2021-10-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är du som käbblar om att strategin bara varit att vaccinera riskgrupper i händelse av pandemier. Jag talar om varför det inte är så.

Varför kommer du då dragande med Polio-vaccin som har noll med Covid-vaccin att göra? Jo, för att du inte förstår bättre.

En bättre analogi hade varit att jämföra med influensa-vaccin. Det är t.ex. betydligt fler i USA är Europa som tar det årligen, trots detta så är det inte färre dödsfall i influensa i USA.
Citera
2021-10-27, 14:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Varför kommer du då dragande med Polio-vaccin som har noll med Covid-vaccin att göra? Jo, för att du inte förstår bättre.

En bättre analogi hade varit att jämföra med influensa-vaccin. Det är t.ex. betydligt fler i USA är Europa som tar det årligen, trots detta så är det inte färre dödsfall i influensa i USA.
Ja men nu är influensa säsongsbunden och inte aktuell i pandemisammanhang. Iaf inte sedan svininfluensan. Möjligt (eller ganska troligt) att vi får en influensapandemi i framtiden och då är jag ganska säker på att man kommer att erbjuda vaccin till hela befolkningen och ha som mål att alla ska ta vaccinet.
Citera
2021-10-27, 14:06
Medlem
okok1s avatar
"Sverige har lägst smittspridning i norden"

Det har nog inget med vaccin att göra. Effekten av vaccinet är nog nere på noll vid det här laget. Det är nog flockimmunitet som är orsaken...
Citera
2021-10-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det får man nog räkna med. Kanske är det även läge att fundera lite kring när i tiden man tar sina vaccinationssprutor. Nu var det många som fick sitt vaccin under vår- och försommar och det vara kanske inte lämpligaste tidpunkten utifrån ett epidemiologiskt perspektiv. Hade nog varit bättre om man fick vaccin under september månad. Då skulle det hålla under värsta perioden, men nu blev det ju inte så. Därför behövs påfyllning nu.

Du har ju knappt lämnat lägenheten sedan detta började sprida sig så varför vaccinerar du dig ens? Rädsla är en farlig anledning till att ta beslut.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Du är så rolig. Forskningen visar väl upp till 18 månader och minne som kan vara många år, för vissa hela livet.

Nu får du ju antagligen din tredje spruta, så då är väl allt bra?

Vilka/vilka studier hänvisar du till?

De jag tagit del av pekar ju på att vaccinationsskyddet sjunker redan någon månad efter andra dosen, för att i det närmaste vara helt borta 6-7 månader senare.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja men nu är influensa säsongsbunden och inte aktuell i pandemisammanhang. Iaf inte sedan svininfluensan. Möjligt (eller ganska troligt) att vi får en influensapandemi i framtiden och då är jag ganska säker på att man kommer att erbjuda vaccin till hela befolkningen och ha som mål att alla ska ta vaccinet.

Vad du skriver har noll bäring på vad vi diskuterade. Tolkar det som att du höll med mig.
Citera
2021-10-27, 14:14
Medlem
Boka din 3:e covid-19 spruta!

https://jagvillhavaccin.nu/
Citera
2021-10-27, 14:15
Medlem
GeleZachas avatar
Nu kom beskedet om tredje dosen också, ingen kan väl vara förvånad

Ångrar inte att jag inte tog vaccinet, det är ineffektivt och riskerar att skada en
Citera
2021-10-27, 14:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Vad du skriver har noll bäring på vad vi diskuterade. Tolkar det som att du höll med mig.
Du påstår att strategin är att bara vaccinera riskgrupper under pandemier. Jag säger att det inte är så.

Oavsett vilket virus det må vara.

Jämför inte det med värt vaccinationsprogram för säsongsinfluensan.
Citera
2021-10-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så två doser räcker inte?! Fyfan vilket uselt vaccin.
ja det är det jag har sagt! 4e är väl på g om jag inte missminner mig...
Citera
2021-10-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilka/vilka studier hänvisar du till?

De jag tagit del av pekar ju på att vaccinationsskyddet sjunker redan någon månad efter andra dosen, för att i det närmaste vara helt borta 6-7 månader senare.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/kraftig-nedgang-i-antikroppar-sju-manader-efter-dubbla-vaccindoser/

Finns ju flera studier som visar att antikroppsnivån mot spikeproteinet hos dem smittats under 2020 är densamma på populationsnivå, oavsett när de smittades på året. Här är en från Sverige:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.16.21258960v1
Citera
2021-10-27, 14:20
Medlem
Med tanke på hur slappa Sverige va på att stänga ner samhället i början av pandemin och lätt skiten komma in i landet så har vi nog en relativt bra flockimmunitet ( lite av Tegnells tanke, men som han fick skit för)

Det som är intressant är antal smittade efter 1november då ser vi svart på vitt hur många vaxxade som smittar. Då vaxxade inte längre behöver testa sig

Är bara jämföra vecka 42 och 43 med vecka 44-47 så kommer man se hur stort tapp det är på antal smittade. Tappet bli ju då vaxxade som inte längre testar sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in