2021-10-30, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är liksom ingen främmande person som kliver in med ett laddat vapen.

Det är tjejen han valde som sällskap när exet kastade ut honom.

Vet inte riktigt vad jag ska ta ställning till här.

Hur tidigare separation gick till, har för mig iaf föga betydelse för mordet på min bror.

Dem sålde sitt gemensamma boende och köpte varsitt nytt. Händer rätt ofta nu för tiden.
2021-10-30, 02:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
[quote=Lillebrorn

Kanske inte men att hon ljugit i alla förhör som gjorts är ju klart. Och att tingsrätten uppmanar att man ska vara kritisk till L utsagor. Du väljer att göra det motsatta vilket för mig ter sig konstigt när du vill framställa dig som en intellektuell och beläst person.[/QUOTE]

Hur är det "klart"? Att L har ljugit i ALLA förhör som gjorts??

Helt seriöst, hur vet någon det?
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-10-30 kl. 02:41.
2021-10-30, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Kanske inte men att hon ljugit i alla förhör som gjorts är ju klart. Och att tingsrätten uppmanar att man ska vara kritisk till L utsagor. Du väljer att göra det motsatta vilket för mig ter sig konstigt när du vill framställa dig som en intellektuell och beläst person.

Hur är det "klart"? Att L har ljugit i ALLA förhör som gjorts??

Helt seriöst, hur vet någon det?[/quote]

Dem finns ju redogjorda. Och att hennes olika utsagor inte stämmer överens med varken ljudfil eller film. Oavsett vilket förhör, larmsamtal eller vårdkontakt du väljer innan hennes minnesförlust.

Det är ganska seriöst.
2021-10-30, 03:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Någon som vet varför hon inte fick livstid?
Hoppas på livstid i HR.
2021-10-30, 06:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Någon som vet varför hon inte fick livstid?
Hoppas på livstid i HR.
Det förklarar Stefan S i detta inlägg:
(FB) Person ihjälskjuten vid villa, Bålsta. En gripen. 2021-06-18
2021-10-30, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du skriver att du känner LB.
Med tanke på det jag fetat undrar jag vad hon angav för skäl till att bli kvar hos en/två/eller ännu fler misshandlade män?
Eller är det specifikt E du syftar på?

Jag är väl medveten om de mekanismer som kan vara till hinder för när man som kvinna vill men ändå inte förmår lämna en man som inte är bra för en, så den diskussionen kan vi hoppa över här och nu.

(1) LB har fyra barn hon verkar inte ha ägnat särskilt mycket uppmärksamhet åt. Ur själva moderskapet tycks hon inte ha kunnat hämta kraft i syfte att åstadkomma en positiv förändring. Vet du varför?
(2) Eftersom hon avlagt jägarexamen så har det ändå funnits lite ruter i henne. Hon har, vad jag förstår, haft licens för både hagel- och kulvapen. (Köpte hon dem för egna pengar, vet du det?)
(3) Hon studerar/studerade på SLU. Signalerar ju ändå ett visst mått av att vilja göra nånting med sitt liv.

Med tanke på ovanstående tre omständigheter, har du nån förklaring till varför hon sköt E istället för att hellre lämna honom?
Eller det kanske du inte har?
Fast om du brevväxlar med LB kanske du kan vidarebefordra min fråga till henne och då också fråga henne om hennes svar till dig får läggas upp här.

Detta tragiska fall exemplifierar att våld inte är nån problemlösare, utan tvärtom. Som här: en dödad, massor av skadade, bl a åtta barn..
Jag vet inte allt, och även om dina frågor är relevanta och jag nog har svar på en del så finns det ingen anledning att diskutera publikt. Jag vill bara säga att hon inte är vare sig en ond eller dålig tjej.
2021-10-30, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillebrorn
Ja du? Hon var utan bostad och flyttade in sig själv ganska omgående efter att ha träffat min bror. Hade ju som utrett ingenstans att ta vägen, inga pengar och märkt hos kronofogden var hon. Sambo är väl ett media uttryck och det är utrett att E inte ville att L skulle stanna kvar hos honom. Hon var inte skriven på adressen och har inte betalt en krona för sitt uppehälle. Jag skulle också mena att uttrycket hans sovrum är korrekt. Hennes vapenskåp var placerat i hans sovrum där hon fram tills den 18 juni fått lägga huvudet på kudden. Men oavsett vad man tycker i den frågan så vet jag inte va du vill belysa med ditt inlägg? Var har det rimligtvis för betydelse? Min bror var tydlig med att det var sista natten hon skulle spendera i hans hem. Han bad henne gå, att lämna hans bostad och hon valde då vilket framgår i domen att avsluta hans liv genom brutal avrättning. Väldigt enkelt och fruktansvärt!
Beklagar verkligen din förlust, käre Lillebrorn!
Måste vara fruktansvärt att förlora sin bror så helt i onödan -om man kan säga så?
Att folk dör i sjukdomar och olyckor är något vi måste lära oss att acceptera, men när någon oss närstående blir dödad av direkt och riktat våld kan man tappa tron på mänskligheten. Hoppas du inte gör det.

Här i tråden finns folk som önskar ge bilden av din bror Emil som en generös och engagerad person. Folk som kände eller åtminstone var bekanta med honom. Folk som likt du saknar Emil.

OffT: Här I tråden finns tyvärr också ett antal konton som gör allt vad de kan för att smutsa din bror. Kontot du svarar, det hybrisdrabbade drottningkontot är inget du bör fästa dig vid vad gäller hur och vad hon skriver. Kontot finns i tråden mest för att provocera och ställa till oreda. Av något för mig outgrundligt skäl finner hon tydligen njutning i att bete sig otrevligt.
Mitt råd till dig och andra seriösa i tråden är att försöka ignorera Lydia-kramarna.

Som avslutning: Jag hoppas innerligt att du och familjen kan läka. Jag hoppas också att inte HR sänker straffet, utan tvärtom utdelar ett livstidsstraff. På det viset kan det ändå bli en sorts salomonisk rättvisa: Ni i familjen och inte minst Emils barn, har genom mordet fått ett livstidsstraff, ni är berövade Emil resten av livet.
Därför vore det rätt att ge Lydia det livstidsstraff hon enligt mig sannerligen förtjänar.
2021-10-30, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag accepterar den välskrivna domen.

Däremot har jag lite svårt att begripa varför din bror inte slutar filma, då just det är vad som provocerar L som står där med ett laddat gevär och upprepat ber om just det?
Du är medveten om att du, i det du där skriver, ägnar dig åt 'victim blaming'?
Jag trodde du skulle hålla dig för god för sånt oetiskt beteende, kanske hade jag för höga tankar om dig?

OffT: För i tråden om den mördade Lena Wesström var du väldigt på hugget mot alla dem som undrade varför inte Lena gjorde bättre och mer välgenomtänkta val i livet. Då hojtade du raskt om 'victim blaming' minsann!
Det är inte möjligen så att du använder två olika måttstockar, en när kvinnor är offer för manligt våld och en helt annan när män är offer och gärningspersonen är en kvinna?
För att underlätta för dig så svarar jag själv:
2021-10-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiloMinderbinder
Jag vet inte allt, och även om dina frågor är relevanta och jag nog har svar på en del så finns det ingen anledning att diskutera publikt. Jag vill bara säga att hon inte är vare sig en ond eller dålig tjej.
Ok, tack för ett balanserat svar!
Inte heller jag tror på att människor är alltigenom goda eller onda, men hos Lydia saknar jag registrerbara tecken på ånger. Gissar att det hänger ihop med hennes personlighetsstörning.
2021-10-30, 08:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ok, tack för ett balanserat svar!
Inte heller jag tror på att människor är alltigenom goda eller onda, men hos Lydia saknar jag registrerbara tecken på ånger. Gissar att det hänger ihop med hennes personlighetsstörning.
Tingsrätten håller inte med dig:
Citat:
En annan sak som kan nämnas parentetiskt i detta sammanhang är att tingsrätten utan hinder av den redovisade bedömningen anser att Lydia Barths uppvisade starka ånger i efterhand framstår som uppriktig och trovärdig.
2021-10-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tingsrätten håller inte med dig:
Jag skrev att jag saknade registrerbara tecken på ånger.
Jag skrev inte att sådana inte finns/fanns.

Låt oss inte glömma bort två saker:
En kvinnas gråt inför en domstol kan ha en intressant effekt på rätten.
Särskilt om rätten råkar befinna sig i Uppsala.
Senast redigerad av Carinah78 2021-10-30 kl. 08:25.
2021-10-30, 08:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag skrev att jag saknade registrerbara tecken på ånger.
Jag skrev inte att sådana inte finns/fanns.

Låt oss inte glömma bort två saker:
En kvinnas gråt inför en domstol kan ha en intressant effekt på rätten.
Särskilt om rätten råkar befinna sig i Uppsala.
Som jag läser det påverkade det inte utfallet ett dugg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in