2021-09-24, 20:39
Medlem
Har trots flera flyttar runt om i landet alltid lyckats undvika det. Att hamna i Bandyhelvetet. Visserligen hade farsan en lägenhet på Hornstull i slutet av 80-talet där vi bodde ibland. Älskade väggarna på Zinkensdamms T-banestation men var för liten för att fatta att värsta Bandy-templet ligger där. Stockholm hade också annat än bandy. Skiten har aldrig lockat mig. Som handbollsmålvakt fick jag vara nöjd med att rädda några skott, men bandymålvakterna lider jag fan med.

Nu ska jag flytta & satsa nytt. Motala, Vetlanda, Lidköping & Västerås är superintressant. Sandviken & Söderhamn är intressant. Den stora skräcken är såklart Bandysnacket. Möter man en manlig befolkning som bara maler på om bandy? Bör dessa orter rentav undvikas helt trots viss charm i övrigt?

Jag är svensk så jag kan inte hänvisa till att jag aldrig hört talas om sporten om Bandy-fansen dyker upp.

Hur gör ni som bor i Bandy-Mecka? Ska man sluka det & försöka gå all-in & bli bandyentusiast? Bojkotta all sport & fokusera på annat? Eller ser man på det som med pepparkakor, att "det hör till säsongen"?
Citera
2021-09-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Har trots flera flyttar runt om i landet alltid lyckats undvika det. Att hamna i Bandyhelvetet. Visserligen hade farsan en lägenhet på Hornstull i slutet av 80-talet där vi bodde ibland. Älskade väggarna på Zinkensdamms T-banestation men var för liten för att fatta att värsta Bandy-templet ligger där. Stockholm hade också annat än bandy. Skiten har aldrig lockat mig. Som handbollsmålvakt fick jag vara nöjd med att rädda några skott, men bandymålvakterna lider jag fan med.

Nu ska jag flytta & satsa nytt. Motala, Vetlanda, Lidköping & Västerås är superintressant. Sandviken & Söderhamn är intressant. Den stora skräcken är såklart Bandysnacket. Möter man en manlig befolkning som bara maler på om bandy? Bör dessa orter rentav undvikas helt trots viss charm i övrigt?

Jag är svensk så jag kan inte hänvisa till att jag aldrig hört talas om sporten om Bandy-fansen dyker upp.

Hur gör ni som bor i Bandy-Mecka? Ska man sluka det & försöka gå all-in & bli bandyentusiast? Bojkotta all sport & fokusera på annat? Eller ser man på det som med pepparkakor, att "det hör till säsongen"?
Känner du verkligen till Sandviken och Söderhamn, eftersom du kallar dessa gudsförgätna platser intressanta?
Citera
2021-09-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Känner du verkligen till Sandviken och Söderhamn, eftersom du kallar dessa gudsförgätna platser intressanta?

Nej, inte alls. Har ingen särskilt bra koll. Men jag har fyllt 40 & redan runt 2007 lät nattklubbarnas musik som om man borrade i väggarna. Uteliv är högintressant men jag behöver nog inte det extremaste av uteliv. Pubmiljö räcker nog. Snygga brudar men utan techno-musik.

Problemet är bandyn. Hade jag varit musikalisk & spelat i band hade bandyn kunnat ignorerats med orden " Jag är musiker, sport skiter jag i". Men jag har inte hållit i ett instrument på 20 år & jag är heller ingen konstnärstyp. Jag är kunnig inom historia & geografi men tyvärr ej konstnärlig. Jag har nog fastnat i lagsport-genren (herrar). Fattar inte bandy trots att jag är rätt bra i innebandy som back.

Min tråd är ingen trolltråd utan handlar om hur fan man hanterar bandyn om man bor där männen är bandyfans.
Citera
2021-09-25, 07:25
Medlem
Germanofils avatar
Skön tråd. 😁

Satsa på Kalix istället. Om du tröttnar på bandysnacket på den lokala puben kan du alltid åka över till Finland och supa där.
Citera
2021-09-25, 13:08
Medlem
STORVITHAJs avatar
Jag fattar inte riktigt.
Du ska flytta till en bandystad men vill inte höra någon prata om bandy?
Citera
2021-09-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Jag fattar inte riktigt.
Du ska flytta till en bandystad men vill inte höra någon prata om bandy?

Tanken var mest att få lite input & åsikter kring hur det är att bo i en utpräglad bandystad. Om de är helt marinerade i bandy eller om det är som att bo i vilken stad som helst. För chansen/risken är väl rätt hög att man hamnar i en bandystad.
Citera
2021-09-25, 17:15
Medlem
Citat:

Motala är bra på bandy med ca 800 på matcherna i en stad med 30 000 invånare men det snackas knappt bandy utanför isstadion. 20 000 i staden skiter i bandyn. Du kommer klara dig bra. Behöver inte kunna bandy eller vara intresserad av sport. Finns massa här som ogillar sport. Bandyentusiaser är i stor minoritet.

Motala är för övrigt lugnt, fridfullt, vackert, mkt affärer och gym men räkna med dött och att lite händer.
Citera
2021-09-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Motala är bra på bandy med ca 800 på matcherna i en stad med 30 000 invånare men det snackas knappt bandy utanför isstadion. 20 000 i staden skiter i bandyn. Du kommer klara dig bra. Behöver inte kunna bandy eller vara intresserad av sport. Finns massa här som ogillar sport. Bandyentusiaser är i stor minoritet.

Motala är för övrigt lugnt, fridfullt, vackert, mkt affärer och gym men räkna med dött och att lite händer.

Okej, det låter intressant. Då kan man föredra fotbollen utan att behöva känna sig som utomjording bland alla bandyportföljer.
Citera
2021-10-29, 11:52
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Alla orter du nämner har annat än bandy. Den "värsta" bandyorten är nog Edsbyn men t.o.m. där finns det gott om ointresserade som hellre pratar om jakt, fiske eller Jesus.

Men för all del, testa att bli bandyentusiast och se om du fastnar för det. Så illa är det inte.
Citera
2021-10-29, 16:34
Medlem
IceEyess avatar
I Västerås är hockeyn om inte lika stor så nästintill i alla fall och i en stad av den storleksklassen så finns det nog betydligt fler diskussionsämnen på stan än bandy.

I Ljusdal, Bollnäs och Frillesås kanske bandyn är lite mer påtaglig.

Fast varför ens överväga dessa orter om du har "bandyskräck?"
Citera
2021-10-29, 16:37
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Sandviken är asnajs, speciellt på vintern, då bandysäsongen börjar på riktigt. Är väl inte riktigt lika mycket snack om bandy nu på sommaren, men nästa månad, då jävlar blir det åka av.
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
I Västerås är hockeyn om inte lika stor så nästintill i alla fall och i en stad av den storleksklassen så finns det nog betydligt fler diskussionsämnen på stan än bandy.

I Ljusdal, Bollnäs och Frillesås kanske bandyn är lite mer påtaglig.

Fast varför ens överväga dessa orter om du har "bandyskräck?"
De är alla industristäder vad jag kan se.
Citera
2021-10-30, 03:23
Medlem
ChiCoLas avatar
Av ren nyfikenhet nu.

Motala, Vetlanda, Lidköping, Västerås, Sandviken & Söderhamn?

Var ska du söka jobb ? Vem fan väljer själv att flytta till något annat än Västerås av de alternativen ? Varför väljer man att flytta till typ Vetlanda utan ett syfte ?

Sen är det en dum premiss.
Knappast så att hela Lund bryr sig om handboll för att Lugi råkar spela handboll , eller inte fan bryr sig folk i Angered om att Redbergslid spelar handboll .

De man umgås med har väl samma intresse som en själv , och att gubbarna kring fikabordet på jobbet snackar om det lokala kommer du inte utan .

Själva snackar alla gubbar på mitt jobb om Hor-Britta, för vi alla har satt sladden i hennes uttag .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in