2021-10-29, 14:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, det var det värsta!
Skall inte riksdagens instiftade lagar längre respekteras?!
Normalstraffet för mord skall vara livstid punkt

Det trodde jag också men enligt domstolens är det tydligen inte så:
Citat:
Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann
planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet,
inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös
2021-10-29, 14:30
Medlem
Bra selfie på Lydia, hon lär få det tufft innanför murarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34PRLL/lydia-35-skot-ihjal-sin-sambo--braket-spelades-in-i-mobilen
2021-10-29, 14:31
Medlem
Mycket riktigt så utsatte han henne för fysisk misshandel såg jag nu i domen ovan. Märks tydligt att sharia börjar införskaffas rejält i det svenska rättsväsendet
2021-10-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det trodde jag också men enligt domstolens är det tydligen inte så:

Enligt 3 kap. 1 § brottsbalken är det så sedan den 1 januari 2020. Det efter den skärpning av straffet som då infördes:
https://lagen.nu/1962:700#K3P1S1
2021-10-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjartyqueen
Mycket riktigt så utsatte han henne för fysisk misshandel såg jag nu i domen ovan. Märks tydligt att sharia börjar införskaffas rejält i det svenska rättsväsendet
Det står att han eventuellt skulle ha utsatt henne... Det är väl hennes ord
2021-10-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är en ovanligt välskriven dom. Läs igenom hela, inte minst den del som avser påföljden, så förstår du bättre hur tingsrätten resonerar. Jag tror hovrätten kommer bedöma saken på samma sätt och fastställa domen, förutsatt att den överklagas (vilket mer eller mindre är kutym vid morddomar).
Jag skall senare idag läsa domen. Tack för att du lagt upp den!
När nu riksdagen har slagit fast att normalstraffet för mord skall vara livstid, så innebär det alltså att varje gång det slås fast att ett visst brott är ett mord, men att man ändå inte dömer till livstid, så har domstolen funnit "förmildrande omständigheter", det är så vi i Sverige skall tolka domar?

Så om det gång efter annan döms för mord och där påföljden ändå inte blir livstid, så syns mig "rekommendationen" från Morgan Johansson & riksdagen vara en s k papperstiger.
2021-10-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34PRLL/lydia-35-skot-ihjal-sin-sambo--braket-spelades-in-i-mobilen
Njae, nån selfie är det ju inte. Det är ju ett 'mug shot'.

Men oj, vad fint LB klär i den, vad gäller färgen, helt årstidsriktiga kriminalvårdsgröna! Murrigt skogsgrönt, passar superfint vid ljuvliga svamppromenader i eftermiddagssolen..
Fast förstås inte aktuellt under de närmaste 12 långa åren.
2021-10-29, 15:13
Medlem
BMC64s avatar
Åklagaren har inte bestämt om hon ska överklaga. Det är ju iofs ett standardsvar innan dom läst igenom domen ordentligt. Men i det här fallet tror jag Lydia har mest att förlora på ett överklagande
2021-10-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag skall senare idag läsa domen. Tack för att du lagt upp den!
När nu riksdagen har slagit fast att normalstraffet för mord skall vara livstid, så innebär det alltså att varje gång det slås fast att ett visst brott är ett mord, men att man ändå inte dömer till livstid, så har domstolen funnit "förmildrande omständigheter", det är så vi i Sverige skall tolka domar?

Så om det gång efter annan döms för mord och där påföljden ändå inte blir livstid, så syns mig "rekommendationen" från Morgan Johansson & riksdagen vara en s k papperstiger.

Det är inte riktigt så brottsbalken är skriven:
3 Kap. 1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805).
En 21-årig person kan trots allt fortfarande dömas till 10 års fängelse för mord. 18 år är den längsta tidsbestämda påföljden. Högsta domstolen har i en prejudicerande dom konstaterat att:
Efter 2020 års lagändring får utgångspunkten för straffvärdet vid mord anses vara fängelse i sexton år. För att påföljden ska bestämmas till ett längre tidsbestämt fängelsestraff måste omständigheterna vara försvårande, samtidigt som omständigheterna inte är av det slaget att de bör föranleda livstids fängelse.
Se sidan 10, punkt 36 i den här domen:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2021/b-4914-20.pdf

Sedan ska försvårande respektive förmildrande omständigheter prövas och vägas in för att se om påföljden ska ökas eller sänkas utifrån det. I aktuellt fall ökades den med två års fängelse.

Vi kan tycka vad vi vill om saken, men så ser praxis för morddomar ut i nuläget.

Uppsala tingsrätt förklarar väldigt bra i domen hur de resonerat i det aktuella fallet, så förhoppningsvis klargör det saken än mer.
2021-10-29, 15:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är inte riktigt så brottsbalken är skriven:
3 Kap. 1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Lag (2019:805).
En 21-årig person kan trots allt fortfarande dömas till 10 års fängelse för mord. 18 år är den längsta tidsbestämda påföljden. Högsta domstolen har i en prejudicerande dom konstaterat att:
Efter 2020 års lagändring får utgångspunkten för straffvärdet vid mord anses vara fängelse i sexton år. För att påföljden ska bestämmas till ett längre tidsbestämt fängelsestraff måste omständigheterna vara försvårande, samtidigt som omständigheterna inte är av det slaget att de bör föranleda livstids fängelse.
Se sidan 10, punkt 36 i den här domen:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2021/b-4914-20.pdf

Sedan ska försvårande respektive förmildrande omständigheter prövas och vägas in för att se om påföljden ska ökas eller sänkas utifrån det. I aktuellt fall ökades den med två års fängelse.

Vi kan tycka vad vi vill om saken, men så ser praxis för morddomar ut i nuläget.

Uppsala tingsrätt förklarar väldigt bra i domen hur de resonerat i det aktuella fallet, så förhoppningsvis klargör det saken än mer.
Jag har bara hunnit skumma domen lite snabbt men den verkar som sagt väldigt genomarbetad och välskriven. Får fördjupa mig i den vid tillfälle

Edit: Tack för förtydligandet av lagtexterna
Senast redigerad av DreamTwister 2021-10-29 kl. 16:00.
2021-10-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix

Hinsebergs häxa.

Och att sitta och påstå att lille Emil skulle ha både slagit i ansiktet och knuffat omkull längre och 15 kg tyngre hinse häxan känns otroligt - otroligt.
Vart är blåmärkena ??

Stackars hennes barn- nu vet hela Sverige både att hon är ett psykfall som iskallt avrättat den som hjälpt henne när hon var hemlös.
Trist att dem inte skriver att hon inte var skriven där - att han ägde huset.
2021-10-29, 15:39
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Det är en ovanligt välskriven dom. Läs igenom hela, inte minst den del som avser påföljden, så förstår du bättre hur tingsrätten resonerar. Jag tror hovrätten kommer bedöma saken på samma sätt och fastställa domen, förutsatt att den överklagas (vilket mer eller mindre är kutym vid morddomar).

Nja, jag tycker inte att den känns speciellt objektiv, Tingsrätten verkar endast lyssnat till åklagare och målsäganden.

Man har från första början utgått ifrån att hon ljuger i allt.

Man nämner att hon tidigare är ostraffad, men tar det inte längre.

Det känns lite som om ex Emmelee kunde ha varit med på ett hörn med påverkan!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2021-10-29 kl. 15:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in