Citat:
Ursprungligen postat av
Razz3l
Spruta två kan absolut betyda en större risk för vissa grupper, speciellt om man genomgått Covid-19 infektion. Detta visar en studie som SVT nyligen presenterade. Så någon propaganda skulle jag nog inte kalla det.
Så riskerna ökar i och med spruta två i dessa fall.
Enligt Charlotte Thålin, forskningsledare på COMMUNITY-studien på Danderyds sjukhus tillsammans med kollegor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-en-vaccindos-racker-for-barn-som-har-haft-covid
Fast risken med dos 2 för den som redan haft covid-19 gäller barn mellan 12 och 15 år,, inte vuxna som har en helt annan risk- nytta balans jämfört med barn. Hur som helst lär man hunnit full vaccinera barnen 12-15 år innan diskussionen är färdig.
Men jag utgår ifrån att Folkhälsomyndigheten, aldrig, kommer att rekommendera vaccinering av barn mellan 5 och 12 år. För, där, väger risk-nytta balansen, definitivt, över till vaccinets nackdel! Detta oavsett hur mycket dessa små barn "bidrar till smittspridningen" längre fram.
Tyvärr så tror jag att man i många andra länder kommer att vaccinera även denna åldergrupp för att få ner siffrorna för "smittspridningen" och få vaccintäckningen att se hög ut. När man, istället borde få, främst 40 plusarna, men även 20-40 åringarna att vaccinera sig.
Intressant att just 40 procent av 12-15 åringarna redan genomgått en SARS-COV2 infektion. Detta stämmer bra med min skattning av befolkningen som helhet och den hybridimmunitet som kan finnas!🙂