Citat:
Ursprungligen postat av
lojrom
Men fortfarande, hade Rockwater tagit sig tillräckligt långt in på bildäck så bör dom ha upptäckt hål #2 förutsatt att det fanns då. Så att det inte gick att se 1994 är bara din åsikt och inget som är absolut.
Jag tror du menar hål #1, för det har visat sig att det är genom detta vi skymtar en lastbil (och en buss). Men ja, du har rätt, det är möjligt att man kunnat komma fram till hål #1 inifrån. Det är inte säkert, för Kurms ROV tog sig inte fram dit såvitt vi vet, vilket tyder på att vägen kan vara blockerad längre förut. Även om det är fri väg så talar vi 60-70 m in i ett vrak fyllt med fordon och bråte.
Men den väsentliga fråga är varför JAIC skull letat hål inifrån bildäck. Detta ligger 2-2.5 m över vattenlinjen så ett hål där skulle inte kunna orsaka förlisningen. Dessutom hade man redan ett gigantiskt hål in till bildäck: den öppna bogrampen. Man kan anklaga JAIC för olika saker, men att de inte hittade ett hål ca 2 m över vattenlinjen* som av allt att döma var dolt av lerbotten, det är inte en av dem enligt mig.
*) min uppfattning är att den långa sprickan vid hål #1 som sträcker sig upp från botten (dvs ner från fendern till vattenlinjen på fartyget rättvänt) högst troligt uppstod efter 2000. I annat fall borde Rabe/Bemis upptäckt den 2000-2001 när de letad hål längs fendern. Sprickan sträcker sig ca 2 m uppåt längs vrakets sida så det är svårt att se hur de skulle missat den om den fanns då.