2021-10-30, 10:21
Avslutad
Då så många tycker att samtycke är en svår fråga tänkte jag att det behövs en konstruktiv tråd där vi flashbackare kan ge osäkra tips på hur det går till i praktiken.

OBS Att diskutera samtyckets vara eller icke är inte topic. Här utgår vi ifrån att samtycke är något bra och hjälper varandra att hitta sätt att vara tydliga och respektfulla med varandra.

Vi kan ju börja med det mest uppenbara. En rak fråga löser givetvis det hela väldigt bra. För vissa kanske det känns ovant att fråga "Vill du X, Y, Z?" Men det är det absolut tydligaste sättet att stämma av samtycke.

Inför nya moment under pågående sexakt kanske inte alla är lika pratglada. Rak verbal kommunikation är givetvis snabbaste sättet att vara tydlig på även här. Men om man har svårt för att prata under akten finns andra godkännda metoder.

Huvudregeln är "gör aldrig bara en sak för att sen se reaktionen". Du måste ge den andre tillfälle att svara med olika signaler INNAN du inleder det nya momentet.

För att vara konkret att försiktigt klappa någon på ett lår för att låta dem avgöra om de vill sära på benen självmant är solklart kommunikation. Att helt sonika sära på benen åt vederbörande är inte lika solklart kommunikation.

Men med all icke verbal kommunikation krävs att man känner varandra väl.

Att tala tydligt är viktigast när man för första gången ligger med någon man nyss har träffat.

Om man har ett sexualliv tillsammans sen flera år har man haft möjligheten att utarbeta signaler och lärt sig tolka signaler hos varandra mycket bättre.

Ju fler som diskuterar här ju mer kan vi avhjälpa problemet med att vissa har problem med samtyckeskommunikation.

Om just ditt tips får samtyckeskommunikationen att fungera för någon som den inte skulle fungera för annars är du en faktisk hjälte. Ditt skrivande stoppar ju faktiskt en våldtäkt från att hända.
Citera
2021-10-30, 10:23
Avstängd
Vi har väl alla sex på olika sätt?
Citera
2021-10-30, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vi har väl alla sex på olika sätt?

Och därför behövs allas tips.
Citera
2021-10-30, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Och därför behövs allas tips.

Gör det inte konstigt. Hur svårt är det att under akten fråga om det känns ok?
Citera
2021-10-30, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Gör det inte konstigt. Hur svårt är det att under akten fråga om det känns ok?

Man bör fråga innan man gör saker. Inte när man redan gör dom.
Citera
2021-10-30, 10:38
Medlem
mvpys avatar
Vad är detta för trams? Om du vill undvika att hamna i fängelse för en falskanmälan så spela in förloppet. Då är det skitsamma vilket sätt du ”inhämtat samtycke”.

I övrigt så är hela processen att inhämta samtycke extremt omanlig och osexig. Det vet alla och det är därför de flesta avstår. Alla tjejer som vill sära på sina ben vill att mannen särar på dem. Gärna med bestämdhet. Att fråga ”ursäkta mig men kan du kanske tänka dig att sära lite på benen” är en extrem turn-off.
Citera
2021-10-30, 10:39
Medlem
IcyHearts avatar
Haha bra tråd! 👍

Jag är (straight) kvinna så jag ger tips ifrån mitt håll då. På vad som kan vara tydliga signaler från en kvinna, att hon samtycker till sex.

Självklart om hon säger det rakt ut (eller om mannen frågar och hon säger ja). Som du säger är det det absolut tydligaste. Och kanske egentligen ”det bästa”. Men i praktiken har jag märkt att det ju inte alltid går till så.

Det kan gå till på andra sätt, och med andra former av ”icke-verbal” uppmuntran, t.ex.

- Ni hånglar och kvinnan ”drar ned dig” över sig, ner mot sängen.

- Kvinnan börjar ta initiativ till att klä av dig, dvs knäpper upp din skjorta/gylf, osv.

- Kvinnan flämtar/kvider/stönar högt av njutning, när ni ”grovhånglar”.

- När ni båda är nakna, visar kvinnan tydligt med sina händer/kropp, att hon vill ha sex. Hon kan då t.ex. dra dig närmare sig, hjälpa till att ”guida in dig” i henne, osv.

Alla ovanstående tecken tycker jag är bra tecken på samtycke, ifrån kvinnan. (Dock, kommer det ett ”Nej” eller motsvarande verbal protest som ”Vi slutar nu” nånstans bland ovanstående andra tecken, så ska det verbala icke-samtycket så klart respekteras).

Tydliga tecken på potentiellt icke-samtycke, kan vara:

- Kvinnan är stel. Verkar inte medverka i hånglandet med samma intensitet som du. Tveksamma rörelser. Stelt/nervöst kroppsspråk, återhållna rörelser. Vid alla sådana här tecken bör man stanna upp och kolla av verbalt om kvinnan är med på det hela. (Självklart likadant om en man beter sig så, tänker jag).

Hoppas det hjälpte lite.. För någon osäker!
Citera
2021-10-30, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Då så många tycker att samtycke är en svår fråga tänkte jag att det behövs en konstruktiv tråd där vi flashbackare kan ge osäkra tips på hur det går till i praktiken.

OBS Att diskutera samtyckets vara eller icke är inte topic. Här utgår vi ifrån att samtycke är något bra och hjälper varandra att hitta sätt att vara tydliga och respektfulla med varandra.

Vi kan ju börja med det mest uppenbara. En rak fråga löser givetvis det hela väldigt bra. För vissa kanske det känns ovant att fråga "Vill du X, Y, Z?" Men det är det absolut tydligaste sättet att stämma av samtycke.

Inför nya moment under pågående sexakt kanske inte alla är lika pratglada. Rak verbal kommunikation är givetvis snabbaste sättet att vara tydlig på även här. Men om man har svårt för att prata under akten finns andra godkännda metoder.

Huvudregeln är "gör aldrig bara en sak för att sen se reaktionen". Du måste ge den andre tillfälle att svara med olika signaler INNAN du inleder det nya momentet.

För att vara konkret att försiktigt klappa någon på ett lår för att låta dem avgöra om de vill sära på benen självmant är solklart kommunikation. Att helt sonika sära på benen åt vederbörande är inte lika solklart kommunikation.

Men med all icke verbal kommunikation krävs att man känner varandra väl.

Att tala tydligt är viktigast när man för första gången ligger med någon man nyss har träffat.

Om man har ett sexualliv tillsammans sen flera år har man haft möjligheten att utarbeta signaler och lärt sig tolka signaler hos varandra mycket bättre.

Ju fler som diskuterar här ju mer kan vi avhjälpa problemet med att vissa har problem med samtyckeskommunikation.

Om just ditt tips får samtyckeskommunikationen att fungera för någon som den inte skulle fungera för annars är du en faktisk hjälte. Ditt skrivande stoppar ju faktiskt en våldtäkt från att hända.
Kan man inte köra något system som det luffarna använde förr och rista in olika symboler som representerar en viss sorts akt som vederbörande går med på?
Citera
2021-10-30, 11:02
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Haha bra tråd! 👍

Jag är (straight) kvinna så jag ger tips ifrån mitt håll då. På vad som kan vara tydliga signaler från en kvinna, att hon samtycker till sex.

Självklart om hon säger det rakt ut (eller om mannen frågar och hon säger ja). Som du säger är det det absolut tydligaste. Och kanske egentligen ”det bästa”. Men i praktiken har jag märkt att det ju inte alltid går till så.

Det kan gå till på andra sätt, och med andra former av ”icke-verbal” uppmuntran, t.ex.

- Kvinnan börjar ta initiativ till att klä av dig, dvs knäpper upp din skjorta/gylf, osv.

- När ni båda är nakna, visar kvinnan tydligt med sina händer/kropp, att hon vill ha sex. Hon kan då t.ex. dra dig närmare sig, hjälpa till att ”guida in dig” i henne, osv.

Alla ovanstående tecken tycker jag är bra tecken på samtycke, ifrån kvinnan. (Dock, kommer det ett ”Nej” eller motsvarande verbal protest som ”Vi slutar nu” nånstans bland ovanstående andra tecken, så ska det verbala icke-samtycket så klart respekteras).

- Kvinnan är stel. Verkar inte medverka i hånglandet med samma intensitet som du. Tveksamma rörelser. Stelt/nervöst kroppsspråk, återhållna rörelser. Vid alla sådana här tecken bör man stanna upp och kolla av verbalt om kvinnan är med på det hela. (Självklart likadant om en man beter sig så, tänker jag).

Bra exempel. Och detta är min erfarenhet som man också. Men tyvärr håller inget i rätten.
Citera
2021-10-30, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Haha bra tråd! 👍

Om en kvinna drar ner mannen mot sängen så kan det lika gärna betyda att hon vill ligga och mysa. Det är inte automatiskt samtycke till penetration.

Jag tycker man fortfarande behöver vara varsam och invänta signaler i stegen som följer.

Istället för att bara dra av trosorna om man inte vill fråga rakt ut kan man t.ex. ta tag lite i troskanten och vänta och se om hon underlättar för att dra av dom.

Är trosorna väl av bör hon igen vara den som särar på benen. Inte mannen som särar på benen innan.

Och om kön väl ligger mot kön skadar det inte att vänta på att hon börjar ge ett visst mottryck innan man utgår ifrån att man får trycka in den.

Givetvis kan allt bytas mot en rak fråga.

Om en tjej är sugen på en kille brukar inte lusten dö av att man frågar "Får jag dra av dig trosorna och tränga in i dig?" Eller motsvarande som passar ens språkbruk.

Det är ju faktiskt ett gyllene tillfälle att vara grov i munnen och ägna sig åt dirty talk om man gillar det.
Citera
2021-10-30, 11:09
Medlem
kalle1967s avatar
Rak fråga: Kan jag föra in min erigerade penis i din vagina? Hur ställer du dig till att få något upptryckt i stjärten?
Citera
2021-10-30, 11:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle1967
Rak fråga: Kan jag föra in min erigerade penis i din vagina? Hur ställer du dig till att få något upptryckt i stjärten?
Nä, säg istället att "jag vill göra det skönt för dig..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in