Citat:
Ursprungligen postat av
trillian
Här är min slutsats efter att läst (nästan) hela den här tråden, tuggat mig igenom hela rättegången mot Vårby i våras och rent allmänt försökt läsa in mig på Einars uppväxt.
Känslan blir allt tydligare att ingen kommer hämnas Einar. En bild klarnar om en ganska tragisk kille som inte ville annat än att "passa in". Han sökte sig till gangsterkulturen eftersom att det förväntades av honom för att "få tillåtelse" att producera den musiken. Det verkar råda en väldigt strikt konsensus i gangster-rap-kulturen att man skall begå alla de brott man sjunger om.
På sätt och vis kan jag relatera till det kulturella fenomenet att vara "äkta": ponera en trance-DJ på en rave-fest som inte själv testat E eller amfetamin.
Ponera en kvinnlig popstjärna som inte tar lite "sexiga bilder" för sin insta.
Ponera en manlig punkartist som inte är lite sådär "tuff" och säger massa rättshaveristiska "skiter-i-systemet"-kommentarer.
Man måste såklart inte göra dessa saker men det är lätt att trilla dit. Normen är att man gör som alla andra.
Einar verkar varit kriminellt belastad sedan tidiga tonåren men mer på ett normalt plan. Klassiska brott som att sno nån moppe, testa lite droger osv. Tydliga tecken på ADHD och frånvarande goda förebilder. Säkerligen har det förekommit alkohol i hemmet så att han har kunnat vara ute och drälla sent om nätterna. Väldigt traditionell kriminell (Kalle-Kofot, Bildsköne-Bentsson osv.). Einar hade dock begåvats med en musikalitet (takt- och ton-känsla) som han underhållit länge.
Han visste nog inte fullt ut vad han gav sig in i när han sökte kontakt med de olika gängen. Vårbynätverket störde sig på honom och försökte mjölka honom på pengar men hans mamma tillät inte honom att ge pengarna (eftersom att han var under 18 vid tillfället och inte hade kontroll över pengarna).
De sista 12-24 månaderna så har det dock börjat gå upp för Einar vilken soppa han har dragits in i, men då är det alldeles för sent att backa. Han har sannolikt varit rädd för sitt liv och levt med en fruktansvärd dödsångest. Det berättar hans mamma under rättegången i våras hur han försökt få henne att förstå att de måste flytta osv.
Jag måste erkänna att i takt med att dagar går med ytterligare uteblivna bevis så tappar jag intresset för fallet. För mig just nu så är det Flashbackigt uppklarat (för att parafrasera den ganska töntiga termen polisiärt uppklarat).
Det följer helt enkelt Ockhams rakkniv och är så enkelt som att det är Haval (och resten från Vårbynätverket) som avslutar Einar här. Yasin har nog försökt hålla lite avstånd men är såklart involverad han också.
Och till er som säger att Vårby sitter inne med fulla restriktioner: jag vill mena att det numera finns ganska många kanaler att nå ut. De har ganska många sätt att få ut meddelanden via korrupta advokater, läkare och allsköns personal som kriminella stöter på. Många av dem har till och med mobiltelefoner på anstalterna. De använde tidigare Encro, och hade faktiskt ganska avancerade system. Självklart kan de få ut ett enda budskap: En kanin till den som japp Einar.
Håller med till 100%!
Såhär i efterhand känns det som Einar var lite malplacerad i gangsterkulturen av flera anledningar - sin svenska (överklass)bakgrund med känd skådespelande mamma, hans lite mesiga/osäkra framtoning, etcetera.
Det var nog egentligen bara hans musikaliska begåvning som ledde honom i fel riktning. Tror inte han hade någon naturlig dragning åt det kriminella livet som övergår småbus som att röka en gås då och då, eller sno en cykel/moped på fyllan.
Tragiskt egentligen, tror Einar hade ett gott hjärta.