2021-10-14, 12:13
Medlem
Hej detta är mitt första inlägg på flashback så jag visste inte riktigt var jag skulle lägga ut denna tråd.
Jag har bestämt att uppgradera eller köpa en ny dator. Men jag vill helst att det ska gå att uppgradera den. Jag är inte allt för erfaren i detta och ber er om lite hjälp!

Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home Single Language
Version 10.0.19042 version 19042
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn
Datortillverkare System manufacturer
Datormodell System Product Name
Datortyp x64-based PC
System-SKU SKU
Processor AMD Ryzen 3 1200 Quad-Core Processor, 3100 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. 3803, 2018-01-22
SMBIOS-version 3.1
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge UEFI
Baskortstillverkare ASUSTeK COMPUTER INC.
Baskortsprodukt EX-A320M-GAMING
Baskortsversion Rev X.0x
Plattformsroll Stationär dator
Tillstånd för säker start Av
PCR7-konfiguration Bindning är inte möjlig
Windows-katalog C:\WINDOWS
Systemkatalog C:\WINDOWS\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume2
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "10.0.19041.1151"
Användarnamn
Tidszon Västeuropa, sommartid
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB
Sammanlagt fysiskt minne 7,94 GB
Tillgängligt fysiskt minne 3,46 GB
Sammanlagt virtuellt minne 11,8 GB
Tillgängligt virtuellt minne 5,16 GB
Växlingsfilsutrymme 3,89 GB
Växlingsfil C:\pagefile.sys
Kernel DMA-skydd Av
Virtualiseringsbaserad säkerhet Inte aktiverat
Enhetskrypteringsstöd Anledningar till att automatisk enhetskryptering misslyckats: TPM kan inte användas, PCR7-bindning stöds inte, Hardware Security Test Interface misslyckades och enheten använder inte vänteläge med anslutning, Otillåten buss/enhet med DMA-stöd identifierades, TPM kan inte användas
Hyper-V - Tillägg för VM-övervakningsläge Ja
Hyper-V - Tillägg för adressöversättning på nivå två Ja
Hyper-V - Virtualisering aktiverad i inbyggd programvara Ja
Hyper-V - Dataexekveringsskydd Ja
Citera
2021-10-14, 12:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WUWOTANG
Hej detta är mitt första inlägg på flashback så jag visste inte riktigt var jag skulle lägga ut denna tråd.
Jag har bestämt att uppgradera eller köpa en ny dator. Men jag vill helst att det ska gå att uppgradera den. Jag är inte allt för erfaren i detta och ber er om lite hjälp!

Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home Single Language
Version 10.0.19042 version 19042
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn
Datortillverkare System manufacturer
Datormodell System Product Name
Datortyp x64-based PC
System-SKU SKU
Processor AMD Ryzen 3 1200 Quad-Core Processor, 3100 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. 3803, 2018-01-22
SMBIOS-version 3.1
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge UEFI
Baskortstillverkare ASUSTeK COMPUTER INC.
Baskortsprodukt EX-A320M-GAMING
Baskortsversion Rev X.0x
Plattformsroll Stationär dator
Tillstånd för säker start Av
PCR7-konfiguration Bindning är inte möjlig
Windows-katalog C:\WINDOWS
Systemkatalog C:\WINDOWS\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume2
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "10.0.19041.1151"
Användarnamn
Tidszon Västeuropa, sommartid
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB
Sammanlagt fysiskt minne 7,94 GB
Tillgängligt fysiskt minne 3,46 GB
Sammanlagt virtuellt minne 11,8 GB
Tillgängligt virtuellt minne 5,16 GB
Växlingsfilsutrymme 3,89 GB
Växlingsfil C:\pagefile.sys
Kernel DMA-skydd Av
Virtualiseringsbaserad säkerhet Inte aktiverat
Enhetskrypteringsstöd Anledningar till att automatisk enhetskryptering misslyckats: TPM kan inte användas, PCR7-bindning stöds inte, Hardware Security Test Interface misslyckades och enheten använder inte vänteläge med anslutning, Otillåten buss/enhet med DMA-stöd identifierades, TPM kan inte användas
Hyper-V - Tillägg för VM-övervakningsläge Ja
Hyper-V - Tillägg för adressöversättning på nivå två Ja
Hyper-V - Virtualisering aktiverad i inbyggd programvara Ja
Hyper-V - Dataexekveringsskydd Ja

Det där gav inte mycket.
Kan du skriva vilka delar som ingår så blir det lättare.

Ska tilläggas att det egentligen är helt fel tid att uppgradera då priserna är höga som hus på många komponenter.

Viktigt också att du skriver ett pris du är beredd att lägga på datorn och framförallt vad du ska ha den till?
Citera
2021-10-14, 12:55
Medlem
Popetoterors avatar
Om du vill ha Win 11 så kan du kolla det här : https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-11?ocid=wu_windows_app_omc_win#pchealthcheck
Citera
2021-10-15, 02:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Efter att kollat vad för moderkort du har så kunde du nog uppgradera cpun till andra generations av ryzen,
och minnen upp till 3200mhz. Köp isåfall minst 16gb men helst 32gb. Har du i datorn nmv m2 hårddisk?
Köp isåfall en sån... Gärna minst 1tb.

Om det är värt? Njae.. Att uppgradera skulle nog kosta runt 3-4000kr medans för en ny kunde du få för ca 7-8000kr. Och då har man ej räknat med grafikkortet. Du har inte uppgett vad för kort du har..
Citera
2021-10-15, 09:27
Medlem
avcs avatar
Varför vill du uppgradera eller byta ut den?
Citera
2021-10-28, 13:47
Medlem
Hej tack för all hjälp! det upskattas.

Jag behöver som sagt bara veta vilka delar jag behöver köpa för att får den uppgraderad lite.
Det jag tänker mest på är processor, grafikkort och RAM då. Så skälet jag behöver hjälp är med uppgraderingar så behöver jag eventuellt mer ström osv....

Jag har 8 gb Ram
grafikkort är : Nivida Geforce GTX 1050

Så vad exakt behöver jag köpa för att det ska bli rätt här?
Citera
2021-10-28, 14:29
Medlem
Citat:
Jag har 8 gb Ram

ram är billigt nu du kan få 16 gb 3000 mhz för 700 kr på https://www.komplett.se/

annars så kan du vänta 1 månad då är det black friday
Citera
2021-10-28, 14:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
grafikkort är : Nivida Geforce GTX 1050
Hur mycket minne har ditt grafikkort? GTX 1050 finns både som 2GB och 3GB men ASUS Cerberus GeForce GTX 1050 Ti OC Edition 4GB kan vara en viss uppgradering mot vad du har nu.
Vill du uppgradera till Ryzen 5 så kan AMD CPU Ryzen 5 1600 3.2GHz 6 kerner AM4 vara ett alternativ.
Har du inte fyllt upp platserna för RAM så kan du fylla på med 8GB G.Skill AEGIS DDR4 8GB 3200MHz CL16 Ikke-ECC.

Varför kör du fortfarande med BIOS från 2018 när version 5606 från i år finns till ditt moderkort?
Citera
2021-10-28, 15:18
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hur mycket minne har ditt grafikkort? GTX 1050 finns både som 2GB och 3GB men ASUS Cerberus GeForce GTX 1050 Ti OC Edition 4GB kan vara en viss uppgradering mot vad du har nu.
Vill du uppgradera till Ryzen 5 så kan AMD CPU Ryzen 5 1600 3.2GHz 6 kerner AM4 vara ett alternativ.
Har du inte fyllt upp platserna för RAM så kan du fylla på med 8GB G.Skill AEGIS DDR4 8GB 3200MHz CL16 Ikke-ECC.

Varför kör du fortfarande med BIOS från 2018 när version 5606 från i år finns till ditt moderkort?
Varför frågar du TS om varför inte BIOS är uppdaterat?
Fungerar systemet finns det ingen anledning att uppdatera BIOS om det inte är någon specifik funktion man är ute efter, och den chansen är obefintlig i detta fall.
Citera
2021-10-28, 15:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför frågar du TS om varför inte BIOS är uppdaterat?
Fungerar systemet finns det ingen anledning att uppdatera BIOS om det inte är någon specifik funktion man är ute efter, och den chansen är obefintlig i detta fall.
Så du menar att Asus bara släpper uppdateringar för skojs skull och förbättringarna som stabilitet, buggar och annat är påhittade saker?
Citera
2021-10-28, 16:51
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Så du menar att Asus bara släpper uppdateringar för skojs skull och förbättringarna som stabilitet, buggar och annat är påhittade saker?
En uppdatering av BIOS är inte riktigt samma sak som en säkerhets- eller stabilitetspatch av en mjukvara som är lätt att attackera ellet som du arbetar med till vardags. Fungerar systemet som det ska behöver du inte uppdatera BIOS. Datorn blir inte snabbare eller mer stabil för det.

Attacker mot BIOS är relativt sällsynta. Finns andra saker man bör prioritera.
BIOS uppdatering kan dessutom ställa till det mer än vad det hjälper.
Citera
2021-10-28, 17:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
En uppdatering av BIOS är inte riktigt samma sak som en säkerhets- eller stabilitetspatch av en mjukvara som är lätt att attackera ellet som du arbetar med till vardags. Fungerar systemet som det ska behöver du inte uppdatera BIOS. Datorn blir inte snabbare eller mer stabil för det.

Attacker mot BIOS är relativt sällsynta. Finns andra saker man bör prioritera.
BIOS uppdatering kan dessutom ställa till det mer än vad det hjälper.
Det brukar vara så men man kan också ha otur att tillverkaren har missat viktiga kompatibilitetsvärden från början och om nu datorn skall uppgraderas är det bra om moderkortet hanterar de nya komponenterna utan problem ...har själv tidigare varit tvungen att uppgradera BIOS när ett nytt grafikkort inte fungerade med den äldre versionen.

Om det blir fel vid uppdateringen så kan det ställa till men annars är det mest fördelar med nya förbättrade versioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in