2021-10-27, 21:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Din lurifax! Avesta. Bisonpark, samt Zoroastrianismens "heliga skrift".

Snyggt taget, Bison eller rättare sagt den europeiska versionen visent var också Avesta Jernverks symbol. En visent och en avesta på farsi i pris till dig.
Citera
2021-10-27, 21:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Salò känns ju alldeles för uppenbart men någon måste ju gå in och få undan den...

Oj, såg nu att jag gav dig rätt, men att det är fel stad. Jag var inte ute efter italienska Saló utan den finländska staden Salo, där TV-apparater producerades en gång i tiden. Slarvigt av mig. Ber om ursäkt att jag missade detta.
Citera
2021-10-27, 21:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Snyggt taget, Bison eller rättare sagt den europeiska versionen visent var också Avesta Jernverks symbol. En visent och en avesta på farsi i pris till dig.

Thanx! Jag kör vidare med min "hacka random i blindo på tangentbordet" - bidde mest konstiga konsonantkombon (hade säkert gått att hitta en håla i Wales eller Tjeckien... ) men försök sju slutade bra, tar den första som dyker upp i skallen,

1) Den obligatoriska sportledtråden; trots sin litenhet spelar stadens lag i nationalsportens högsta serie - stadion (som inte är speciellt stor) rymmer fler än hälften av stadens invånare!

2) Ligger i provins vars provinshuvudstad bär provinsens namn; där går det undan! (i DEN staden alltså).

3) Småskalig keramisk industri dominerar fullständigt näringslivet.
Citera
2021-10-27, 22:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Thanx! Jag kör vidare med min "hacka random i blindo på tangentbordet" - bidde mest konstiga konsonantkombon (hade säkert gått att hitta en håla i Wales eller Tjeckien... ) men försök sju slutade bra, tar den första som dyker upp i skallen,

1) Den obligatoriska sportledtråden; trots sin litenhet spelar stadens lag i nationalsportens högsta serie - stadion (som inte är speciellt stor) rymmer fler än hälften av stadens invånare!

2) Ligger i provins vars provinshuvudstad bär provinsens namn; där går det undan! (i DEN staden alltså).

3) Småskalig keramisk industri dominerar fullständigt näringslivet.

Monaco?
Citera
2021-10-27, 22:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Monaco?

Geografiskt mycket nära, vår stad dock inte alls lika världsvan och kosmopolitisk, kan man säga.
Citera
2021-10-27, 22:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Geografiskt mycket nära, vår stad dock inte alls lika världsvan och kosmopolitisk, kan man säga.

Pescara?

Inser att jag snöat in mig på F1.
Citera
2021-10-27, 22:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Pescara?

Inser att jag snöat in mig på F1.

Snöa in sig på F1 inte alls fel...

2b) ...har man inte gjort i vår stad, men däremot i den nämnda provinshuvudstaden.

(Och vi har hamnat i rätt land).
Citera
2021-10-27, 23:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Snöa in sig på F1 inte alls fel...

2b) ...har man inte gjort i vår stad, men däremot i den nämnda provinshuvudstaden.

(Och vi har hamnat i rätt land).

Sassuolo, Italien?
Citera
2021-10-28, 07:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Sassuolo, Italien?

Kliniskt plockad, snyggt. I provinsen Modena, med sin huvudstad Modena (med Ferrari bl a).

På övre halvan i Serie A just nu, imponerande med 41k invånare, deras stadion rymmer 21k...

Hedersmedlemskap i klubben samt frågan till DeValera!
Citera
2021-10-28, 20:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Oj, såg nu att jag gav dig rätt, men att det är fel stad. Jag var inte ute efter italienska Saló utan den finländska staden Salo, där TV-apparater producerades en gång i tiden. Slarvigt av mig. Ber om ursäkt att jag missade detta.

Ingenting vi kan göra något åt! Sorry, borde också sett det emedan jag fick en Salora... ...verkar dock inte tillverkas längre...

Livet och tråden går vidare!
Citera
2021-10-28, 20:51
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Kliniskt plockad, snyggt. I provinsen Modena, med sin huvudstad Modena (med Ferrari bl a).

På övre halvan i Serie A just nu, imponerande med 41k invånare, deras stadion rymmer 21k...

Hedersmedlemskap i klubben samt frågan till DeValera!

Tackar! Jag tänkte lite på Imola-banan som ligger i närheten.

Mjällby har bara 1200 invånare och ändå kan mönstra på ett allsvenskt lag. Det är starkt. Men till syvende och sist handlar det om vilka som är finansiärer bakom klubben och inte hur stor orten är. Monaco har ju ett lag som brukar göra bra ifrån sig, men jag skulle tippa på att antalet åskådare är väldigt lågt för en sådan framgångsrik klubb. Skönt att juve förlorade, de har vunnit tillräckligt med ligatitlar på ett tag tycker jag.

Ny stad:

1. Kroppsdel

2. Avrättningsmetod
Citera
2021-10-28, 20:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tackar! Jag tänkte lite på Imola-banan som ligger i närheten.
- - -

Ska klura på din nya! Vill dock bara - lite fult men du ska ha cred som åtm är online... - denna tanke på den banan kan vara till hjälp om du vill göra debut i WW2 tråden....

Sorry för OT!

EDIT; Ha! Wiki "anser" tydligen att han inte är känd nog, trots född där, konstigt... till skillnad från Antonio Maria Valsalva - någon sorts "öronanatomist"...

EDIT no due; Nu lämnar vi fultipsandet och funderar på din fråga!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-10-28 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in