Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Stannade upp en bit in i gränden? Nej, det säger SE ingenting om.
Vände sig om? Nej, inte heller detta säger SE något om.
Tittade ner mot mordplatsen? Ja.
Sprang vidare? Nej, i förhören står det att mannen försvann, medan SE tittade åt ett annat håll.
SE kan ha sett gärningsmannen? Nej, men det var vad han trodde i första början i alla fall.
Klädsel? Nej.
Placering? Nej. GM befinner sig i det skedet i övre halvan av trappen, skymd för SE av barackerna.
Rörelsemönster? Nej. Även om SE uppfattade "silhuetten" som hotfull.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag pratar om de uppgifter som SE lämnade till polis och tidningar den 1/3, dvs. dagen efter mordet.
(FB) Skandiamannen
Du pratar om de uppgifter han sedan lämnar fr.o.m. den 10/3 och framåt:
(FB) Skandiamannen
Det är allmänt känt att vittnesförhör är en färskvara och helst skall hållas inom ett dygn. Minnet bleknar med tiden, och dessutom påverkas minnet av att du kanske pratar med andra som har sett saker. Eller som t.ex. i just det här fallet, att Lars J:s berättelse (med bilder och allt) publicerades i tidningarna den 4/3 och 5/3, dvs. innan man ens hade hunnit hålla något egentligt förhör med SE.
Nej, det stämmer inte. Jag pratar också om den 1/3, om än med påfyllnad från de övriga förhören.
Du kokar soppa på en väldigt tunn, rostig och gnisslande spik.
Här är de uppgifter som framkommer den 1/3, vad gäller silhuetten på Tunnelgatan:
SvD 2/3 (från intervju den 1/3)
"*SE* frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. *LP* pekade mot Tunnelgatan.
När *SE* tittade i gatans förlängning såg han
en yngre person i siluett. Han var klädd i
blå täckjacka.
– Mördaren, för det måste ha varit en man,
stod still någon sekund innan han sprang vidare."
Förhör den 1/3
"När han [SE] passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han
en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till *P*, sade *LP* att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. [...] Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att
hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning."
Det framkommer ingenting här att silhuetten på Tunnelgatan stannade upp och vände sig om, eller att ålder, klädsel och rörelsemönster stämmer med den individ som flera vittnen såg (undantaget möjligen LP). Det som kan slås fast den 1:a mars från Skandiamannens håll är *trumvirvel*
En ung man, troligen i 20-årsåldern, iförd blå täckjacka, står still på Tunnelgatan och tittar ner mot Sveavägen.
Det vill säga, samma moment som LJ beskriver här:
LJ: Och så
[efter att ha sneddat över Luntmakargatan] vänder jag blicken mot Sveavägen och tänkte kolla vad som händer där nere, ska-, om jag ska dit själv och hjälpa-, om jag behövs där nere.
[...]
LJ: Men jag såg då att
det kom folk dit och hjälpte till där nere.
F: Det kan du se, ja.
LJ: Det kunde jag se då.