Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Skop:s senaste opinionsmätning utförd mellan 15-17/10 1000 personer tillfrågades. Mätningen jämförs med den föregående gjord i september
S 24,3% (-1,5)
V 11,5% (-1,0)
MP 4,4% (+1,0)
C 9,5% (-0,1)
L 3,1% (+0,7)
SD 19,9% (+1,4)
M 22,1% (+0,5)
KD 3,7% (-1,3)
Övriga partier 1,5% (+0,3)
Jag tror att alla förändringar är inom felmarginalen, dvs egentligen allt under 2% kan ju lätt "rätta" till sig nästa månad.
Mest intressant är att vi har tre partier som kan åka ut i nästa val 2022 eller om det blir extra val dessförinnan.
Jag hoppas att de fortsätter att sjunka lite till, så att folk inser att de inte ska slänga bort sina röster utan istället väljer att rösta på M eller SD eller S+V som ju är alternativen. (Notera jag inte uppmuntrar L, KD, MP att rösta på C, ehhe)
Men dessvärre så verkar blocken stå rätt still. Det är SD, M, KD på ena sidan och S, C, MP, V på andra sidan och så har vi L som är så opålitliga att det kan bli vilket som.
Det innebär att om ingenting speciellt händer inkl att tre partier ramlar ur riksdagen, så kan vi ändå stå där med svaga regeringar i framtiden som är beroende av något litet parti. I dagsläget lutar det alltså åt vänsterblocket, dvs en S, C, V regering. Tro det eller ej, men S+C som regering med V som dörrmatta är mitt tips i dagsläget.