Citat:
Ursprungligen postat av
Sjuktnice
Skyddstvång? Vad gaggar du om? Einar var inte en misshandlad kvinna med skyddad identitet, han var en högprofilerad måltavla för organiserad brottslighet och var kallad att vittna en vecka senare. Ja, jag tror att han hade haft rätt till skydd, vilket är samma sak jag skrivit hela tiden. Rätt till skydd. Tror du att Helle Klein hade rätt till skydd för att sdare näthatade henne men inte Einar menar du?
Du tror saker om rättigheter...
Jag tror att du blandar ihop rättigheter med privilegier. Det är lätt hänt om man är dum i huvudet. Samhället har begränsade resurser. Om någon som Klein får beskydd så har hon valt att samarbeta med polisen, hon får skydd då hon köper det som ligger runt omkring.
Det jag babblar om är för att man ska få livvaktsskydd av polisen så måste man acceptera inskränkningarna. Polisen hänger inte med då du röker cannabis tillsammans med gängkriminella i cykelrummet i Hammarby sjöstad. Polisen skulle ha kraftiga invändningar mot detta.
Det finns alltså inget skyddstvång att polisen ska skydda alla som med facit i hand skulle vara hjälpt av det. Man måste samarbeta med polisen. Är man allmänt dum i huvudet med medföljande diagnos och dessutom inte vill samarbeta så står man utan polisbeskydd. Detta är rimligt. Det är inte samhällets fel utan individens.
Man får alltså inte polisbeskydd veckan innan man ska handräckas till hovrätten för att man höll käften i tingsrätten och kommer göra detsamma i hovrätten.
Återigen 33000 anställda, varav 21000 riktiga poliser och en livvaktseskort kräver 4-6 heltidstjänster.
Jävla dåre.