2021-10-27, 15:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns ju flera studier som visar att antikroppsnivån mot spikeproteinet hos dem smittats under 2020 är densamma på populationsnivå, oavsett när de smittades på året. Här är en från Sverige:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.16.21258960v1

Nu diskuterade vi ju visserligen effekten av vaccinet efter 6 månader, Inte infektionen. Vad gäller infektionen är det om möjligt ännu spretigare, då många blir reinfekterade inom bara några månader.
Citera
2021-10-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Nej, jag påstår att den strategi som har vetenskapligt stöd är att vaccinera riskgrupper.

Jo
Citera
2021-10-27, 15:54
Medlem
Danmark
————-
Ekspert efter nyeste coronatal: - Det er en epidemi

Yderligere 1871 personer er testet positive for corona, oplyser Statens Serum Institut (SSI) onsdag.
Det er blandt de højest registrerede daglige smittetilfælde i år, og man skal tilbage til begyndelsen af januar for at finde et tilsvarende højt tal.

https://nyheder.tv2.dk/2021-10-27-ekspert-efter-nyeste-coronatal-det-er-en-epidemi

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-10-26-eksperter-slaar-alarm-over-stigende-smitte-ingen-i-danmark-kan-slappe-af
Senast redigerad av Esrum 2021-10-27 kl. 15:59.
Citera
2021-10-27, 16:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
"Sverige har lägst smittspridning i norden"

Det har nog inget med vaccin att göra. Effekten av vaccinet är nog nere på noll vid det här laget. Det är nog flockimmunitet som är orsaken...

Vaccinet är med och bygger upp flockimminiteten.

Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Med tanke på hur slappa Sverige va på att stänga ner samhället i början av pandemin och lätt skiten komma in i landet så har vi nog en relativt bra flockimmunitet ( lite av Tegnells tanke, men som han fick skit för)

Anders Tegnell förtjänar att få skit för sin strategi. En mycket stor mängd sjuk- och döds-fall gav väldigt lite utbyte i form av immunitet. Ifall vi skulle närma oss flockimmunitet, så är det till stor del vaccinernas förtjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Det som är intressant är antal smittade efter 1november då ser vi svart på vitt hur många vaxxade som smittar. Då vaxxade inte längre behöver testa sig

Är bara jämföra vecka 42 och 43 med vecka 44-47 så kommer man se hur stort tapp det är på antal smittade. Tappet bli ju då vaxxade som inte längre testar sig

Den som är vaxad har brist på kroppsbehåring. Kroppsbehåring är en ointressant faktor när man diskuterar smittspridning. Det som kan vara intressant är vaccinering, inte vaxning.
Citera
2021-10-27, 16:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Nej, jag påstår att den strategi som har vetenskapligt stöd är att vaccinera riskgrupper.

Kom gärna med en källa till den "strategin"..
Citera
2021-10-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kom gärna med en källa till den "strategin"..
Samma ”strategi” som när man bara uppmanar vissa grupper att vaccinera sig mot influensa kanske? Inte helt orimligt med tanke på hur liten gruppen är som faktiskt har problem med det här.
Citera
2021-10-27, 16:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns som vaccinationsstrategin är helt ur fas i Sverige.

Får jag inte min tredje dos innan jan/feb någon gång känns det som jag lika gärna kan vänta till hösten 2022. Då får jag acceptera att gå ett halvår utan skydd, isolera mig, eller försöka vaccinera mig utomlands.
Citera
2021-10-27, 16:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Snabbtesterna är hyfsat säkra och ett bra komplement, det brukar stå vilket konfidensintervall ett test har på deras hemsida, folkhälsomyndigheten har även sammanfattningar på sin hemsida om olika tester. Testar du positivt på ett sådant så bör du göra ett pcr-test inom vården.

Okej. Testade för att en vän fått covid som jag umgåtts med dagligen och jag efter det blivit sjuk. Jag är dock fullvaccinerad själv. Då fick man inte testa sig, eller hur var det?
Citera
2021-10-27, 16:26
Medlem
Bokningen öppen för åldersgrupp 65 och äldre som vill ta en tredje dos

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-vaccin-covid-19/2021/10/bokningen-oppen-for-aldersgrupp-65-och-aldre-som-vill-ta-en-tredje-dos/

Är det någon som lyckats med att boka en tid för den 3:e sprutan..?
Citera
2021-10-27, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Samma ”strategi” som när man bara uppmanar vissa grupper att vaccinera sig mot influensa kanske? Inte helt orimligt med tanke på hur liten gruppen är som faktiskt har problem med det här.

Fast influensa har inte orsakat en pandemi i modern tid.
Citera
2021-10-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu diskuterade vi ju visserligen effekten av vaccinet efter 6 månader, Inte infektionen. Vad gäller infektionen är det om möjligt ännu spretigare, då många blir reinfekterade inom bara några månader.

Du läste inte studien va?
Citera
2021-10-27, 16:36
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du läste inte studien va?

Han läser absolut ingenting som går emot hans världsbild. Tror inte personen i fråga mår så bra psykiskt i dessa pandemi-tider så man får ha överseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in