jobb.

Varför är det inga migranter i länder som Bulgarien, Irland eller Polen? För att systemen/välfärden i dessa länder ser inte alls ut som i 🇸🇪

Your cant't have free imigration with a welfare State (Milton freedman till och med nyliberal). Man måste ha ett Iq under 1 för att inte fatta det. Vara så grovt ideologiskt förblindad så det inte är sant.
Citera
2021-10-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123

Bulgarien, Polen = för att de är fattiga och har en ekonomi ca 1/3 av Sveriges per capita. Utflyttning och ingen vill dit helt enkelt.

Irland = helt fel, ekonomisk boom och en massa invandring naturligtvis.
Citera
2021-10-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vari ligger problemet menar du? Att 2% av ingenjörerna på min avdelning har afghansk bakgrund?

Sen vet jag att en massa också håller på att utbilda sig. Tror att din siffra på 99.99% inte "riktigt" stämmer (dagens underdrift... )

En del har tyvärr hamnat i kriminalitet och utanförskap, och ägnar sig åt att döda andra gangsters så som Nils Grönberg. Men absoluta majoriteten av exempelvis afghanska killar som kom i mitten av 10-talet pluggar eller jobbar redan.

För alla som har ögon är Afghaner uppenbarligen en av de sämsta gruppen på jorden (skulle gissa att bara somalier är värre). Alla parametrar visar på detta. De har dåligt humankapital och fungerar inte i ett civiliserat land varför Europa i princip stängt dörren för dem trots att de har mer rätt än andra att komma hit då det finns talibaner där men till och med skogstokiga vänsterpolitiker fattar att dessa vildsinta bestar inte går att tämja. Man kan alltid hitta 2 negativa eller positiva exempel och måste gå på gruppnivå. Till och med de som vill ha invandring vill inte ha just den här gruppen och kämpar med att stänga dem ute - det finns en anledning till det vilket inte är att man inte vill använda sig av något som man anser vara en vinst utan en 1 åring med ett Iq över 0 förstår att afghaner är skogstokiga och en förlust och därför vill inte ens deras egna familjer ofta ha dem utan skickar iväg dem.

Oavsett så finns det aldrig ett behov av fri invandring utan man kan alltid uppnå bättre resultat genom att selektivt välja dem man vill ha (brain drain).
Citera
2021-10-30, 11:43
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Nu var det ju politikerna som initialt motiverade sina beslut i frågan - som gick tvärs emot folkviljan - med att asylinvandringen var en ekonomiskt lönsam affär.

Inte bara det, utan samhället var så pass beroende av att de ”valde Sverige”, att utan dem skulle man ej kunna möta sina åtaganden, såsom pensioner, till de otacksamma medborgarna.

Argumentet du framför, är lite som att kräva 100 kronor av mamma; med motiveringen att pengarna är avsedda för en skolresa.

Efter att man köpt godis för hela slanten så förklarar man att någon resa aldrig var aktuell; och man ställer sig frågande till varför det ens diskuteras.

Det hade inte varit en framgångsrik taktik i min familj; men den svenske skattebetalaren verkar desto mer förstående.
Jag förstår inte din poäng. Jag skrev om flyktingmottagande generellt. När Sverige tog emot flyktingar efter andra världskriget var det av solidariska skäl, inte för att regeringen hävdade att Sverige skulle tjäna pengar på dessa stackars krigsdrabbade människor (som visserligen inte heller kom att ligga Sverige till last).

Jag påpekade det absurda i att motivera flyktinginvandring med ekonomisk vinst, även från vänsterhåll. Det är ärligare att konstatera att det här kommer att kosta si och så mycket men vi gör det av ett moraliskt ansvar.

Jag anser självfallet att Sveriges migrationspolitik är en katastrof och ett bedrägeri, inte minst för att vissa politiker hävdar att vi vinner på det ekonomiskt. Det är både smaklöst och en ren lögn.

Man kan diskutera sakfrågor ur ett metaperspektiv utan att ta ställning för eller emot, vilket jag gjorde i mitt tidigare inlägg. Mer komplicerat än så är det inte.
Citera
2021-10-30, 11:57
Medlem
-GGs avatar
Ingen har väl egentligen trott på att lågbegåvade och våldsbenägna människor kan vara lönsamma för ett land som redan var lönsamt.

Dragningen åt blattar för vänstern har snarare erotiska undertoner där man fantiserar om den "utsatta" och ska rädda den från historiskt långa plågor och elände. Ett slags outgrundligt lidande är jätteviktigt för vänstern att förmedla och skuldbelägga, och den utsatta ska vältra sig i smärtan så att alla kan se och börja gråta.

Att länder och människor är olika lönsamma är mer en "slump" som vänsterns dröm-politik ska råda bot på.
Citera
2021-10-30, 11:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det kanske är så att det ibland inte är någon fördel att ha en högre utbildning? Tvärtom så har man väl mer att förlora när man har en titel och ett jobb där man måste följa med strömmen.

Att det tagit 5 år att komma fram till en självklar slutsats för akademikerna har snarare att göra med att det idag är en bättre jordmån för att säga den självklara sanningen.

Ja rapporten ska underlätta för att föra en ny politik. Sossarna kommer självklart inte att passivt se på när de blågula vinner röster på att tala om invandringens nu så uppenbara negativa konsekvenser. Men för sossarna är det tyvärr för sent. Det har mindre att göra med att man är sen på bollen, utan för att man sysslat med social stigmatisering mot dem som kommit med fakta.
Citera
2021-10-30, 11:59
Medlem
Med de utbildningsnivåer som flertalet invandrare/migranter uppvisar har jag svårt att se en signifikant ändring av självförsörjningsgraden i den utomeuropeiska gruppen över en oöverskådlig tid som dessutom fylls på med en jämn ström av individer med insufficienta utbildningsnivåer, dock kommer undantagen att alltid finnas.

Även om enkla jobb skapas så är arbetsgivare, trots bidrag, inte alltid lyriska över det arbetskraftsutbud som finns till handa där individer skapar resurs krävande inlärningsinsatser och tidskrävande arbetsplats friktionen av olika slag att lösa.

Våra humanitära stormakts skapande politiker har sjösatt ett Sverige Titanic där oket över det bidragande medborgarna för det tärande växer för varje år, det är en brydsam framtid som tonar upp i horisonten om ingen radikal ändring tags.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Utbildningsniva/
Citera
2021-10-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
För alla som har ögon är Afghaner uppenbarligen en av de sämsta gruppen på jorden (skulle gissa att bara somalier är värre). Alla parametrar visar på detta. De har dåligt humankapital och fungerar inte i ett civiliserat land varför Europa i princip stängt dörren för dem trots att de har mer rätt än andra att komma hit då det finns talibaner där men till och med skogstokiga vänsterpolitiker fattar att dessa vildsinta bestar inte går att tämja. Man kan alltid hitta 2 negativa eller positiva exempel och måste gå på gruppnivå. Till och med de som vill ha invandring vill inte ha just den här gruppen och kämpar med att stänga dem ute - det finns en anledning till det vilket inte är att man inte vill använda sig av något som man anser vara en vinst utan en 1 åring med ett Iq över 0 förstår att afghaner är skogstokiga och en förlust och därför vill inte ens deras egna familjer ofta ha dem utan skickar iväg dem.

Oavsett så finns det aldrig ett behov av fri invandring utan man kan alltid uppnå bättre resultat genom att selektivt välja dem man vill ha (brain drain).

Jag antar att du aldrig arbetat med en person från Afghanistan. Hur kan du skriva "sämsta gruppen på jorden". Helt imbecillt uttalande faktiskt. Jag arbetar med två individer som genomgått högskoleutbildning och jag kan nog garantera att de är betydligt smartare än du (baserat på hur du uttrycker dig).

Att man "vill stänga en viss grupp ute" stämmer inte. Sverige har tagit emot alldeles för mycket lågutbildade personer på kort tid vilket har skapat gigantiska integrationsproblem med våld som följd.

Men jag kan garantera dig (givetvis, det vet alla) att om du ger en person från Afghanistan och en från Sverige samma förutsättningar så presterar de exakt lika. Detta är grundläggande kunskap.
Citera
2021-10-30, 12:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vi får vara tacksamma att två tunga akademiska titlar som docent och professor lyckats utreda denna tunga fråga sedan 2016! Anmäl nu er till det "lanseringswebbinarium" som det flaggats för i rapporten, så att ni inte missar att ta till er den kunskap som lanseras i den.

Jag vill dock påminna om att den alternativa kompetens som finnes här på Flashback redan frekvent informerat om självförsörjningsproblemet sedan 2016. Men vi hade väl bara "tur" som kom till samma slutsats som dessa akademiska höjdare i Lund?

Skönt ändå att se att forskarna kommit fram till åtgärder som ska bryta utanförskapet: "insatser som sänker kostnaderna för arbetsgivarna att anställa liksom fler enkla jobb och lärlingsplatser."

Inte för att jag vill regna på paraden, men på min arbetsplats har jag en individ som vi får betalt för att ha anställd, och han är då fan mer en belastning än en tillgång. Så hur "enkelt" ska ett jobb vara för att vara meningsfullt att utföra?

Men det är klart, skicka ut dom på svedjebruk och fåravel och stryp bidragskranen helt. Det är i varje fall min medicin, Flashback-forskare som jag är. Men vad vet väl jag, som har genomgått livets hårda skola, en smula högskola, samt är Svärjje-vän.

Det är possitivt att de har studerat en fråga mer vetenskapligt än önsketänkande komiker, politiker og propagandister åt regeringen.

O då rapporten då skiljer sig från det mesta media presenterat så är den värd att få uppmärksamhet.

När det kommer till enkla arbeten o praktikplatser så kan man hårddra det hela till fyra grupper med olika förutsättningar på arbetsmarknaden.

1. De som villl och kan
2. De som vill och inte kan.
3. De som inte vill men kan.
4. De som inte vill och inte kan.

O alla dessa grupper behöver olika typer av insatser o motivering. Grupp 1 brukar självs klara av att skaffa ett jobb. Grupp 2. Är i behov av og mottagliga för utbildningsinsatser samt praktik.
Grupp 3. Är i behov av motivering.
Grupp 4 är det meningslöst att lägga resurser på. Men hunger o kyla kan motivera till någon form av prestation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in