Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderbolt11
Jag förstår inte heller hur man kunnat komma undan så pass bra. Det är inte så att mordet skett i någon avlägsen skog och att kroppen hittats efter flera dygn. Polisen ska ha varit på plats runt tre minuter efter skjutningen, man har vittnen som ska ha sett Einar blivit jagad och sedan avrättad från ca 1.5 meters avstånd, andra ska ha sett misstänkta gärningsmän gå från platsen efter skjutningen och det ska enligt medierna varit ett flertal personer som rusat fram och försökt hjälpa Einar innan polisen anlänt. Dessutom verkar det ju avlossats ett gäng skott så det bör varit rätt "livat" på den här innergården.
Jag vet inte exakt hur det ser ut i området men man tycker ju att någon granne från ett fönster eller en hundägare på kvällspromenad bör ha sett lite mer ingående vart gärningsmännen tog vägen.
Hur har man lyckats avlägsna sig så fort ifrån brottsplatsen?
Jag har bra koll på brottsplatsen och omgivningarna då jag bor nära och även hörde skotten mm.
Uppgiften att polisen var på plats 3min efter att skotten föll kan knappast stämma. Steg 1 är ju att ngn ska hinna larma, steg 2 hinna ta emot uppgifter om var, vad, steg 3 att ropa ut efter närmsta patrull och samtidigt skicka dit fler. Steg 4 körväg, hinna ut mm. Möjligen 3min efter att larmet registrerats men då lär det redan gått en stund från skottlossningen.
Även om det absolut förekommer polisbilar i området så är sannolikheten att ngn finns direkt nära borde vara liten, speciellt en sen torsdag.
Dvs om skyttarna haft lite lokalkännedom, planerat sin flyktväg det minsta så finns många alternativ som leder dem bort från och undviker att möta poliser på väg mot brottsplatsen.
Att ta sig till fots via skogspartierna vid Hammarbybacken borde vara ganska dumt om poliser snabbt är på plats med hundar, helikopter. Bil, mc, moppar placerade ngnstans i närheten känns rimligare.