2021-10-27, 20:57
Medlem
Jag skulle först och främst vilja veta om ni känt en påtagligt större sexuell lust för er partner efter att han eller hon gjort slut även om ni aldrig mer träffats?

Alltså att sexet varit varken kass eller speciellt superbra till att ni blivit vråltända på partnern enbart pga att ni blev dumpade?

Vad kan det i så fall tänkas bero på?

Sen är jag lite fundersam över vad exakt det är för mekanismer som triggas igång och ofta gör försoningssex så bra dom gånger man just försonas och det blir åka av?

Allt som berör ämnet är fritt för min del att diskutera, men var gärna lite snälla. Jag blev just dumpad.
Citera
2021-10-27, 21:33
Medlem
Rozenkvartss avatar
Är väl så enkelt att det handlar om bekräftelse?
Citera
2021-10-27, 21:56
Medlem
Aldrig riktigt fattat försoningssex faktiskt. 1) Om min eventuella partner beter sig illa och vi bråkar så blir jag allt annat än tänd eller sugen, 2) Gör vi slut, så gör vi slut av en anledning och blir inte sugen då heller.

Kan nån förklara fenomenet?
Citera
2021-10-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Aldrig riktigt fattat försoningssex faktiskt. 1) Om min eventuella partner beter sig illa och vi bråkar så blir jag allt annat än tänd eller sugen, 2) Gör vi slut, så gör vi slut av en anledning och blir inte sugen då heller.

Man försonas inte genom euforin av att ha sex.
Man vill ha sex genom euforin som uppstår av att ha försonats.

Jag är skeptisk till hela fenomenet.
Citera
2021-10-27, 21:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Mitt ex var fenomenal på det, efter gräl skulle det alltid vara sex och då var man måttligt sugen liksom. Det är någon form av gaslightning som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Får ta en funderare på vidare svar (har släppt det där).
Citera
2021-10-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Man försonas inte genom euforin av att ha sex.
Man vill ha sex genom euforin som uppstår av att ha försonats.

Jag är skeptisk till hela fenomenet.

Ok så man löser problemen och sen därefter har sex och allt är glömt eller? Är det teorin?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mitt ex var fenomenal på det, efter gräl skulle det alltid vara sex och då var man måttligt sugen liksom. Det är någon form av gaslightning som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Får ta en funderare på vidare svar (har släppt det där).

Faktiskt också haft en flickvän som var så som alltid efter gräl ville få till det, men det blev inget för var allt annat än sugen speciellt när det grälas om skit saker som är hennes fel.
Citera
2021-10-27, 22:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ok så man löser problemen och sen därefter har sex och allt är glömt eller? Är det teorin?

Faktiskt också haft en flickvän som var så som alltid efter gräl ville få till det, men det blev inget för var allt annat än sugen speciellt när det grälas om skit saker som är hennes fel.

Nu gillar jag ju sex så klart man hoppade på. Kanske var det fel sätt då hon numera är ett ex?
Citera
2021-10-27, 22:10
Medlem
Citat:
Typ så.

Citat:
Jag har också haft en sån.
Blev typ våldtagen varje gång vi bråkat.
När jag tänker efter använde hon det nog för att avsluta bråket 🤔
Citera
2021-10-27, 22:55
Medlem
Idumeas avatar
Man saknar ju sin partner otroligt mycket. Jag brukar vara för ledsen för att vara kåt överhuvudtaget, men det kan ju vara olika för olika personer.

Jag har nog aldrig varit med om ett dramatiskt bråk följt av en fullständig försoning och sedan ett samlag, men jag kan tänka mig att det är toppen. Antagligen väldigt ovanligt dock.
Citera
2021-10-28, 09:58
Medlem
De flesta som har försoningssex har inte gjort slut innan utan ”bara” haft ett rejält gräl. En del använder sexet för att bli sams medan andra behöver sexet för att bonda igen.

I normala fall är jag inte det minsta sugen på sex efter ett bråk, det behöver gå lite tid efter bråk innan lusten kommer tillbaks för mig.

En enda gång har jag haft försoningssex. Vii hade haft en rejäl kris i äktenskapet under en längre tid och till slut hade vi ett dygnslångt vansinnesgräl som hade kunnat bli avslutningen på ett 10 årigt förhållande.

Till slut när båda var helt utmattade, hesa, och hade slut på tårar och vi hade kommit fram till att vi älskade varandra för mycket för att inte lösa problemet, då hade vi inte sex utan vi älskade. Jag har aldrig varken förr eller senare varit med om något så känslosamt vackert sexuellt.
Citera
2021-10-28, 10:12
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Man saknar ju sin partner otroligt mycket. Jag brukar vara för ledsen för att vara kåt överhuvudtaget, men det kan ju vara olika för olika personer.

Jag har nog aldrig varit med om ett dramatiskt bråk följt av en fullständig försoning och sedan ett samlag, men jag kan tänka mig att det är toppen. Antagligen väldigt ovanligt dock.

Försoningen kommer i och med samlaget. Inte innan.
Citera
2021-10-29, 09:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Enligt kvinnojouren Unizon är försoningssex ett sorts våld som män utöver mot kvinnor:

"Försoningssex är där mannen kan se sex som en trevlig upplevelse efter ett gräl men kvinnan upplever det som ett övergrepp."

https://www.unizonjourer.se/kvinnojourenkalmar/ar-du-utsatt/vad-ar-vald/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in